רפובליקאים: להפעיל את "כוח הארנק" נגד האו"ם והפלסטינים

טראמפ: או"ם – מועדון לדברנים ולבליינים; פוטנציאל מבוזבז ■ איתות נוסף לכך שממשלו העתידי יקצץ בתקציבי הארגון הבינלאומי ■ מחוקקים רפובליקאים כבר קוראים להפעיל את כוח הארנק לביטוי מורת רוחם מהחלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות

ניוט גינגריץ' / צילום: רויטרס
ניוט גינגריץ' / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ, הנשיא הנבחר של ארה"ב, תקף אמש (ב') את או"ם פעם נוספת בעקבות החלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות בגדה המערבית.

שלושה ימים לאחר קבלת ההחלטה, צייץ טראמפ: "לאו"ם יש פוטנציאל גדול כל כך, אבל עכשיו הוא בסך הכל מועדון לאנשים שרוצים לחבור, לדבר ולבלות. כמה עצוב!"

הציוץ הזה הוא איתות נוסף לכך שממשלו העתידי של טראמפ מתכנן לקצץ בתקציבי הארגון הבינלאומי, שמזה שנים משמש מטרה לביקורות של רפובליקאים. מחוקקים שמרניים טוענים זה מכבר, שאו"ם מנסה להחליש את הריבונות האמריקאית ולהכניס לארה"ב "ממשל גלובלי" בדלת האחורית.

זה הציוץ הביקורתי השלישי של טראמפ שקשור להחלטת מועבי"ט. במוצ"ש, כ-24 שעות לאחר קבלת ההחלטה, הוא צייץ: "ההפסד הגדול של ישראל באו"ם יקשה מאוד על מו"מ לשלום. חבל, אך אנו נשיג זאת בכל מקרה".

ובליל שבת, בציוץ ראשון לאחר ההצבעה אמר המיליארדר: "באו"ם, הדברים יהיו שונים אחרי 20 בינואר" (התאריך שבו הוא יושבע לנשיא).

המשמעות המיידית של הציוץ הראשון היא, שממשל טראמפ לא יתמוך בשום החלטת המשך לזו שהתקבלה בסוף השבוע, ושבה נקראת ישראל להפסיק "לאלתר ולחלוטין" את מפעל ההתנחלויות "הבלתי חוקיות". בהיות ההחלטה החדשה נטולת שיניים, תצטרך המועצה לקבל לפחות החלטה אחת נוספת, שתכלול התייחסויות למנגנוני אכיפה על ישראל. לא יהיה אפשר להעביר החלטה כזו ללא תמיכה של הנשיא העתידי וזו בבירור לא תינתן, על סמך הצהרותיו עד עתה.

אך מעבר לזה, נראה שממשל טראמפ יתייצב מאחורי מסע רפובליקאי נגד או"ם, שיעמוד בניגוד מוחלט לתמיכה הגדולה של ממשל אובמה בארגון הבינלאומי. בשלב הראשון, מתגייסים מחוקקים רפובליקאים, בהווה ובעבר, לקמפיין ספציפי נגד החלטת מועצת הביטחון ונגד אלה שהצביעו בעדה. אחת מהדמויות המובילות בקמפיין זה הוא ניוט גינגריץ, יו"ר בית-הנבחרים לשעבר, שמסתמן כאחד מהתומכים הנלהבים ביותר של טראמפ. בציוץ שגינגריץ' פרסם בסוף השבוע נאמר: "ובכן, רוסיה כבשה באופן בלתי חוקי את חצי האי קרים ומזרח אוקראינה ועכשיו היא הצביעה לגנות את ישראל בגין 'השטחים הכבושים' שלה. מרשים מאוד".

 

גינגריץ' ואחרים החלו לקרוא להפעיל את "כוח הארנק" נגד הפלסטינים ו/או נגד או"ם כגמול על קבלת ההחלטה נגד ההתנחלויות. בציוץ שכתב כמה שעות לפני קבלת ההחלטה במועצה, כתב גיננגריץ , כי טראמפ ורה"מ נתניהו צריכים לבחון אפשרות להפסיק את תמיכתם ברשות הפלסטינית אם מועצת הביטחון תקבל את הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות.

טד קרוז, הסנטור הרפובליקאי מטקסס, שהתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות במהלך השנה, קרא לממשל הבא לא להעביר כספים לאו"ם אם לא תבוטל ההחלטה נגד ישראל. הצעה דומה העלה כמה ימים קודם לכן הסנטור רב ההשפעה לינדסי גרהאם. ארה"ב נושאת כ-22% מתקציב או"ם ויש לה השפעה גדולה, יחסית, על האג'נדה של הארגון, טענה שמדינות העולם השלישי מעלות מזה שנים.