ילדיו של מוזי ורטהיים ז"ל קיבלו היתר שליטה במזרחי טפחות

יחזיקו ב-22% ממניות הבנק, השוות כיום 2.84 מיליארד שקל ■ ההיתר ניתן עד סוף שנת 2019, המועד האחרון להפרדת החזקות ריאליות ופיננסיות במשפחה לפי חוק הריכוזיות

דודי, מוזי ודרורית ורטהיים / צילום: סיון פרג'
דודי, מוזי ודרורית ורטהיים / צילום: סיון פרג'

ארבע חודשים לאחר מותו של מוזי ורטהיים, בנק ישראל העניק היתר שליטה לילדיו בבנק מזרחי טפחות. אתמול הודיעה נגידת בנק ישראל קרנית פלוג כי תאפשר לילדיו של ורטהיים ז"ל - דוד ודרורית - להחזיק ב-22% ממניות הבנק, השוות כיום 2.84 מיליארד שקל.

היתר השליטה ניתן עד לדצמבר 2019, שזה המועד האחרון לפי חוק הריכוזיות בו תצטרך משפחת ורטהיים לבצע הפרדה בין החזקתה בתאגיד ריאלי (החברה המרכזית למשקאות קלים) לתאגיד פיננסי, שהוא כמובן הבנק.

לורטהיים היה חשוב לחלק את נכסיו בין ילדיו - דודי ודרורית - בעודו בחיים. בתחילה חילק את ההחזקות בחברה המרכזית למשקאות קלים, כך שדודי קיבל 63% מהמניות ודרורית 37% הנותרים.

שנה לאחר מכן ביקש ורטהיים האב לבצע חלוקה לדומה גם להחזקותיו בבנק השלישי בגודלו במדינה, בו הוא מחזיק בשותפות עם קבוצת עופר שבשליטת ליאורה, אייל ודורון עופר. לצורך כך פנה ורטהיים לבנק ישראל, שכן ילדיו היו צריכים לקבל היתר שליטה חדש מהבנק המרכזי.

אלא שבבנק ישראל לא מיהרו לתת את ההיתר, ובינתיים נכנס לתוקפו חוק הריכוזיות, שאסר החזקה בתאגיד ריאלי ופיננסי משמעותיים במקביל, כך שמשפחת ורטהיים תיאלץ להחליט אם למכור את ההחזקה בקוקה-קולה או במזרחי טפחות או למצוא פתרון יצירתי אחר שיאפשר לה לעמוד במגבלות החוק.

אמנם לפי החוק יש למשפחה ארכה עד 2019 לבצע את ההפרדה, אך מבחינת בנק ישראל מי שקיבל את הארכה הוא מוזי ורטהיים עצמו, קרי בעל שליטה קיים. מתן היתר שליטה חדש (מה שילדיו היו אמורים לקבל) למעשה נוגד את חוק הריכוזיות, שכן הם מחזיקים במקביל בקוקה-קולה, והוא אינו מקובל מבחינת הבנק המרכזי, ולכן בינואר אשתקד הודיעו שהם מסרבים להעניק היתר שליטה לילדים, כל עוד הם לא עומדים במגבלות חוק הריכוזיות.

מאז הודעת הסירוב לא ביצע מוזי ורטהיים צעד נוסף הקשור בשינוי השליטה בבנק. אלא שלאחר מותו של ורטהיים, השתנתה הסיטואציה, שהפכה לירושה. בבנק ישראל נאותו להעניק היתר זמני לילדים, עד ליישום חוק הריכוזיות.