אקסלנס: "מניות הבנקים לא זולות; הרווחים יירדו ב-2017"

אנליסט הבנקים של בית ההשקעות מעריך כי בבנק לאומי תבלוט בירידה ברווח, ואילו דיסקונט יציג את השיפור המהותי ביותר בתוצאות

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

השנה החולפת הייתה חיובית לבנקים, הן מבחינת התוצאות הכספיות שלהם והן מבחינת ביצועי המניות, אך מיכה גולדברג, אנליסט הבנקים של אקסלנס, פסימי לגבי ההמשך. "שנת 2017 צפויה להיות שנה לא פשוטה לבנקים המקומיים, עם גידול בעלויות האשראי, ירידה דרמטית ברווחי המסחר וירידה מהותית ברווחי ההון - שלושת המנועים העיקריים לרווחי הענף בשנים האחרונות. אנחנו מעריכים שרווחי הבנקים יירדו בשנת 2017", כתב גולדברג בסקירה על מניות המגזר.

בצד החיובי, גולדברג מעריך שנראה צמיחה בתיק האשראי, גידול מתון בעמלות וירידה בעלויות ובשיעור המס יקזזו חלק מההשפעות השליליות. "בין הבנקים, לאומי צפוי לסבול מהירידה הגדולה ביותר ברווחיו, עם ירידה של כ-10%, בעיקר כתוצאה מרווחי המימוש הגדולים שהבנק רשם במהלך 2016. מצד שני, דיסקונט צפוי להציג את השיפור המהותי ביותר בענף - שיפור של כ-14%, בעיקר כתוצאה ממאמצי התייעלות והגידול המרשים בתיק האשראי", כותב גולדברג.

גולדברג פסימי בעיקר ביחס למניות הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי: "ההפרדה הכפויה של חברת כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים תעיב קצת על תשומת הלב של ההנהלה, ואולי אף תגרום לקניבליזציה והאטה בפעילות כרטיסי האשראי, כאשר גם הרפורמה במדדים בבורסה יכולה להעיב על ביצועי מניות הבנקים הגדולים".

באשר למניית הבנק הבינלאומי, לאחר שרשמה השנה את העלייה החדה ביותר בין מניות הבנקים, גולדברג מעריך כי היום היא פחות אטרקטיבית. "הבינלאומי ימשיך לחלק דיבידנד באופן נדיב, אך ברמת המחירים הנוכחיים פוטנציאל האפסייד מוגבל ביותר", הוא כותב.

גולדברג מעריך עוד שעם החלפת הממשל בארה"ב, תואץ החקירה של הרשויות האמריקאיות נגד הפועלים ומזרחי טפחות בנושא הסיוע ללקוחותיהם להעלים מס. "עם העברת הממשל בארה"ב לידיו של דונלד טראמפ, אנחנו מעריכים שסוף סוף פועלים ומזרחי יגיעו לפשרות עם הרשויות האמריקאיות, וייתכן שהם יצטרכו להתמודד עם קנסות". גולדברג מעריך שהרווחים מפעילות שוק ההון של הבנקים יצנחו ב-50%. "הירידה נובעת מעלייה בתשואות האג"ח, שיקשו על בנקים לרשום רווחים בתיק האג"ח שלהם. כמו כן, רוב ההחזקות הפיננסיות נמכרו ולא נשארו עוד רווחי הון מהותיים. בין הבנקים, לאומי נהנה הכי הרבה בשנים האחרונות מרווחי מסחר ומימוש, ולכן צפוי לסבול הכי הרבה מהירידה הצפויה ברווחי המסחר והמימוש. מנגד, מזרחי רשם רק מעט רווחי הון ומימוש בשנים האחרונות, ולכן לא צפוי להיפגע באופן משמעותי".

גולדברג מעריך שהבנקים יציגו גידול בהפרשות להפסדי אשראי ב-2017: "עלויות האשראי כיום הן הנמוכות אי פעם, ואנחנו מעריכים שהן יעלו באופן מהותי בשנה הקרובה, אך עדיין יישארו ברמה נמוכה יחסית של 0.15% מהתיק". גולדברג מזכיר גם כי הבנקים נהנו מריקברי (החזר חוב שכבר הופרש) בהיקף אדיר של 2 מיליארד שקל מאז שנת 2014, ולהערכתו לא נראה ריקברי בממדים כאלה בשנים הקרובות.