אבי גבאי הצטרף למפלגת העבודה ועשוי להתמודד על הנהגתה

גבאי, שנטש את הממשלה לפני כחצי שנה בעקבות מינויו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון, היה אחד ממייסדי מפלגת "כולנו" ■ גבאי: "מתחיל מסע חדש; את נתניהו צריך רק להחליף"

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

השר לשעבר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הפתיע היום (ה') את המערכת הפוליטית כשהודיע על הצטרפותו למפלגת העבודה. גבאי, שנטש את הממשלה לפני כחצי שנה בעקבות מינויו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון, היה אחד המייסדים המרכזיים של מפלגת "כולנו" בראשות שר האוצר משה כחלון.

הצטרפותו של גבאי למפלגת העבודה מחזקת את האכזבה שהביע מהתנהלותו של כחלון, בין היתר על רקע אי-התנגדותו באופן אקטיבי להדחת שר הביטחון הקודם משה (בוגי) יעלון ועל רקע הימנעותו השנויה במחלוקת בסוגיית מתווה הגז. על פי הערכות, גבאי מכוון גבוה במהלך הזה ובכוונתו להתמודד על ראשות המפלגה במסגרת הפריימריז הקרובים.

"בוקר טוב", כתב גבאי בחשבון הטוויטר שלו. "חצי שנה אחרי הפרישה מהממשלה, מתחיל מסע חדש", הוא הוסיף. גבאי צרף לינק אל אתר ההתפקדות של מפלגת העבודה, שם הופיעה כבר תמונתו עם הלוגו של המפלגה ודברי הסבר על המהלך המפתיע, מה שמצביע על כך שמדובר במהלך שבושל זמן רב.

"לצערי לא רק שלא שינית את דעתי בעניין התפטרותי, אלא שמאז ובכל יום מחדש יותר ויותר רואים שנתניהו, והממשלה בראשותו, פשוט איבדו כיוון. איבדו את זה", הוא כתב. "אם זו האובססיה לסגור תאגיד שידור שרק התחיל לקום, דרך פרשיית הצוללות וספינות שנרכשות במעורבות של קרובי משפחה ומקורבים, המשך בהתקפות שלוחות רסן על התקשורת וכלה בחוק ההסדרה שהיווה זרז לאסון המדיני במועצת הביטחון. לצער כולנו, זו רק רשימה חלקית", הוא הסביר.

לדברי גבאי, לא היה לו את הכוח הפוליטי בממשלה למנוע את כל אותם דברים שכנגדם הוא הלין אז והיום, "בדיוק כפי שלא יכולתי למנוע את מתווה הגז המושחת שנתניהו ושטייניץ דחפו ללא מעצורים". גבאי הוסיף כי בחצי השנה האחרונה הוא פגש את כל השחקנים הפוליטיים הרלוונטיים, לרבות אלה שמתעדים להקים מפלגות חדשות.

בסופו של יום, הוא מסביר, הוא הגיע למספר מסקנות, כאשר אחת המרכזיות בהן היא שהוא לא יכל להשתייך לבית פוליטי שעשוי לחזק את נתניהו "כיוון שאת נתניהו צריך רק להחליף". גבאי שלח גם עקיצה לעבר כחלון ויאיר לפיד כשכתב: "אני לא מתאים למפלגות 'הקול האחד' שבהן אדם אחד מחליט לבדו על הצבעות ועמדות".

גבאי כתב בדברי ההסבר שלו כי הוא מודע לתדמיות סביב מפלגת העבודה, לרבות ההספדים שמשמעים עליה, אולם בסופו של יום "כשיורדים לעיקר, זו מפלגה דמוקרטית שבה צריך לשכנע עשרות אלפי חברים כדי לקבל כוח פוליטי, מפלגה שעמדותיה ברוח עמדותיו של יצחק רבין ז"ל החותרת לשמירה אגרסיבית ונוקשה על ביטחון המדינה לצד נכונות כנה לפתרון אמיתי שימנע מדינה דו-לאומית, מאמינה בשוויון זכויות, מפלגה ששלטון החוק הוא נר לרגליה ואשר אינה שועטת וחותרת באמוק לבידוד בינלאומי. מפלגה שיש לה חברי וחברות כנסת רבים שאני מאוד מעריך".

יחימוביץ' והרצוג בירכו

התגובות במערכת הפוליטית, כצפוי, לא איחרו להגיע, כאשר הראשונים לברך היו חברי מפלגת העבודה, אף שחלקם עשויים להתמודד מולו על ראשות המפלגה. ח"כ שלי יחימוביץ' כתבה: "שימחת אותנו מאוד. אתה אדם ראוי ביותר, מוכשר ונקי כפיים. טוב שאתה בא לפוליטיקה, עוד יותר טוב שאתה בא אלינו". ח"כ עמיר פרץ כתב: "אבי גבאי ידידי הוא אישר ציבור מהמעלה הראשונה, בעל ערכים, יושרה ואומץ לב. הצטרפותך למלגת העבודה היא צעד נכון וחשוב ותחזק אותנו במאבק להחלפת השלטון".

ח"כ אראל מרגלית לא התאפק ולצד ברכות לגבאי הוסיף גם עקיצה לעבר יו"ר מפלגתו, יצחק הרצוג: "זהו איש אשר במקום לזחול לממשלת נתניהו ידע לצאת ממנה ולעמוד על עקרונותיו. אלה אנשים שאנחנו צריכים במפלגה".

הרצוג עצמו בירך גם הוא: "הצטרפותך היא בשורה חשובה ואני קוראלעוד אנשים טובים וישרים שרוצים בשינוי להצטרף אלינו ולהמשיך לבנות ולהרחיב את האלטרנטיבה היחידה לשלטון".

מי שצפה בתחילת השבוע בראיון שהעניק גבאי לאילנה דיין בתכנית "עובדה" בערוץ 2 יכל היה להעריך כבר אז כי גבאי מכוון גבוה בכל הקשור לחיים הפוליטיים, ולכן הסיכוי שהוא יתמודד על ראשות העבודה הולכים ומתחזקים. הראיון, בו ירה גבאי חצים רבים גם לעבר שר האוצר משה כחלון שהיה עד לאחרונה פטרונו, נראה בדיעבד כחלק מקמפיין פוליטי מתוכנן היטב. על פי חלק מההערכות, גבאי הוא המועמד המועדף של יחימוביץ', שהחליטה ככל הנראה לוותר על האפשרות להתמודד בעצמה.