משרד התחבורה: נשית על אגד קנסות וקיזוזים ב-73 מיליון שקל

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מסרה היום כי הנהלת אגד תזומן לשימוע על ביטול כ-6% מנסיעות החברה בשמונה החודשים האחרונים  ■אגד תיקנס ב-14 מיליון שקל על השביתה בירושלים

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, הודיע היום (ד') כי משרד התחבורה יזמן בימים הקרובים את הנהלת אגד לשימוע, בעקבות הידרדרות ברמת השירות של החברה בכל הארץ ובעיקר בירושלים בשמונת החודשים האחרונים. נוסף לשימוע הודיע חן על קנסות שיושתו על אגד, בהיקף מצטבר שיכול להגיע ל-73 מיליון שקל.

על ההשבתה של שירותי התחבורה הציבורית היום בירושלים תיקנס אגד ביותר מ-14 מיליון שקל, על הפרת תנאי הרישיון. הודעה על כך נמסרה ליו"ר אגד, אבי פרידמן. על השירות הלקוי בחודשים האחרונים יקוזזו לאגד 9 מיליון שקלים מכספי הסובסידיה שהיא אמורה לקבל. כמו"כ הודיעה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כי תקזז לאגד 50 מיליון שקל נוספים מהסובסידיות, על אי ביצוע נסיעות של קווי החברה בכל הארץ.

על פי נתוני הבקרה העדכניים של משרד התחבורה, 6% מכלל הנסיעות שלהן מחויבת אגד לא בוצעו כלל במהלך רוב 2016, בניגוד לתנאי הרישיון. מדובר בכ-7.8 מיליון נסיעות נוסע בכל הארץ, מהן כ-2.6 מיליון נסיעות בירושלים. ביטול הנסיעות ואיחורים אחרים גרמו לזמני המתנה ארוכים של הנוסעים בתחנות עד להגעת האוטובוס הבא. על פי משרד התחבורה, בשימוע שנערך לאגד לאחרונה הודתה החברה בבעיות בשירות.

בהודעת משרד התחבורה מהצהריים נמסר כי המשרד יפעל להמשיך לקדם את התחרות בענף התחבורה הציבורית, ולבטל רישיונות של קווי שירות ממפעילים שקיבלו זיכיון להפעלת הקווים ואינם עומדים ברמת השירות הנדרשת. דברים אלה מיועדים לאוזני בכירי אגד, שמנהלים מו"מ קשוח עם הממשלה, שבמסגרתו הם מסרבים לוותר על קווים שהחברה מפעילה כבר עשרות שנים. על פי הסכם התחרות בין אגד למדינה מסוף העשור הקודם, מרבית הקווים שלה מוגנים מתחרות עד שנת 2020 לפחות.

מדובר אגד, רון רטנר, נמסר כי: " הודעת משרד התחבורה מהיום תמוהה שכן רק באחרונה פרסם משרד התחבורה את סיכום נתוני הבקרה התפעולית, לחציון הראשון של שנת 2016, על מפעילי קווי השירות בישראל ולפיו אגד ניצבת בצמרת החברות, עם מדדים גבוהים בהרבה מממוצע הארצי של החברות בענף. נתונים דומים מתבררים גם מהדוח לגבי השירות העירוני בירושלים, שגם בו מקבלת אגד ציונים גבוהים משמעותית מהממוצע הארצי בענף. נתונים אלה תואמים דוח קודם שפרסם משרד התחבורה לחציון השני של 2015 והדבר מלמד על עקביות ברמת השירות הגבוהה באגד, זאת למרות הקשיים האובייקטיבים בהפעלת התחבורה הציבורית בכלל ובמיוחד בירושלים לרבות, היעדר נתצים, היעדר אכיפה, גודש תנועה במרכזי הערים, אי מתן זכות קדימה לאוטובוסים ביציאה מתחנות ועוד.

"לכך יש להוסיף את העובדה שמצב הענף ומעמד הנהג התדרדר לשפל חסר תקדים, תוך פגיעה משמעותית בשכר הנהגים, דבר שיצר מחסור של כ-3,000 נהגים בענף. אגד קורא למשרדי האוצר והתחבורה לקדם את הסדרת הסכם הפעילות של אגד לשנים הקרובות וביצירת מתווה שיבטיח את עתיד התחבורה הציבורית בישראל.

"יודגש עוד כי השביתה היום של ועד נהגי ירושלים, הייתה בניגוד מוחלט לעמדת ההנהלה וכי בכל המקרים בהם אירעו שביתות בחברות האחרות בשנים האחרונות, משרד התחבורה לא קנס אף אחת מהחברות".