ויגודמן ישלם את המחיר?

מינוף עצום, מכפיל מגוחך ועסקאות מפוקפקות - טבע פתחה את 2017 ברגל שמאל

ארז ויגודמן / צילום: בלומברג
ארז ויגודמן / צילום: בלומברג

הירידה החדה במחיר מניית טבע  היום (א') אינה פועל יוצא של תחזיות רווח נמוכות, אלא תוצאה של התערערות מתמשכת של אמון המשקיעים בהנהלת החברה ותחזיותיה. האנליסטים והמשקיעים שואלים בקול רם, ולא בחדרי חדרים, האם טבע מסוגלת לקיים את תוכניותיה העסקיות - או שהחברה מצויה בוורטיגו אסטרטגי.

מכפיל הרווח על בסיס הרווחים החזויים של שנת 2017 הוא 7-7.5 - מכפיל מגוחך בהשוואה לקבוצת ההשוואה, הנסחרת במכפיל ממוצע כפול מזה שבו נסחרת טבע - והוא מעיד יותר מכל דוח אנליטי חכם על חוסר אמון של משקיעים בחברה.

יתר על כן, גם אם ננטרל את האובדן הפוטנציאלי של הרווח ממכירות תרופת הקופקסון עקב הצפי להשקה מסחרית של תחרות גנרית לתרופת הדגל של טבע בשנת 2017, עדיין השווי הנוכחי של טבע מגלם מכפיל רווח עתידי של 8-8.5, קרי מחיר הזדמנותי בפרספקטיבה שוק הונית. ואולם, כמו שאמרנו קודם, האמון בתחזיות החברה ובאופק אסטרטגי שלה נשחק באופן חסר תקדים.

מניית טבע איבדה אשתקד כ-44% משוויה, והצפי של חלק מן המשקיעים היה כי 2017 תהא שנה של היפוך מגמה במניה. המכה הלא נעימה שספגו בעלי המניות עם פרסום התחזיות המונמכות של החברה בסוף השבוע, עשויה להביא לשבירה של חלק מהמשקיעים אשר החזיקו מעמד במהלך הירידות החדות שנרשמו במניה אשתקד, ולשימור המגמה השלילית במסחר בה.

עסקת הענק לרכישת אקטביס במחיר מופקע, פארסת הרכישה הכושלת של רימסה המקסיקנית שעלתה לטבע 2.3 מיליארד דולר, עזיבת מנהל החטיבה הגנרית של החברה והאיום המוחשי והמיידי באובדן הבלעדיות של הקופקסון - תרופה המניבה לחברה כ-2 מיליארד דולר מידי שנה - בצוותא עם הסביבה הרגולטורית המאתגרת בתעשיית התרופות בארה"ב, סדקו סדק גדול באמון המשקיעים ביכולתה של טבע לשוב ולצמוח בשנים הקרובות.

שחיקת מחירים בתעשייה הגנרית עלולה להקשות על טבע להציג צמיחה בפעילותה זו, וכניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, על שליפותיו המוכרות, עלולה אף היא להכות בענף באופן לא צפוי. החשש המרכזי הוא כי טבע הממונפת, לה חוב של כ-33 מיליארד דולר, תתמקד בשנים הבאות במאבק להחזר חובות ולשימור דירוג ההשקעה באמצעות התייעלות ומימוש נכסים - וכי לא צפוי שינוי מגמה חיובי בעסקי החברה בעתיד הנראה לעין.

בנתונים אלה, עשוי להיווצר לחץ מכיוון בעלי מניות להחליף את מנכ"ל החברה, ארז ויגודמן, אשר מונה לניהול החברה בקול תרועה רמה, אך מתקשה לפי שעה להציף ערך לבעלי המניות.

לא למהר למכור את המניה

למרות האתגרים הלא פשוטים הניצבים בפני טבע, נציין כי לצד האיומים הלא מבוטלים, קיימות גם לא מעט הזדמנויות לבעלי המניות, ולפיכך עליהם לחשוב שלוש פעמים לפני שהם מחסלים את ההחזקה במניה. ראשית, מחיר מניית טבע מגלם חלק לא מבוטל מן הצרות שמנינו - ומהווה יעד להשתלטות של חברות אחרות בענף וקרנות השקעה, במחירים גבוהים המגלמים את הפוטנציאל הטמון בחברה.

השקה של תחרות גנרית לקופקסון הוכחה בעבר כאתגר לא פשוט, ולפיכך כל דחייה בתחרות לקופקסון 40 מ"ג משנת 2017 לשנים הבאות שווה לחברה הרבה כסף - ותבוא לידי ביטוי במחיר המניה. חילופי גברי בהנהלת החברה, עשויים דווקא להחזיר צבע לחיי המשקיעים החבוטים ולא בהכרח ייתפשו כחדשות רעות בשוק ההון.

עמידה ביעד ההתייעלות במיזוג עם אלרגן, העומד על 1.4 מיליארד דולר בשנה תוך שלוש שנים ממועד העסקה, המבוסס על חיסכון בעלות המכר, חיסכון בעלויות תפעולית וחיסכון במס, עשויה לרכך את אובדן הבלעדיות של הקופקסון ולהמתיק את גלולת המחיר של רכישת אלרגן.

בנתונים אלה, מתוך ראייה לטווח ארוך ועל אף האכזבה הקשה מביצועי החברה ותחזיותיה, לא היינו ממהרים למכור את מניית טבע - וזאת על אף העובדה שאנו מתקשים לזהות טריגר עסקי מיידי אשר יהפוך את מגמת המסחר השלילית בה על פניה.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.