אמת ואשליה

היבטים שונים על שוק התעסוקה האמריקאי

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

שבוע מסחר ראשון של השנה, שבוע שעבר עמד כולו על תוצאות הסקר האחרון בדבר נתוני התעסוקה האמריקאיים. נתון מסוג זה, יחד עם מועדי החלטות ריבית, ופרסום נתוני התמ"ג, כל אלו מהווים את אירועי המקרו הכלכלה החשובים ביותר בליווי התדיר בהתמודדות מול שוק ההון החיצוני.

וכך, בהשראת פרסום הנתון האחרון, החלטתי להקדיש זמן קצר זה, ולהציג בפניכם מבט מחודש על מה שמעניין בתחום כל כך חשוב כלכלית, חברתית, ופוליטית זה. אגב, איבוד מקומות העבודה ברחבי "אמריקה האחרת", זו הנמצאת בין חופי האוקיינוסים, הייתה, לדעתי, הסיבה העיקרית לעלייתו המפתיעה לשלטון של הנשיא הבא.

נתחיל בנתונים הרשמיים, ומה שנראה כפגם קשה בהם:

משה-שלום-רשמי-10-01
 משה-שלום-רשמי-10-01

נתחיל דווקא בחלק התחתון של הגרף המשקף את אחוז האבטלה הרשמי במשק. 4.6%. וואוו! זהו אחוז הנמדד במשק הנמצא כמעט בתעסוקה מלאה. וכאשר נזכרים באחוזי הצמיחה, וחוסר שביעות הרצון הציבורית קשה להתנער מן המחשבה שיש כאן משהו קצת מוזר.

מזל שאין צורך בהתלבטות ארוכה מדי כי הפתרון ל"מוזרות" הזו נמצא בחלק העליון של אותו גרף, והוא אחוז ההשתתפות של כוח העבודה הזמין בשוק התעסוקה. אחוז אשר קרס ממש, ונמצא באזור של החלק השני של שנות ה-70 של המאה הקודמת. אגב, מעניין להיווכח שהקריסה החלה דווקא משנת 2000, וש-2008 פשוט מהווה המשך לאותו תהליך מקדים.

מה כאן קורה?

כאשר יש פחות אנשים נמדדים על שוק עבודה קבוע, אחוז האבטלה חייב לרדת. יחסית יש פשוט פחות מובטלים. עד 2000 היו יותר אנשים שרצו עבודה, ומצאו אותה, וזה משק בריא ומשגשג. מאז 2000 יש פחות אנשים פעילים מחפשים על כמות משרות גדלה באיטיות, וזה משק המדמה תעסוקה מלאה כאשר חלק גדול מן האוכלוסייה נמצא מחוץ לספירה הרשמית.

הבה נתסכל על גרף נוסף:

משה-שלום-גילים-10-01
 משה-שלום-גילים-10-01

כאן ניתן לראות איך חלוקת הגילים בהשתתפות במשק העבודה מצביעה על מגמה לא בריאה נוספת. הצעירים, המצוינים בקווים רצופים בחלק העליון של הגרף, משתתפים פחות ופחות, או במקרה הטוב, נמצאים במצב של קיפאון. לעומת זאת, ככל שאנו מודדים את הגילים היותר מבוגרים, בקווים המקווקווים בחלק הנמוך של הגרף, אנו רואים עלייה מתונה אך רצופה.

מה כל זה אומר?

שמשק התעסוקה האמריקאי הולך ומזדקן. המבוגרים נשארים יותר במקום עבודתם, או מחפשים יותר ויותר עבודה להשלמת הכנסה לעומת יציאה בזמן לגמלאות. דבר התורם בהחלט לקושי עבור הצעירים להשתלב בחיים התעסוקתיים. נשאל, בהכללה גסה, מה עושים אותם צעירים במקום להתחיל להרוויח את לחמם בזעת אפם?

הגרף הבא מרמז על התשובה:

משה-שלום-הלוואות-10-01
 משה-שלום-הלוואות-10-01

לדעתי, התפוצצות הלוואות הלימודים מראה את הכמות האדירה של הזמן המוקדש להשכלה במקום לנסות ולמצוא עבודה בשכר נמוך. הצעירים של היום פשוט חושבים שהחיים המודרניים דורשים הרבה יותר אסמכתאות רשמיות, ותארים גבוהים מקודמיהם.

לבסוף, גרף מסכם במקצת:

משה-שלום-אבטלה-10-01
 משה-שלום-אבטלה-10-01

מהו האחוז האמיתי של האבטלה הכוללת במשק, ואיך הוא משתווה עם הנתונים ממדינות מפותחות אחרות? הגרף האחרון שלפניכם מייצג את ה-U6, דהיינו את אחוז האבטלה הלוקח בחשבון כל מיני גרסאות של מועסקים חלקית מחפשים משרה מלאה, ועוד...

ומה אנו מקבלים: משהו סביב ה-10%, אשר באופן לא מפתיע, דומה מאוד לנתון האירופי הכולל, ולנתונים דומים במדינות כמו בריטניה, וגרמניה בהן הכניסו לנתונים הרשמיים שינויים גדולים להצגה הרבה יותר נוחה פוליטית.

אשאיר אתכם עם שאלה מעניינת:

אם נפעיל את אותה לוגיקה מרחיבה אצלנו, מה הוא ה-U6 הישראלי? כאשר תרבות "עובדי הקבלן" מעוותת די הרבה את מה שמכונה "עבודה במשרה מלאה".

משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים. ניתן למצוא אותי בפייסבוק ב: financial blog of moshe shalom.

 

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.