כחלון: "בחברה מוסרית וערכית אין מקום למכונות הימורים"

שר האוצר אמר את הדברים בתגובה להחלטת בג"ץ, המורה להמשיך להפעיל בשלב זה את מכונות ההימורים האלקטרוניות של זכייני מפעל הפיס ■ הפיס: ההימורים במכונות המזל יחודשו בשעות הקרובות

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

שר האוצר, משה כחלון, הגיב הבוקר (ב') להחלטת בג"ץ מאתמול, המורה להמשיך להפעיל את מכונות ההימורים האלקטרוניות של זכייני מפעל הפיס, ואמר: "צר לי מאוד על החלטת בג"ץ. עם זאת, אין לי ספק שנצליח לשכנע את השופטים כי בחברה מוסרית וערכית אין מקום למכונות הימורים שממוקמות באזורים החלשים של החברה הישראלית והורסות משפחות וחיים של אנשים".

הדברים נאמרו, כאמור, בתגובה להחלטת בג"ץ, שהורה להמשיך ולהפעיל את מכונות המזל והגרלות ה-KENO של מפעל הפיס, לבקשת זכייני מפעל הפיס, עד להחלטה אחרת. עוד הורה בג"ץ למשרד האוצר ולמפעל הפיס להשיב לעתירה עד סוף החודש. 

בעקבות ההחלטה, מפעל הפיס הודיע היום בצהריים כי הוא נערך לחידוש משחקי ההימורים במכונות המזל ברחבי הארץ, וזאת "תוך ציות להוראות בג"ץ ובידיעת משרד האוצר". לפי מפעל הפיס, משחקי ההימורים במאות המכונות שהוא פרס ברחבי הארץ יחודשו כבר במהלך השעות הקרובות. 

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, מסר: " לאחר 10 שנים שבהן פעלו המכונות וגרמו לנזק בלתי יתואר לשכבות החלשות, הנחה שר האוצר, משה כחלון, לסיים פגיעה זו. משרד האוצר יעשה כל שביכולתו לפעול לשינוי החלטת בית המשפט עד לסגירתן סופית של מכונות המזל. אנו סמוכים ובטוחים שבג"ץ יקבל את ההחלטה הנכונה ולא ייתן יד לפגיעה בשכבות החלשות".

זכייני הפיס עתרו אתמול (א') לבג"ץ להוצאת צו ביניים וצווים על-תנאי לקבלת תקופת מעבר עד להפסקה המוחלטת של פעילות מכונות המזל והקינו, בטענה לפגיעה חמורה בפרנסתם ואי-סבירות וחוסר מידתיות בהחלטה על הפסקת פעילות המכונות באופן מיידי.

נזכיר כי בראשית השבוע שעבר נכנסה לתוקפה "רפורמת ההימורים החוקיים" של שר האוצר משה כחלון, שמטרתה להסדיר את שוק ההימורים בישראל. זאת, לאחר שאושרה במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018.

 

במסגרת הרפורמה התקבלו המלצות הוועדה לייעול שוק ההימורים החוקיים בישראל, שבראשה עמד מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שכללו בין היתר המלצות בדבר הגבלת גודלו של שוק ההימורים, איסור הפעלת משחקים בעלי אופי ממכר, ביטול ההימורים על מרוצי הסוסים, ביטול מכונות המזל במפעל הפיס, קביעת הגבלה על היקף הוצאות השיווק והפרסום של המועצה להסדר ההימורים בספורט והנחלת כללים נוספים בהתאם להנחיות בנושא מהרשות לאיסור הלבנת הון מימון וטרור.

בין היתר, במסגרת הרפורמה, שונה גם היתר ההימורים של מפעל הפיס, כך שלא יכלול עוד עריכת הגרלות אלקטרונית, בהם הגרלות חישגד אלקטרוני, הגרלות 777 (KENO) והפעלת מכונות מזל. 

על רקע זה הגישו 6 זכיינים של מפעל הפיס עתירה לבג"ץ, בבקשה כי תונהג "תקופת מעבר" עד להפסקה המוחלטת של פעילות מכונות המזל והקינו אותן הם מפעילים.

לטענת הזכיינים, "הפסקת עריכת ההגבלות האלקטרוניות מהיום למחר, באופן מיידי, ללא מתן תקופת התארגנות והיערכות סבירה, תגרום לנזקים קשים ואף להתמוטטות כלכלית של עסקי העותרים והזכיינים האחרים, אשר ההגרלות האלקטרוניות מהוות את עיקר פרנסתם במשך שנים".

בעתירה מבקשים הזכיינים צווים על-תנאי וצו ביניים לקבלת תקופת התארגנות ומעבר של כשנה עד להפסקה של פעילות מכונות המזל והגרלות הקינו. לטענת הזכיינים, באמצעות עו"ד רות ברק, הם נמנים עם קבוצה של מעל ל-150 זכיינים שמקור פרנסתם העיקרי הוא מכירת הגרלות אלקטרוניות. 

"הפסקת פעילות המכונות מהיום למחר, לאחר תקופה של 10 שנים, אינה מידתית, ואין שום נסיבות קיצוניות ומיוחדות חדשות כדי להפסיקן באחת", נכתב בעתירה, וכן נטען כי הפסקת הגרלות הפיס מהווה אפליה לעומת אי-הפסקת מרוצי הסוסים שמפעיל הטוטו.

לטענת העותרים, הגם שהוחלט על הפסקת מרוצי הסוסים במסגרת רפורמת ההימורים, עד כה לא נמסרה כל הודעה של משרד האוצר על הפסקת הימורי מירוצי הסוסים, ואלה נמשכים כסדרם.

לדברי חברי הנציגות הארצית של זכייני הפיס, "אם לטענת האוצר יש להפסיק את הימורי המכונות באופן מיידי בגלל הנזק הקיצוני שהן גורמות - מדוע הימורי משחקי הסוסים ממשיכים לפעול כרגיל? מדוע דחוף להפסיק רק את מכונות המזל?".

לטענתם, "את הנזק של הפסקת המכונות בבת-אחת כבר רואים בשטח - המהמרים נעים בכמויות אדירות אל תחנות ההימורים הלא חוקיות, אלה הקיימות ואלה החדשות שנפתחו בימים האחרונים, מבלי שהמדינה נערכה לכך וטיפלה בהן. הכסף של המהמרים ממשיך לזרום, אבל במקום למפעל הפיס לבניית כיתות - הוא מוזרם לכיסם של כרישי הפשע של העולם התחתון. האוצר אולי רצה להציל את המהמרים, אבל הוא גורם להם לשקוע עמוק יותר בבוץ עם הלוואות שמקבלים המהמרים בחופשיות מהשוק האפור".