זכייני הפיס לבג"ץ: לדחות ביטול מכונות המזל בחצי שנה

6 זכיינים של מפעל הפיס עתרו לבג"ץ בבקשה כי תונהג "תקופת מעבר" עד להפסקה המוחלטת של פעילות מכונות המזל, שנאסרו לשימוש ברפורמת ההימורים

בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר
בית מפעל הפיס בת"א / צילום: איל יצהר

בראשית השבוע שעבר נכנסה לתוקפה "רפורמת ההימורים החוקיים" של שר האוצר משה כחלון, שמטרתה להסדיר את שוק ההימורים בישראל. הבוקר (א') "הנפגעים" מהרפורמה מבקשים "תקופת הסתגלות" לרוע הגזירה.

6 זכיינים של מפעל הפיס עתרו לבג"ץ בבקשה כי תונהג "תקופת מעבר" עד להפסקה המוחלטת של פעילות מכונות המזל והקינו אותן הם מפעילים, שנאסרו לשימוש במסגרת רפורמת ההימורים.

לטענת הזכיינים, "הפסקת עריכת ההגבלות האלקטרוניות מהיום למחר, באופן מיידי, ללא מתן תקופת התארגנות והיערכות סבירה, תגרום לנזקים קשים ואף להתמוטטות כלכלית של עסקי העותרים והזכיינים האחרים, אשר ההגרלות האלקטרוניות מהוות את עיקר פרנסתם במשך שנים".

רפורמת ההימורים החוקיים בישראל, אותה קידם שר האוצר, נכנסה לתוקפה ב-1 בינואר. זאת, לאחר שאושרה במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018.

במסגרת הרפורמה התקבלו המלצות הוועדה לייעול שוק ההימורים החוקיים בישראל, שבראשה עמד מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שכללו בין היתר המלצות בדבר הגבלת גודלו של שוק ההימורים, איסור הפעלת משחקים בעלי אופי ממכר, ביטול ההימורים על מרוצי הסוסים, ביטול מכונות המזל במפעל הפיס, קביעת הגבלה על היקף הוצאות השיווק והפרסום של המועצה להסדר ההימורים בספורט והנחלת כללים נוספים בהתאם להנחיות בנושא מהרשות לאיסור הלבנת הון מימון וטרור.

בין היתר, במסגרת הרפורמה, שונה גם היתר ההימורים של מפעל הפיס, כך שלא יכלול עוד עריכת הגרלות אלקטרונית, בהם הגרלות חישגד אלקטרוני והגרלות 777 (KENO) והפעלת מכונות מזל.

 

תקופת התארגנות

בעתירה, שהוגשה נגד שר האוצר ומפעל הפיס, מבקשים הזכיינים צווים על-תנאי וצו ביניים לקבלת תקופת התארגנות ומעבר של כשנה עד להפסקה של פעילות מכונות המזל והגרלות הקינו. לטענת הזכיינים, באמצעות עו"ד רות ברק, הם נמנים עם קבוצה של מעל ל-150 זכיינים שמקור פרנסתם העיקרי הינו מכירת הגרלות אלקטרוניות.

עוד נטען בעתירה כי רק לפני כשנה נדרשו הזכיינים - שאושרו על-ידי מפעל הפיס למכירת הגרלות אלקטרוניות על-פי ההיתר - לערוך שינויים ושיפוצים של תחנות המכירה, על-מנת להמשיך ולמכור הגרלות אלקטרוניות, כך שהם קיבלו על עצמם אף התחייבויות כספיות עתידיות נוספות; והנה - שר האוצר החליט להפסיק עריכתן של הגרלות אלקטרוניות, וזאת באופן מיידי ומבלי למסור להם הודעה רשמית על כך.

לטענת הזכיינים, הם למדו על הפסקת פעילותם רק מהתקשורת, כאשר את ההודעה הרשמית קיבלו ממפעל הפיס אך ורק ביום הפסקת הפעילות לפני שבוע.

"הפסקת פעילות המכונות מהיום למחר, לאחר תקופה של 10 שנים, אינה מידתית, ואין שום נסיבות קיצוניות ומיוחדות חדשות כדי להפסיקן באחת", נכתב בעתירה.

כן נטען כי הפסקת הגרלות הפיס מהווה אפליה לעומת אי-הפסקת מרוצי הסוסים שמפעיל הטוטו. לטענת העותרים, הגם שהוחלט על הפסקת מרוצי הסוסים במסגרת רפורמת ההימורים, עד כה לא נמסרה כל הודעה של משרד האוצר על הפסקת הימורים אלה, והם נמשכים כסדרם.

הכסף מוזרם לכרישי הפשע

לדברי חברי הנציגות הארצית של זכייני הפיס, "אם לטענת האוצר יש להפסיק את הימורי המכונות באופן מיידי בגלל הנזק הקיצוני שהן גורמות, מדוע הימורי משחקי הסוסים ממשיכים לפעול כרגיל? מדוע דחוף להפסיק רק את מכונות המזל?".

לטענתם, "את הנזק של הפסקת המכונות בבת-אחת כבר רואים בשטח - המהמרים נעים בכמויות אדירות אל תחנות ההימורים הלא חוקיות, אלה הקיימות ואלה החדשות שנפתחו בימים האחרונים, מבלי שהמדינה נערכה לכך וטיפלה בהן. הכסף של המהמרים ממשיך לזרום, אבל במקום למפעל הפיס לבניית כיתות, הוא מוזרם לכיסם של כרישי הפשע של העולם התחתון. האוצר אולי רצה להציל את המהמרים, אבל הוא גורם להם לשקוע עמוק יותר בבוץ עם הלוואות שהם מקבלים בחופשיות מהשוק האפור".