האוצר הגביל ישראלים בהנפקה - הבנקים הזרים מכרו להם

חתמי ההנפקה הונחו ע"י החשב הכללי למעט בהקצאה למשקיעים ישראלים ■ הבנקים הזרים רכשו כמעט את כל הסחורה ומוכרים אותה כעת בישראל במחירים גבוהים יותר

רו"ח עו"ד מיכל עבאדי-בויאנג'ו
רו"ח עו"ד מיכל עבאדי-בויאנג'ו

ביקושים משמעותיים נרשמים משעות הבוקר להנפקת האג"ח של ממשלת ישראל בלונדון. האג"ח מונפק צמוד אירו. בשל הביקושים המשמעותיים פתחה הממשלה סדרה נוספת ותגדיל את הגיוס מעבר לרמת מיליארד הדולר (הסכום שתוכנן במקור).

גורמים המעורים בפרטי ההנפקה מעריכים כי בשל הביקושים החזקים הסדרה ל-10 שנים תיסגר בריבית ליבור בתוספת 90 נקודות, כשהסדרה ל-20 נושאת ריבית גיידליין של ליבור פלוס 120-130 נקודות, וההערכות הן כי הסדרה תיסגר ברמה של ליבור פלוס 110-120 נקודות.

בחדרי העסקאות המקומיים הצטברו ביקושים גבוהים במיוחד, אולם חתמי ההנפקה הונחו למעט בהקצאת סחורה למשקיעים ישראלים, אך המערכת הפיננסית מתוחכמת קצת יותר ממשרד האוצר והבנקים הזרים הגדילו את הביקושים להנפקה, כשמנגד עומדים המשקיעים הישראלים.

כך למעשה הבנקים הזרים רוכשים סחורה בהנפקה במחירים יחסית נוחים - ומיד מוכרים את הסחורה למשקיעים הישראלים במחיר גבוה יותר. חתמי ההנפקה הם סיטי, מריל לינץ' וברקליס. 

הכוונה המקורית באוצר הייתה לגייס חוב זר, כלומר להנפיק אג"ח ממשלתיות למשקיעים זרים. אך הבנקים הזרים למעשה עושים סיבוב על המשקיעים הישראלים, ולא רק שהחוב אינו חוב זר, אלא הוא הופך לחוב מקומי, כשהבנקים הזרים גוזרים קופון על המשקיעים הישראלים.

גורמים המעורים בפרטי ההנפקה מסרו ל"גלובס" כי בין המשקיעים שהזרימו ביקושים עד כה נמצאות מספר קרנות פנסיה מהגדולות בעולם.