דיור ציבורי: האם עולים חדשים מופלים לרעה?

חלוקת הדיור הציבורי הייתה אמורה להתבצע באופן שוויוני בין זכאי משרד השיכון לזכאי המשרד לקליטת עלייה ■ לא כך זה קורה

הפגנת דיירי דיור ציבורי / צילום: איל יצהר
הפגנת דיירי דיור ציבורי / צילום: איל יצהר

האם במשרדי האוצר והבינוי והשיכון מתעלמים מההסכם הקואליציוני הנוגע לדיור ציבורי ומפלים לרעה את זכאי משרד הקליטה?

באפריל-מאי 2015 נחתמו הסכמים קואליציוניים לקראת הקמת ממשלת ישראל ה-34. בהסכמים האלו נקבע בין היתר שיעור חלוקת הדיור הציבורי בין שתי קבוצות זכאים גדולות בישראל, זכאי משרד הבינוי והשיכון וזכאי משרד הקליטה.

על פי ההסכמים, רכישת 500 דירות חדשות לדיור הציבורי תחולק ביחס של 70-30 לטובת זכאי הדיור הציבורי של משרד הבינוי והשיכון. אולם לאחר רכישת הדירה ה-501, תשתנה החלוקה ותעמוד על יחס זהה בין שתי קבוצות הזכאים. בנקודה זו חשוב לציין כי בעוד היקף זכאי הדיור הציבורי במשרד הבינוי והשיכון עומד על סביב 2,600 זכאים, מספר הזכאים ממשרד הקליטה עומד על כ-27 אלף. במסיבת עיתונאים חגיגית לסיכום שנת 2016 שערך משרד הבינוי והשיכון הצהיר שר השיכון יואב גלנט כי עד כה נרכשו קרוב לאלף דירות חדשות בדיור הציבורי. עם זאת, מסתבר שלמרות שאחרי הדירה ה-500 היחס בין הזכאים היה אמור להשתנות, הדבר לא קרה.

"לא מכבדים את ההסכם הקואליציוני", כך אלכס טנצר הפועל למען זכאי משרד הקליטה, "למרות שיש הרבה יותר זכאים במשרד הקליטה לא משנים את יחס חלוקת הדירות. זו שערורייה. בגלל שהזכאות לעולים קשורה לזמן שעבר מאז הקליטה בארץ, רבים מהם יאבדו את הזכאות". טנצר אף כתב מכתב בנושא למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא.

"בחודש ספטמבר האחרון התפרסם שבמשרדי האוצר והשיכון הקצו תקציב מיוחד בסך של כ-100 מיליון שקלים לרכישה מיידית של דירות עבור 70-80 משקי בית, המחזיקים לפחות עשר שנים בתעודת זכאות של משרד השיכון לדיור ציבורי, אך עדיין לא הוקצתה להם דירה. 50 מיליון שקלים הוקצו במקביל להגדלת הסיוע לזכאי הדיור של משרד העלייה והקליטה", כך טנצר למבקר, "מצד אחד ההחלטה מיטיבה עם זכאי משרד השיכון, אבל מנגד היא מרחיקה עוד יותר את זכאי המשרד לקליטת עלייה מדיור ציבורי. לפי ההסכם הקואליציוני בין סיעות ליכוד וכולנו היה אמור להיות יחס של 30-70 לטובת משרד השיכון ומדירה 501 היחס היה צריך להיות 50:50. במקום זה, לפי הסכם מחודש ספטמבר לחלוקה מחודשת היחס הוא 100:0 לטובת משרד השיכון.

"רוב הזכאים לדיור ציבורי בקרב עולים יאבדו את זכאותם כי תקופת הזכאות לסיוע בדיור ציבורי לעולים (6,062 משפחות ללא קשישים) היא בת 15 שנים מיום העלייה. אחרי סיום 15 שנים עוברים העולים העונים על הגדרת הזכאות של משרד העלייה והקליטה לטיפולו של משרד הבינוי והשיכון. ומתחילים הכול מחדש".

במשרד הקליטה מאשרים כי החלוקה איננה כמו שנקבע במקור: "שרת העלייה והקליטה פנתה בעבר וממשיכה לפנות למשרד השיכון בדרישה לשינוי יחס החלוקה, כך שהיחס יעמוד על 50% לזכאי משרד השיכון ו-50% לזכאי משרד העלייה והקליטה. במקביל, ממשיך המשרד לפעול ללא לאות על מנת ליצר פתרונות דיור עבור העולים, בכל דרך אפשרית העומדת בפנינו, תוך ניסיון מתמשך לרתום את כלל הגופים הנוגעים לנושא". ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי: "משרד הבינוי והשיכון ימשיך ויפעל לטובת רכש דיור לכל זכאי הדיור הציבורי בישראל. הפעולה תיעשה לפי חוק ותוך התחשבות בהסכמים הקואליציוניים". ממשרד האוצר לא נמסרה התייחסות לנושא.