הקטר הקטארי כובש את העולם

רשות ההשקעות הקטארית, QIA, צברה בעשור האחרון נכסים בשווי של 335 מיליארד דולר ברחבי העולם * התאוששות מחירי הנפט מעוררת את תיאבון הקרן

קטאר מחזירה לעצמה את התיאבון שלה לעסקאות. בחודשיים האחרונים לבדם, המדינה העשירה בעולם במונחי הכנסה לנפש השקיעה במפעל העופות הגדול בטורקיה, בענקית הנפט רוסנפט הרוסית ובחברת הגז הבריטית נשיונל גריד. ההשקעות הללו בוצעו כולם באמצעות רשות ההשקעות הקטארית, QIA, שהוקמה ב-2005 כדי לנהל את רווחי האמירות ממכירות גז טבעי נוזלי (גפ"מ), שקטאר היא היצואנית המובילה בעולם שלו.

מאותה שנה, קטאר, שאוכלוסייתה קטנה מזו של העיר יוסטון בטקסס, צברה נכסים בשווי 335 מיליארד דולר ברחבי העולם, שהופכים אותה לקרן ההון הריבוני ה-14 בגודלה, לפי מכון קרנות ההון הריבוניות (SWFI).

אחרי סדרת עסקאות בפרופיל גבוה, שהעניקו ל-QIA ולמשקיעים נוספים מקטאר אחזקות בהוליווד, בשטים משרד בניו יורק, נדל"ן למגורים לונדון, אופנת יוקרה איטלקית ואפילו מועדון כדורגל, נרשמה בשנים 2015-2016 ירידה במחזורי העסקאות עם קריסת מחירי הנפט. אבל עם התאוששות מחירי הנפט בשנה שעברה, קטאר חזרה אל מסלול העסקאות המהיר. כנה כמה מההשקעות הגדולות שלה, בחלוקה גיאוגרפית.

נמל תעופה בקטאר

ביקור בבירת המדינה הקטנטונת הזו מתחיל בנמל התעופה חאמד שבו הושקעו 17 מיליארד דולר. קטאר איירווייז, שנתמכת על ידי QIA, מנהלת את הנמל, וזו רק התחלת הנוכחות המאסיבית של הקרן במדינה.

QIA היא המשקיעה הגדולה ביותר בבורסת המניות המקומית, עם מניות שליטה בבנק הלאומי הקטארי, שהוא הבנק הגדול ביותר במועצת שיתוף הפעולה במפרץ הפרסי (שש מדינות כולל סעודיה), ובחברת הטלקום Ooredoo QSC שפועלת ב-12 מדינות והיו"ר שלה הוא שייח' עבדאללה בין מוחמד בין סעוד אל תאני, שמכהן גם כמנכ"ל QIA.

בנקאות ומותגי יוקרה באירופה

אירופה היא כבר מזמן היעד העיקרי למזומנים של קטאר, שהשקיעה מיליארדי דולר בשמות יוקרתיים ביבשת, כולל חברות רכב גרמניות, בתי אופנה איטלקים ומועדוני כדורגל.

קטאר השקיעה מיליארדים בברקליס ובקבוצת קרדיט סוויס במשבר הפיננסי של 2008. ראש הממשלה לשעבר ובן משפחת המלוכה שייח' חאמד בין יאסים בין ג'בר אל-תאני, הזרם 1.75 מיליארד אירו לדויטשה בנק ב-2014 כאשר הבנק הגרמני גייס הון בהנפקת מניות.

QIA היא בעלת המניות הגדולה ביותר בפולקסווגן, והיא מילאה תפקיד קריטי בהשתלטות של גלנקור משווייץ (חברת המסחר בקומודיטיז) בשווי 29 מיליארד דולר על אקסטרטה הבריטית, שבה היא בנתה אחזקה של מעל 10%.

"קטאר השקעות ספורט" קנתה את מועדון הכדורגל פאריז סאן ז'רמן ב-2011, וזכתה איתו בארבע אליפויות צרפת, עם כוכבים כמו דייויד בקהם. מייהולה, חברה שנתמכת על ידי משקיעים מקטאר, קנתה את מותג האופנה האיטלקי ולנטינו מחברת ההשקעות פרמירה ב-2012 בכ-700 מיליון אירו. ראש הממשלה לשעבר חאמד בין יאסים קנה 10% מאל קורטה אינגלס, רשת חנויות הכלבו הגדולה ביותר באירופה המערבית, ב-22015.

נדל"ן ועסקי תעופה בבריטניה

ההשקעות של קטאר בבריטניה הוערכו במינימום של 35 מיליארד דולר ב-2014, לפי התקשורת הבריטית. אזורים היקרים ביותר בלונדון אפשר להתגורר, לעבוד, לערוך קניות ולנפוש בנכסים קטארים בלבד. קבוצת בהובלה קטארית קנתה את מזח הקנארי בלונדון ב-2015, והרחיבה בכך את אוסף הנדל"ן של האמירות בעיר, שכולל אחזקות במלון סאבוי לונדון, בגורד השחקים שארד (בעל מראה הטיל), בחנויות הרוד'ס, בכפר האולימפי ובמגדל בנק HSBC. חברת הבניה קטארי דיאר ששייכת ל-QIA הופכת את שגרירות ארה"ב בכיכר גרובנור למלון יוקרה, ובונה בתים ודירות בקסרקטיני צ'לסי לשעבר.

ההשקעות בבריטניה אינן מוגבלות לנדל"ן. QIA היא בעלת העניין הגדולה יותר (22%) בסיינסברי (רשת המזון) וב-2012 היא קנתה 20% מנמל היתרו. קטאר איירווייז הגדילה את האחזקה שלה בחברה האם של בריטיש איירווייז (IAG) ל-20% בשנה שעברה.

סחורות ברוסיה

קטאר היתה שושבינת ההשקעה של גלנקור בסך 11 מיליארד דולר ברוסנפט בחודש שעבר. ביולי הסכימה QIA לקנות 24.9% מנמל התעופה של סנט פטרסבורג. לפני כן התחייבה הקרן להזרים 2 מיליארד דולר לקרן ההשקעות הישירות הממלכתית של רוסיה.

עסקי תקשורת ונדל"ן בארה"ב

עם ריכוז חריג של השקעות באירופה, קטאר מעלה כעת את ארה"ב על כוונת שלה. QIA פתחה משרד בניו יורק ב-2015 והציגה תוכניות להשקיע 35 מיליארד דולר עד שנת 2020 כדי לגוון את אחזקות הנפט שלה.

חברת השידורים BeIN Media מקטאר קנתה בשנה שעברה את מירמקס, חברת הסרטים מקליפורניה שהפיקה סרטים זוכי אוסקר כמו "ספרות זולה".

QIA היתה המשקיעה הרביעית בגודלה בשוק המשרדי בארה"ב ב-2016, בעיקר בניו יורק ולוס אנג'לס, לפי נתוני חברת Real Capital Analytics. היא קנתה כמעט 10% ב- Empire State Realty Trust, הבעלים של אמפייר סטייט בילדינג. בשנה שעברה היא הצטרפה לשותפות עם ברוקפילד פרופרטי פרטנרז בפרויקט בתים ומסחר בהשקעה של 8.6 מיליארד דולר בווסט סייד במנהטן.

אנרגיה ותשתיות ברחבי אסיה

מי שמדליק את החשמל בהונג קונג, יפן, דרום קוריאה וטייוואן משתמש כנראה בגז קטארי מיובא שמייצר אותו. השווקים האסיאנים הללו, כולל סין, קנו מחצית מיצוא הגמ"פ של קטאר ב-2015, לא היוו עד כה יעד השקעה גדול של האמירות, אבל זה מתחיל להשתנות.

QIA סורקת את אסיה בחיפוש אחרי השקעות. מנהלים בקרן אמרו ב-2014 שהם מתכננים להשקיע עד 20 מיליארד דולר באסיה בשש שנים, ולהרחיב את משרדי הקרן בבייג'ין וניו דלהי.

ביוני הסכימה QIA לקנות את מגדל אסיה סקוור 1 בסינגפור מבלקרוק ב-2.5 מיליארד דולר - עסקת המשרדים הגדולה אי פעם בסינגפור. הקרן קנתה אחזקה ברשת חנויות הכלבו לייף סטייל אינטרנשיונל ב-2014, ומחזיקה 20% מחברת החשמל של המיליארדר לי קא-שינג בהונג קונג. היא גם מתכננת להקים מיזם השקעות של 10 מיליארד דולר עם קבוצת סיטיק הסינית, ושוקלת השקעה בקרן הטכנולוגיה העולמית שהקימה קבוצת סופטבנק ביפן בהיקף 100 מיליארד דולר (בשותפות עם סעודיה).