העסקה עם חמאס: "הם לא יקבלו אסירים כמו בעסקת שליט"

גורמים פלסטיניים וישראליים הבהירו כי המו"מ להשבת האזרחים מרצועת עזה וגופות שני החיילים תקוע

עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס
עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס

המשא-ומתן בין ישראל לחמאס בנוגע להשבת שלושת האזרחים הישראלים שנכנסו לרצועת עזה וגופותיהם של שני חיילי צה"ל המוחזקים בידי חמאס תקוע - כך הבהירו גורמים פלסטיניים וישראלים המעורים בפרטי המגעים. המבוי הסתום במגעים נובע בעיקר מהתנאי המוקדם שהציב הארגון הפלסטיני, לשחרור כל אסירי חמאס ששוחררו בעסקת שליט בשנת 2011 ונעצרו מחדש במהלך מבצע "שובו אחים" בשנת 2014, עוד לפני שמתחיל המו"מ על השבת האזרחים וגופות החיילים הישראלים.

על פי חמאס, מדובר ב-58 אסירים, שאותם דורש הארגון לשחרר בשלב הראשון, ואילו מקורות שונים הסבירו כי ישראל מסרה את הסכמתה לשחרור אותם אסירים אך ורק במסגרת העסקה הכוללת, ורק במידה והם אינם מואשמים בניסיונות פיגוע או תכנון פיגוע בתקופה שלאחר שחרורם ב-2011.

לאחר מכן, מקווה חמאס להביא לשחרור מאות אסירים במסגרת המו"מ על העסקה הסופית. גורמים המעורים בפרטי השיחות הדגישו כי בחמאס מבינים אמנם שהם לא צפויים לקבל מספר דומה של אסירים כפי שהיה בעסקת שליט, אך עדיין ישנה ציפייה לשחרור של מספר אסירים משמעותי. ישראל, מצדה, הביע נכונות לשחרר מספר מצומצם של אסירים פלסטינים, בעיקר כאלה שתקופת המאסר שלהם עומדת להסתיים או כאלה הסובלים מבעיות בריאותיות קשות.

כמו כן, המקורות מסרו כי ישראל אף מוכנה להחזיר לחמאס גופות של אנשיו המוחזקות בישראל. זאת, חרף החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני על תכנית פעולה לקידום השבתם של שני האזרחים וגופות שני חיילי צה"ל המוחזקים ברצועת עזה, במסגרתה נקבע כי גופות מחבלים ייקברו ולא יוחזרו לחמאס.

העמדה הישראלית הועברה לחמאס, בין היתר, באמצעות השליח הקטארי ל רצועת עזה , השגריר מוחמד אל-עמאדי. מלבד עמאדי, גורמים נוספים מעורבים בניסיונות התיווך, כמו אנשי המודיעין המצרי ודיפלומטים אירופים.

למאמצים האלה התווסף מתווך ישן-חדש בין ישראל לחמאס, גרשון בסקין, שהיה זה שתיווך בין הצדדים ב עסקת שליט . בסקין אישר את הדברים, אך הדגיש שכרגע השיחות תקועות. לדברי בסקין, הוא מעביר מסרים שהוא מתבקש להעביר ונמצא בקשר עם חמאס ב עזה ובגדה, אך לצערו, אין התקדמות בנושא.

בידי חמאס גופותיהם של סמל ראשון אורון שאול ושל סרן הדר גולדין, שנפלו במהלך מבצע "צוק איתן", וכן הם מחזיקים בשלושה אזרחים שחצו את גדר המערכת ונכנסו לרצועה - אברה מנגיסטו, ושני תושבי הפזורה הבדואית ששמותיהם לא פורסמו.