אחרי הערים: גם במגזר הכפרי מתנגדים לפיצול צמודי קרקע

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי נציגי הערים, מרכז השלטון המקומי ופורום 15 הערים הגדולות מתנגדים להצעה

יציקות בטון באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
יציקות בטון באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

ועדת הרפורמות בכנסת צפויה לדון היום (ב') בהצעת החוק לפיצול בתים צמודי קרקע ולהכין אותה לקריאה שניה ושלישית. בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי נציגי הערים, מרכז השלטון המקומי ופורום 15 הערים הגדולות מתנגדים להצעה, וכעת נראה שגם נציגי ההתיישבות הכפרית מעלים התנגדות משלהם.

הצעת החוק, שכבר עברה קריאה ראשונה, מתמקדת באפשרות לפיצול בתים צמודי קרקע לעוד יחידה אותה ניתן יהיה להשכיר ולא למכור. על פי הנוסח שעבר את אישור מליאת הכנסת בקריאה הראשונה, מדובר בהוראת שעה לחמש שנים שתקבע שיחידת הדיור המפוצלת תהיה חייבת לכלול מטבח, שירותים וכניסה נפרדת, וההליך לפיצול יהיה מהיר וללא צורך בתשלום היטל השבחה.

עם זאת, אם צמוד קרקע יפוצל לטובת מגורי קרוב משפחה, המפצל יהיה חייב בהיטל השבחה.

במכתב ששלח היועץ המשפטי ויו"ר אגף הקרקעות בתנועת המושבים, עמית יפרח, ליו"ר ועדת הרפורמות וליוזם הצעת החוק ח"כ אלי כהן (כולנו), מדגישים בתנועת המושבים כי הם מתנגדים לנוסח הצעת החוק הקיים. על פי יפרח, עיקר ההתנגדות נובע מחשש על עומס צפוי בתשתיות הקיימות בעקבות אישור פיצול צמודי הקרקע.

"חוק פיצול הדירות הוא בוודאי עוד ניסיון מצדך להגדיל את היצע יחידות הדיור... עם זאת, במגזר המושבי וגם במגזר הקיבוצי (בעניין זה אנו מתואמים ואני מדבר גם בשמם) יישום הצעת החוק מעוררת שאלות רבות ומורכבות וזאת בשל הדינים המיוחדים החלים עלינו מול רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ומול המועצה הארצית לתכנון ובנייה", כך במכתב.

לפיכך, נציגי המושבים דורשים במכתבם לקבוע שביישוב חקלאי (כולל הרחבה) ניתן יהיה לממש הפיצול רק בכפוף לאישור האגודה השיתופית ולתנאים שתקבע. עוד דורשים נציגי המושבים שהיחידות שיפוצלו במסגרת הצעת החוק לא יתווספו למספר יחידות הדיור שניתן לבנות בכל יישוב ויישוב. במקביל, מתייחסים נציגי המושבים גם לאישור הפיצול ומבקשים כי אם יחול על צמודי קרקע במושבים, לא תידרש חתימת רמ"י על בקשה להיתר לפיצול.