אושרה בקשת רשות החשמל למחיר קרקע קבוע למתקנים סולאריים

המועצה קבעה היום כי המחירים של 200 אלף שקל לדונם בשדות סולאריים יישארו נחלת העבר, ומכאן ואילך יקובעו המחירים בטווח של 15-25 אלף שקל לדונם ■ ההחלטה מאפשרת לרשות החשמל להוציא עוד החודש כמתוכנן את המכרז הראשון שבו יתמודדו היצרנים על מחיר החשמל בלבד

שדה סולארי בדרום הארץ / צילום: רויטרס
שדה סולארי בדרום הארץ / צילום: רויטרס

מועצת מקרקעי ישראל בראשות שר האוצר משה כחלון, אישרה אחר הצהריים את קיבוע מחירי הקרקע במכרזים להקמת שדות סולאריים, בטווח שבין 15 אלף שקל לדונם ל-25 אלף שקל. בכך היא סתמה את הגולל על המחירים שגבתה בשנים האחרונות מיצרני החשמל, שהגיעו בכמה מקרים ל-200 אלף שקל לדונם. על פי הודעת מועצת רשות מקרקעי ישראל, המחיר ייחשב כתשלום דמי חכירה מהוונים לכל תקופת החכירה.

החלטת המועצה תואמת את האסדרה שפרסמה רשות החשמל לפני כחודש, לקראת הוצאת שישה מכרזים בשנתיים הקרובות, לייצור חשמל מאנרגיית שמש בהספק כולל של בין 1,000 ל-1,700 מגה-ואט. מטרת האסדרה החדשה היא להבטיח שיצרני החשמל הסולארי יתמודדו על מחיר החשמל בלבד, במנותק ממחיר הקרקע.

על פי האסדרה, מחיר הקרקע בשדות סולאריים המוקמים באדמה פרטית יהיה 16 אלף שקל לדונם; המחיר של קרקע חקלאית לרשת החלוקה יהיה 20 אלף שקל לדונם; והמחיר בקרקע חקלאית לרשת ההולכה יהיה 25 אלף שקל לדונם. בעקבות ההחלטה צפויה רשות חשמל לצאת למכרז הראשון במסגרת האסדרה החדשה עוד החודש, כפי שתכננה.

נוסף להחלטה על מחיר הקרקע החליטה היום מועצת רשות מקרקעי ישראל לאפשר הקמת שדות סולאריים במנגנון מונה נטו מעל מאגרי מים ללא תשלום על השטח, בדומה למתקנים על גגות קיימים. מנגנון מונה נטו מאפשר ליצרן להשתמש בחשמל המיוצר ללא כל תשלום במתקן שעליו נמצאים הפאנלים.

לקראת ההחלטה קרא היום עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי, לשר האוצר כחלון, לאפשר שימוש בחשמל המיוצר מעל מאגרי מים ללא תשלום גם במשקים החקלאיים הסמוכים למאגרים, ולא רק במאגרים עצמם. קוכמן גם ביקש לתת הנחות על מחירי הקרקע למתקנים סולאריים באזורי עדיפות לאומית, אך בקשותיו לא הוכנסו להחלטה.