אזהרה לא ממוקדת

למה הודעת משרדי הבריאות והכלכלה על עופרת בקפה הייתה חלקית כל-כך?

קוראת בקפה/ צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
קוראת בקפה/ צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

משרד הבריאות ומשרד הכלכלה הוציאו אמש (ג') הודעה שזרעה פאניקה בציבור, שהבוקר דש ודן בסוגיית שתיית הקפה היקרה ללבו. "הסלולרי מזיק, הבשר לא בריא, ועכשיו גם הקפה?" - קוננו פוסטים ברשתות החברתיות.

לפי ההודעה ששחרר אמש משרד הבריאות, שתיית קפה במקומות ציבוריים המשתמשים במכונות קפה היא מסוכנת, וזאת בשל חשש להימצאות עופרת במים. בהודעה אף צוין כי "בחלק מהמכונות שנבדקו, נמצאו רמות עופרת שעולות על המותר בתקן".

את הבעיה הציף משווק של מכונות קפה שמצא אצלו מכונות בעייתיות, ובעקבות פנייתו בדק משרד הכלכלה מדגם של 25 מכונות קפה, מתוכן 8 נמצאו בעייתיות. הן, אגב, הוצאו מכלל שימוש.

נדמה כי הודעת משרד הבריאות הייתה פזיזה במידה מסוימת. אמנם בעידן פוסט-יוניליוור והסתרת המידע בפרשה ההיא, אין הרי גוף שירצה עוד לקחת סיכונים ולהיחשף להצלפות תקשורתיות בעקבות אי-פרסום מידע חיוני לציבור מיד עם היוודע בעיה או חשש לבעיה - בין אם מדובר בגוף פרטי או ממשלתי.

מצד שני, מידע מעורפל כמו זה שפורסם אתמול הוא מידע לא יעיל - לא לצרכנים ולא לענף שבו הוא מתמקד הפעם. כצפוי, מידע מפורט יותר זלג - הרבה לפני ששני המשרדים חלו לעכל את העניין. היום (ד') בשעות הצהריים צצו שמות יצרני המכונות (רוב השמות המוכרים בשוק), המשווקים ורשתות בתי הקפה - המקיפות כשני שלישים מהשוק - שאגב לא הכחישו ושיגרו תגובות מסודרות. ועדיין, משרדי הבריאות והכלכלה לא מאשרים את הרשימה, כך שמבחינתם, רשמית, אי-הוודאות נשמרת.

 

מבחינת שני המשרדים אין בעיה כנראה להוציא הודעה עם מידע שהוא כה מעורפל עד שיש חשש שאינו יעיל, בדיוק כמו הודעה ממשלתית שהייתה אומרת, נניח, שיש טלפון סלולרי שעלול להתפוצץ בידי המשתמש. איזה דגם? לא נוכל כרגע לפרט, אבל תיזהרו בכל מקרה. בדיוק כפי שיוניליוור בשעתה הזהירה כי יש חשש לסלמונלה, אבל לא פירטה באילו מוצרים. 

אי-אפשר לספק מידע חלקי, גם אם יש בעיה בפרסום המידע המלא מסיבות משפטיות - ומנגד אי-אפשר שלא לפרסם, שכן מהר מאוד המידע יזלוג לרשת ויעמיד את המשרדים הממשלתיים, כלבי השמירה של הציבור, במבוכה. אי-אפשר כי מידע חלקי הוא מידע פוגע - לא רק בציבור הצרכנים אלא גם בענף שלם שמשלם את המחיר, אולי על עוול שלא בכפו.

בהודעה ששחרר היום משרד הבריאות, הוא מפרט את הסכנות הבריאותיות שבצריכת עופרת, בעיקר לנשים הרות, וממליץ להן כרגע לא לצרוך קפה (ומה עם זה שהן שתו עד כה? שיפנו לרופא לבדיקת עופרת). לציבור בכלל ממליץ המשרד להפחית בצריכה.

אלא שהפירוט המהותי ביותר לצרכנים נעדר מההודעה: היכן נמצאו אותן מכונות מסוכנות לציבור, באילו רשתות ובאילו סניפים? מידע כזה היה מצמצם את הפאניקה מחד ומונע פגיעה פוטנציאלית בענף הקפה כולו, שכן כרגע בתי הקפה כולם בחזקת חשודים.

מזל שבעידן של היום אי-אפשר לשמוד סוד, ובחסות התקשורת הציבור יכול לדעת היכן "טמונה הסכנה" - לפחות בשלב זה.