האוצר לא מתרגש מהביקורת: חוק שטרום הסופי יעלה להצבעה

החוק יעלה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת בשבוע הבא ■ בנק ישראל טען לפגמים בהליך החקיקה ■ שר האוצר יוכל לקבוע איזה מידע יהיה חשוף ואיך יצפו בו

שטרום, כחלון ופלוג / צילום: אוריה תדמור
שטרום, כחלון ופלוג / צילום: אוריה תדמור

במשרד האוצר ובכנסת לא מתרגשים מטענות בנק ישראל על "פגמים מהותיים בהליך חקיקת שטרום". אתמול (ד') אחה"צ הונח על שולחנה של הכנסת הנוסח המלא והסופי של חוק שטרום. החוק צפוי לעלות להצבעה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא.

חוק שטרום אמור להגביר את התחרות ולצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית בישראל.

הצעת החוק, המתפרסת על 37 עמודים, כוללת כמובן את הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים בתוך שלוש שנים. כמו כן, כוללת ההצעה את סעיף "צפייה במידע פיננסי" (read only), שיאפשר לגופים מצד ג' גישה למידע לקוחות הבנקים לצורך השוואה ומתן הצעות מתחרות.

החוק גם מסמיך את שר האוצר לקבוע הוראות איזה מידע יהיה חשוף, הדרך שבה יוצג, אופן הגשת הבקשה לצפייה בו ועוד. נגיד בנק ישראל רק מייעץ בסוגיות אלה. 

מדובר בסעיף שבנק ישראל מתנגד לו. היועצת המשפטית של בנק ישראל, טידה שמיר, אף שלחה לפני יומיים מכתב חריף ליועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון ודרשה ממנו להתערב, שכן לדברי בנק ישראל אישור הסעיף נעשה בסוג של מחטף, והוא סותר ומייתר את הקמתן של מאגר נתוני אשראי.

אתמול דחה על הסף דרור שטרום, העומד בראשות ועדת שטרום, את טענות בנק ישראל. "לא עולה על הדעת כי בהינתן העובדות והתהליך הארוך שנושא זה נדון בו - תעלה בפניך עתה, למעלה מחודש לאחר גמר הדיון בוועדה, טענה כה חריגה שאינה מתיישבת באופן מוחלט עם התהליך שאירע בדיוני הוועדה בכנסת", כתב שטרום וגולל את הליך אישור הסעיף.

כאמור, באוצר ובכנסת לא מתרגשים מהביקורת וממשיכים לקדם את החוק. חודש לאחר אישורו בוועדת הרפורמות בראשות ח"כ אלי כהן, מוגש הנוסח הסופי לקראת ההצבעה במליאה.