אלפים בוואדי ערה עקב פינוי הכפר הבדואי; מפגינים פוזרו ברימוני הלם

במסגרת ההפגנה שיזמה ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, נחסם לזמן קצר כביש 65, והמשטרה פועלת במקום בניסיון לפזר את המוחים ■ האירוע מגיע עקב פינוי אום אל-חיראן, שם נהרגו שוטר ותושב הכפר

הפאבלה של ואדי ערה / צילום: איל יצהר
הפאבלה של ואדי ערה / צילום: איל יצהר


 כ-4,500 בני אדם הגיעו אחר הצהריים (שבת) להפגין באזור ואדי ערה סמוך לכביש 65, במסגרת צעדי המחאה שעליהם החליטה ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי עקב העימותים האלימים בין כוחות הביטחון ותושבי הכפר אום אל-חיראן שבפזורה הבדואית והריסת הבתים בכפר. בעימותים בשבוע שעבר נדרס למוות השוטר ארז לוי, ונורה למוות הדורס, תושב היישוב, יעקוב אבו אל-קיעאן.

המפגינים מחזיקים שלטים שעליהם נכתב: "די להרס הבתים, ממשלה פושעת" ו"לפטר את השר ארדן". המפגינים מתרכזים בתוך הכפר ערערה ועומסי תנועה כבדים נרשמים באזור. בעקבות האירועים נחסם כביש 65 לזמן קצר, והמשטרה פינתה את המפגינים באלות ורימוני הלם.

בין צעדי המחאה שעליהם החליטה ועדת המעקב בישיבה שהתקיימה ברהט, הוחלט על הקמת המבנים שנהרסו מחדש, ועל שיירת מחאה שתצא ביום שני מקלנסווה - שגם בה נהרסו מבנים לא חוקיים בידי גורמי אכיפה - לקריית הממשלה בירושלים.

"אלפי המפגינים כאן שולחים מסר ברור מהציבור הערבי לנתניהו וממשלתו: לא נכנע למדינות ההריסה וההסתה הציבור הערבי", אמר ח"כ אחמד טיבי, שהשתתף בהפגנה. "אנו דורשים את התפטרותו או פיטוריו של השר ארדן האחראי הוא והמפכ"ל אלשיך למסע שיסוי, הכפשה והאשמות שקריות נגד הקורבן יעקוב אבו אל-קיעאן ונגד הציבור הערבי".

"בנוסף אנו דורשים שחרור מיידי לגופה ללא כל תנאי לצד הדרישה המתחייבת להקמת ועדת חקירה ממלכתית", אמר ח"כ טיבי. "אנחנו רוצים שיח של זכויות לא שיח של דחפורים לא שיח של הריסות במדינת כל דחפוריה".

 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי המפגינים דורשים להקים ועדת חקירה "שתחשוף את מסכת האינטרסים והשקרים של נתניהו, ארדן והמשטרה, מעצם ההחלטה לפוצץ את המשא ומתן עם אנשי אום אל-חיראן ועד לכל השתלשלות האירועים במהלך הפינוי האלים של הכפר. המשטרה היא האחראית לשפיכות הדמים באום אל-חיראן ביום רביעי, והיא חייבת לשחרר לאלתר את גופתו של יעקוב אבו אל-קיען. השר גלעד ארדן שלא פספס אף מיקרופון ביום הפינוי בשביל לשקר, להסית וללבות את הלהבות חייב להתפטר לאלתר".

מארגון הזכויות היהודי-ערבי "סיכוי" נמסר כי "בעקבות הריסות הבתים הברוטליות באום אל-חיראן ובקלנסווה הכריזה ועדת המעקב של הציבור הערבי בישראל, הגוף המייצג העיקרי של החברה הערבית, על שורה של מחאות דמוקרטיות נגד הריסות הבתים. ההפגנה המרכזית תתקיים בערערה שבאזור ואדי ערה. דווקא בימים שבהם שרים בכירים וראש הממשלה מסיתים נגד החברה הערבית בכללותה, חייבים נוכחות ברורה של יהודים וערבים בעמידה משותפת, באמירה ברורה שהאפליה וההרס פוגעים בכולנו וחייבים לעצור אותן למען כולנו. אנו מזמינים את כל תומכי השוויון והשותפות לצעוד איתנו במחאה הדמוקרטית החשובה הזאת".

במשטרה טוענים כי לוי נדרס במכוון על ידי אל-קיעאן ומגדירים זאת פיגוע, ואילו תושבי אום אל-חיראן, חברי כנסת ומפגינים אחרים במקום גורסים כי הייתה זו תאונה וכי אל-קיעאן נורה ללא סיבה. בתוך כך, אמש פורסם בחדשות 10 כי דוח הנתיחה של אל-קיעאן מראה כי הוא נפגע מירי בברך הרגל שהייתה על דוושת הגז.

על פי הדיווח, קליע נוסף שפגע בו גרם לדימום בחזה שנמשך קרוב לחצי שעה. כשצוותי מגן דוד אדום הורשו לטפל בו, נותר רק לקבוע את מותו, ונמנעה האפשרות לתחקר אותו. לאור הממצאים הללו עולה האפשרות שרגלו של אל-קיעאן ננעלה על דוושת הגז, ולכן לא מדובר היה באירוע מכוון.

בעקבות הדיווחים, קראה היום יו"ר מפלגת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, להקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשה. לדבריה, "דוח הנתיחה של יעקוב אבו אלקיען חושף שמשטרת ישראל אחראית למותו וגם למותו של השוטר ארז לוי".

בהודעה מטעמה מסרה בנוסף גלאון כי "תרבות הטיוח והשקר, ההסתה והגרסאות הסותרות של המשטרה מוכיחה שחייהם של אזרחים ערבים פחותי ערך בעיני המשטרה".