סנאפ מתקדמת בדרך להנפקה; תלמד את הלקח של טוויטר?

החברה שאחראית על אפליקציית סנאפצ'ט עשויה להנפיק עד סוף הרבעון הראשון ■ טוענת כי מספר המשתמשים היומיים שלה גבוה מ-150 מיליון

סנאפצ'ט / צילום: רויטרס
סנאפצ'ט / צילום: רויטרס

חברת סנאפ המפעילה את אפליקציית סנאפצ'ט מקווה לשכנע את המשקיעים בבורסה שהיא שווה יותר מ-20 מיליארד דולר, באמצעות הדגשת חשיבות היישום שלה לחיי היומיום של המשתמשים.

ההיבט הזה הוא מה שהדגישה הנהלת סנאפ בפגישות שערכה עם אנליסטים מהבנקים המשמשים כחתמים בהנפקתה הראשונית לציבור, לדברי מקורות יודעי דבר. החברה הציגה שפע של נתוני מעורבות שישמשו לבניית מודלים פיננסיים לקביעת השווי שתשקף ההנפקה, לדברי המקורות שביקשו לשמור על עילום שם מכיוון שהנתונים האמורים אינם בבחינת מידע ציבורי.

החברה מסרה את הנתונים על מספר המשתמשים הפעילים היומי, שנמצא כעת על קצת יותר מ-150 מיליון. הנהלת החברה דיברה על מספר הסנאפים - צילומים עם הערות שוליים וסרטוני ווידיאו קצרים - שמבצעים משתמשי החברה באופן יומיומי, ומשך הזמן שמבלים המשתמשים ביישום שלה.

המנהלים פירטו את אחוז המשתמשים המבצעים צילומים באמצעות מצלמת היישום, וכן את מספר הצילומים שבהם נעשה שימוש בגיאופילטרים - שמות מקום צבעוניים שאותם יכולים המשתמשים להציג מעל הצילום - ומספר הצילומים שנשמרו באמצעות יישום הזיכרונות החדש.

יש חשיבות קריטית לשכנוע המשקיעים בערכם של המשתמשים המעורבים של החברה. כפי שאמר צוות ההנהלה לאנליסטים, סנאפ עדיין נמצאת בשלב עסקי מוקדם שבו עלולים הביצועים קצרי הטווח להיות "מסורבלים" כחלק מתהליך הצמיחה של החברה.

מעורבות המשתמשים חשובה, מכיוון שסנאפ מתכונת להתמקד בשווקים בשלים יותר מהבחינה הטכנולוגית, שבהם היא תחפש דרכים להגדיל את הכנסתה הממוצעת למשתמש, לדברי המקורות. זוהי חריגה מהתנהלותן של מתחרותיה של סנאפ בשוק המדיה החברתית. מספר המשתמשים הפעילים החודשי הוא נתון מפתח בטוויטר, אך החברה אינה חושפת את מספר המשתמשים הפעילים היומי. מטרתה של פייסבוק היא לקשר את כל האנשים בעולם באמצעות האתר שלה, תוך שימוש באסטרטגיה ששמה דגש רב על שווקים מתעוררים.

בחירת נתונים אלה היא מרכיב מפתח בתהליך ההנפקה הראשונית לציבור, מכיוון שהמשקיעים בוול סטריט דורשים אמת מידה ברורה לאומדן שווי החברה החל מהיום הראשון. נתונים אלה הם אמת המידה שבה ישתמשו האנליסטים והמשקיעים כדי לאמוד את הצלחת החברה.

ייתכן שכבר ברבעון הראשון של השנה תתחיל סנאפ להיסחר בבורסה, והיא מבקשת לגייס עד 4 מיליארד דולר בהנפקה הראשונית לציבור, לדברי מקורות יודעי דבר. הנפקה מוצלחת תשקף שווי של 20-25 מיליארד דולר לחברה - השווי שאליו שואפת סנאפ, לדברי המקורות.

למרות שסנאפ ידועה בתרבות הסודיות שלה, מסמנת חשיפת נתונים אלה שהיא מתנהלת בפתיחות רבה יותר בהשוואה להתנהלותן המסורתית של מתחרותיה בשוק המדיה החברתית, טוויטר ופייסבוק.

עם זאת, התעקשותה של סנאפ על סודיות כבר מעוררת מתח לקראת ההנפקה הראשונית לציבור. הנתונים האלה נמסרו לחתמי סנאפ, אך לא ברור אם המשקיעים הפוטנציאלים יראו אותם לפני רישום המניה למסחר בבורסה, או אם מתכננת סנאפ לעדכן נתונים אלה בכל רבעון לאחר הפיכתה לחברה ציבורית.

נציגי סנאפ סירבו להגיב.

הלקח של טוויטר

מההנפקות הראשוניות לציבור שערכו בעבר חברות מדיה חברתית, יכולה סנאפ ללמוד לקח משמעותי על חשיבות חשיפת הנתונים המדויקים מההתחלה. טוויטר, שהגישה ב-2013 בקשה לערוך הנפקה ראשונית לציבור, עשתה כמה חודשים לאחר מכן סיבוב פרסה לגבי הנתונים שבהם היא משתמשת לאמוד את הצלחתה. שגיאה זו רודפת את החברה עד היום.

לקראת ההנפקה הראשונית לציבור של טוויטר, ציינה החברה כי הנתונים שאחריהם יש לעקוב הם הצמיחה במספר המשתמשים הפעילים החודשי ומספר הצפיות. 3 חודשים לאחר שהגישה את התשקיף הראשוני, שבו הודגש נתון זה, אמרה טוויטר למשקיעים להתעלם ממספר הצפיות מכיוון שנתון זה אינו חשוב.

זמן קצר לאחר מכן החלו אנשי החברה להמעיט בחשיבות מספר המשתמשים הפעילים החודשים, וזאת בדיוק כשקצב הגידול של מספר זה החל להאט. במקום זאת, הפכו היקף החשיפה והשפעת הציוצים - וכן שוויין של הפרסומות המשובצות בהם - לנתונים החשובים ביותר.

6 חודשים בלבד לאחר ההנפקה הראשונית לציבור, אמר המנכ"ל דיק קוסטלו כי טוויטר צריכה להסביר כיצד יש להעריך את היקף החשיפה שלה. המשקיעים, שתהו כיצד להעריך את המדינה, הענישו אותה על חוסר הוודאות. שווי השוק של החברה צלל ביותר מ-50% לעומת השיא שרשמה בעקבות היציאה לבורסה.

סנאפ מחפשת דרכים להרחיק את עצמה מהכישלון של טוויטר. היא תנסה למתן את חוסר העקביות קצר הטווח בביצועיה באמצעות התמקדות בתזת ההשקעה ארוכת הטווח.

צוות ההנהלה רוצה שהמשקיעים יחשבו על סנאפ כעל חברה שדומה לאמזון, לדברי מקורות יודעי דבר. הביצועים הפיננסיים ברבעון מסוים עלולים להיות בלתי אחידים, אך ענקית הטכנולוגיה עושה מה שצריך כדי לשלוט בכל שוק שבו היא נוגעת.