שותים ומדרגים: האפליקציה שעושה סדר בהעדפות הבירה שלכם

באמצעות אפליקציית Untappd יכול כל בליין לדרג את הבירות שהוא שותה ובכך להקים מעין ספריית בירה אישית, אשר לפיה מציעה לו האפליקציה בירות דומות - וגם בירות שהחברים שלו אוהבים

אפליקציית Untappd / צילום מסך
אפליקציית Untappd / צילום מסך

יום שישי בערב בסן פרנסיסקו, רק כמה שעות לאחר שברנש די מאיים וכתום-שיער הושבע לנשיא המעצמה הגדולה בעולם. "אני בן 30, הולכים לשתות בירה במבשלה החדשה שבשכונת נופה", הכריז עופר. "אני צריך דרינק, אתה צריך דרינק - העולם צריך דרינק". רגע אחרי שהסבב הראשון של הבירות הופיע על השולחן, שלפו החברים את הסלולרים והתחילו לתקתק.

רגע לפני שפתחתי במונולוג מרתק על הריחוק בחברה האנושית בשנות האלפיים וכמה הסלולרי ממלא כל חלקה טובה של אינטימיות, הצביע נועם שישב ממול על הבירה שלי והכריז "שתיתי את המילק סטאוט הזה לפני כמה שבועות. יש לי את זה באפליקציה - אבל תטעם את זאת, היא קלילה יותר ונתתי לה 5 כוכבים".

נועם, מתברר, לא דיבר על הדירוג שנתן לנהג של אובר בדרך למבשלה, אלא על הבירה עצמה - "אנטאפד" (משחק מילים חצי-מתוחכם בין המילה "app" שמקצרת את "אפליקציה" לבין פתיחה של בקבוקי בירה) היא אפליקציה לשתייה חברתית. נשמע מסוכן? לא ממש.

מדובר באפליקציה שמאפשרת לכל משתמש להקים את "ספריית הבירה" הפרטית שלו ולתעד אילו בירות היא או הוא אוהבים לשתות, ללמוד על בירות נוספות שדומות להן בטעמן, לגלות אילו בירות חברים ניסו ואהבו בעת האחרונה, או ללמוד על ברים באזור שבו הוא נמצא והבירות המומלצות ביותר בהם.

"זה אדיר", מסביר נועם בהתלהבות. "אני יכול להיכנס לבר וישר לראות אם בירות נדירות שאהבתי בשנה האחרונה מוצעות בו, להיזכר בבירה שממש בא לי עליה ולגלות מה הבירה הכי דומה שמוצעת, או לראות מה חברים שלי בפייסבוק שתו כשהם היו בבר הזה בפעם האחרונה - או מה הבירה הכי פופולרית בבר".

אנטאפד, על פי המפתחים והמשתמשים המכורים, גם לומדת את הטעם של המשתמש ויודעת להציע בירות בוטיק על פי הבחירות האחרונות שלו באזור שבו הוא מבלה, מה שמבטיח שעות של הנאה (והרבה כאבי ראש בבוקר שאחרי).

"אז תעזור לי רגע להבין", פניתי לנועם שעדיין טען לסלולרי שלו את פרטי הבירה שלגם (אייל כהה עם סימנים של שוקולד מריר וקפה, על פי האפליקציה. לא ממש זיהיתי את הסימנים האמורים, למען הגילוי הנאות, אבל היה טעים), "האפליקציה טוענת שהיא מסייעת 'לשתות באופן חברתי' בכך שבמקום שאנשים יתמקדו בלדבר על החיים ואחד עם השני בזמן שהם בבר - היא מכריחה כל אחד לתקוע את הפרצוף שלו בטלפון ולתת דירוגים לכל לגימה שהוא נותן?".

"כן", הוא ענה. "די מהר תלמד להיות מהיר עם האפליקציה, לתת רשמים מהירים על הבירה שאתה שותה, ולחזור לשיחה - פשוט תדע יותר מהר איך להזמין את הבירה הנכונה לך ולנסות טעמים חדשים שיש סיכוי גבוה שממש תהנה מהם".

"הבנתי", עניתי לו בהכנעה. "תגיד, אתה יכול לבדוק באפליקציה אם הם מגישים גולדסטאר?".