הרכבת הקלה: מכרז המערכות של הקו האדום בוטל סופית

נת"ע צפויה לפצל את המכרז לעבודות אזרחיות, שעיקרן הנחת מסילות, ולמערכות אלקטרוניות, ולהכריז על הזוכות בו עד סוף השנה

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

חברת נת"ע שולחת הערב (ד') מכתבים לקבוצות שהתחרו במכרז המערכות של הקו האדום של רכבת הקלה, ובהם הודעה על ביטול המכרז. "לאחר שקילת ההצעות שקיבלנו החליטה ועדת המכרזים לא לקבל אף אחת מהן ולבטל את המכרז", נכתב. הצפי הוא כי המכרז יפוצל למכרז תשתית אזרחית - שעיקרה המסילות עצמן - ולמכרז מערכות אלקטרוניות, שיפורסמו תוך 4-6 חודשים ויוכרעו עד סוף 2017.

ביטול המכרז בא על רקע הצעות גבוהות מדי שנתנו שתי הקבוצות המתחרות. קונסורציום TAT, המורכב משלוש חברות צרפתיות ושפיר הישראלית, הגישה הצעה ב-6 מיליארד שקל, וקבוצת אלסטום-מנרב הגישה הצעה ב-4.3 מיליארד שקל. זאת בעוד נת"ע העריכה את הפרויקט ב-2.4 מיליארד שקל, והתעקשה מאז פתיחת המעטפות בנובמבר האחרון כי לא תתפשר על המחיר - וכך גם על לוחות הזמנים להשקת הקו האדום באוקטובר 2021.

בקונסורציום TAT התכוננו לביטול, ומבהירים כי הם נערכים לכל תרחיש עתידי, לרבות הצעת מחיר תחרותי ושמירה על מרכיב האיכות, תוך "הסתערות בכל הכוח" על המכרז החדש. ב-TAT חברות הענקיות הצרפתיות תאלס, סיסטרה וקולאס. על פי ההערכות גם אלסטום לא תוותר על המכרז, והיא אף עשויה לעתור לבג"ץ נגד ביטולו.

מאלסטום נמסר: "הופתענו לקבל את החלטה לבטל ללא כל ניסיון מצד נת"ע לנהל מו"מ. אלסטום הציעה את הפתרון הטוב ביותר שלה לפרויקט המערכות של הקו האדום ועשתה את מירב המאמצים כדי להגיע להסכמה עם הלקוח. אלסטום נשארת מחויבת לשוק הישראלי, לאספקת מוצרים ומערכות באיכות גבוהה עבור תחבורה רכבתית".