עסקת ענק: ג'ונסון אנד ג'ונסון רוכשת את אקטליון ב-30 מיליארד ד'

ענקית התרופות האמריקאית תרכוש חברת ביוטק שווייצרית תמורת 280 דולר למניה - פרימיום של כ-23% מעל מחיר הסגירה של מניות אקטליון אתמול בבורסה בציריך

טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: רויטרס
טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: רויטרס

חברת הביוטק השווייצרית אקטליון (Actelion) הודיעה היום (ה') כי הסכימה להצעת הרכש של ענקית התרופות האמריקאית ג'ונסון אנד ג'ונסון תמורת 30 מיליארד דולר במזומן.

מהסכם עולה כי ג'ונסון אנד ג'ונסון  תרכוש את כל מניותיה של אקטליון הנסחרות בבורסה בציריך, תמורת 280 דולר למניה, פרימיום של כ-23% מעל מחיר הסגירה של מניית אקטליון אתמול. כמו כן,  במסגרת ההסכם אקטליון תבצע "ספין אוף" לחטיבת המחקר והפיתות (R&D) שלה, שתהפוך לחברה ציבורית נפרדת שתיסחר בציריך. ג'ונסון אנד ג'ונסון תחזיק ב-16% מהמניות של חברה זו וביתר יחזיקו בעלי המניות של אקטליון.

חברת אקטליון הייתה מחוזרת ע"י מספר חברות תרופות בינלאומיות. בין היתר דווח בחודשים האחרונים כי גם ענקית התרופות הצרפתית סאנופי ניהלה מגעים לרכישת אקטליון, לאחר שהמו"מ הראשוני עם ג'ונסון אנד ג'ונסון עלה על שרטון. עם זאת, ענקית התרופות האמריקאית חזרה לתמונה בדצמבר אשתקד וניהלה מו"מ בלעדי עם אקטליון, שהבשיל היום לכדי עסקה.

ג'ונסון אנד ג'ונסון הודיעה כי הרכישה תתרום באופן מיידי על תוצאותיה הכספיות ותאיץ את זרם ההכנסות והרווחים שלה. בכוונתה לממן את העסקה באמצעות קופת המזומנים שלה מחוץ לארה"ב.

אקטליון הוקמה ב-1997 בשווייץ והפכה במהרה לאחת מחברות הביוטק והתרופות הגדולות בעולם. היא נסחרת בבורסה בציריך לפי שווי של כ-24 מיליארד פרנק שווייצרי (כ-24 מיליארד דולר). צנרת המוצרים שלה כוללת כ-30 תרופות, ביניהן תרופת הדגל שלה ה-Tracleer, תרופה לבדיקת לחץ דם ב-ריאות. בנוסף יש לה עוד שתי תרופות בשוק: Zavesca - תרופה למחלת הגושה הניתנת בבליעה ו-Ventavis, לטיפול בלחץ דם בכלי הדם שבין הלב לריאות.