הדרך למנהיגות ישרה עדיין ארוכה

זאת למרות מאות החקירות וכתבי האישום שהוגשו עם השנים נגד נבחרי ציבור

המלחמה של רשויות החוק בשחיתות בשלטון המרכזי ובשלטון המקומי נמשכת שנים. עוצמת המאבק תלויה פעמים רבות גם בזהות ראשי מערכת החוק. כך למשל, נחשב פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, למי שהותיר חותם של ממש במלחמה בשחיתות השלטונית. נזכיר כי לדור התעקש בזמנו לנהל חקירות ולהעמיד לדין פלילי את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

גם היועץ המשפטי לממשלה לשעבר ושופט בית המשפט העליון כיום, מני מזוז, עשה רבות כדי למגר תופעות של שחיתות שלטונית. לעומתם, היועץ המשפטי לממשלה האחרון שפרש, יהודה וינשטיין (שחוזר עתה לשוק הפרטי וייצג את איש העסקים בני שטיינמץ החשוד בשוחד), נחשב למי שגילה גישה רפה-רופסת מול נבחרי ציבור מושחתים.

בניגוד לעמדתו של לדור, וינשטיין הורה על סגירת תיק החקירה ב"פרשת העמותות", שנוהל במשך שנים ארוכות נגד אביגדור ליברמן, המכהן היום כשר הביטחון.

בכל הנוגע למאבק בשחיתות בשלטון המקומי, נעשו כאן צעדים משמעותיים, שאת פירותיהם כבר ראינו ונראה גם בעתיד. השחיתות בשלטון המקומי היא כבר שנים אחת הרעות החולות הנפוצות והקשות ביותר בחברה הישראלית.

שיכרון הכוח והשררה, תאוות-הבצע, הביורוקרטיה הסבוכה, הרקע האישי של הפוליטיקאים המקומיים ועוד שורת גורמים ותירוצים, כנראה הביאו לכך שבשנים האחרונות נחקרו, הואשמו והורשעו עשרות ראשי ערים וראשי רשויות מקומיות בשחיתות ציבורית, בשוחד, במירמה והפרת אמונים ובקשרים פסולים עם קבלנים, יזמים ואנשי עסקים. שחיתות ובצע-כסף שנעשו לטובת כיסם הפרטי ועל-חשבון הציבור שבחר בהם.

אחד משיאי השחיתות של ראשי ערים לשעבר, התגלה במשפט פרשת הולילנד, שבו הורשעו שני ראשי עיריית ירושלים לשעבר, אהוד אולמרט ואורי לופוליאנסקי, ובכירים אחרים בעירייה, בקבלת שוחד מבעלי אינטרסים בעירייה ובמקומות אחרים, זאת תמורת קידום מיזמי נדל"ן ותשתיות.

למרות מאות החקירות וכתבי האישום שהוגשו עם השנים נגד נבחרי ציבור בולטים, נראה כי הדרך להפיכתה של ישראל למדינה שכל, או לפחות רוב מנהיגיה הם ישרים והגונים - עדיין ארוכה מאוד. מהמידע המתגלה בימים אלה מחקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, קשה להיות אופטימיים.