לאומי שוקי הון: "פיתוח השלב השני בלוויתן יידחה בשנתיים"

מורידה דירוג ההמלצות לשותפויות אבנר, דלק קידוחים וישראמקו, ומעלה את הדירוג של רציו ■ הורדת ההמלצות: "הושפעה מהחשש מקניבליזציה מסוימת של אומדני מאגר תמר - בטווח הקצר"

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

כלכלני לאומי שוקי הון מורידים את דירוג ההמלצות לשותפויות אבנר, דלק קידוחים וישראמקו. אלה פריד, אנליסטית בכירה לתחום האנרגיה והגז בלאומי שוקי הון, מורידה את דירוג ההמלצות שלה לשלוש השותפויות מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק", ואילו ההמלצה ליחידת ההשתתפות של שותפות רציו עולה מ"תשואת שוק" ל"תשואת יתר".

פריד מציינת בסקירה שפרסמה כי הסיבה העיקרית לשינוי היא "הורדת ההסתברות שאנו מעניקים בשלב זה ליצוא משמעותי נוסף ב-25% בשלב הראשון של פיתוח מאגר לוויתן, ודחייתו בשנתיים של שלב 2 בהנחות העבודה שלנו".

נוסף על כך, לדבריה, הורדת ההמלצות לישראמקו ולשותפויות קבוצת דלק, "הושפעה מהחשש מקניבליזציה מסוימת של אומדני מאגר תמר - בטווח הקצר". פריד הורידה את מחיר היעד ליחידת ההשתתפויות של ישראמקו מ-78 אגורות ל-70 אגורות (למרות שינוי אפשרי במבנה ההון של השותפות), והותירה את מחירי דלק קידוחים ואבנר, הנמצאות בשליטת קבוצת דלק, על 14.2 שקל ו-2.6 שקלים בהתאמה. גם לאחר ההורדה, מחיר היעד של ישראמקו גבוה ב-10% ממחירה בבורסה, מחיר היעד של אבנר גבוה ב-8%, ושל דלק קידוחים גבוה ב-13%.

מנגד, בלאומי שוקי הון מעלים את מחיר היעד למניית רציו בכ-12% ל-3.2 שקלים (גבוה ב-21% מהמחיר בבורסה), למרות פרופיל הסיכון הגבוה. "אנו עושים זאת בעיקר בשל העובדה שהנכס המרכזי של השותפות נמצא על סף הודעת ההחלטה על השקעה במאגר לוויתן (FID), ולהערכתנו, הגיע לנקודת אל-חזור עם סינדיקט בינלאומי מוביל, והשקעה של למעלה מ-800 מיליון דולר כולל אקספלורציה", כותבת פריד.

יחידות ההשתתפות של אבנר ודלק קידוחים הגיבו הבוקר להמלצה בירידות של 1% עד 1.5% בבורסה, בעוד שישראמקו שמרה על יציבות ורציו רשמה ירידה קלה.

ההפקה בלוויתן לא תתחיל לפני 2020

להערכתה של פריד, בשנים 2017 ו-2018 נראה במגזר הגז והנפט הגלובלי תחילה של הסטה אטית והדרגתית של הפרמיה שהענף מעניק בתמחור של מאגרים קיימים ומפיקים, שעיקר השקעות ההון מאחוריהם, ביחס למאגרים שנמצאים בפיתוח. "זו הסיבה שאנו ממליצים על רציו ב'תשואת יתר' למרות פרופיל הסיכון הגבוה שלה. יתר היחידות של הסקטור ממשיכות להוות הזדמנות בטווח הבינוני-ארוך, אך ללא טריגרים בטווח הקצר", כתבה פריד.

תחזית תזרים המזומנים שלה (ללא יצוא) למאגר תמר משקפת שווי של 11.5 מיליארד דולר למאגר (לפי מחיר קבוע של 5.44 דולרים ליחידת גז טבעי), אחרי תשלום תמלוגי-על למדינה ולפני תמלוג לצדדים שלישיים.

בנוגע למאגר לוויתן, ההנחה של פריד היא ש-60%-65% מתוך 21.9 טריליון רגל מעוקב (TCF) גז טבעי ינותבו ליצוא, אם כי ההפקה במאגר לא תתחיל לפני 2020, "בשל הסביבה העסקית המאתגרת". עלויות הפיתוח של המאגר נאמדות ב-5.75 מיליארד דולר, בהתאם לתזרים המזומנים החזוי שפורסם על ידי החברות (שיעור היוון התזרים לשלב הראשון של פיתוח המאגר הוא 10.5%, ולשלב השני - 14%). בלאומי שוקי הון אומדים את הוצאות התפעול השנתיות של המאגר ב-200 מיליון דולר.