משבר: ההפגנות מתרבות, הרפובליקאים מתחילים להתמרד

"סאלם עלייכום", זעקו מפגינים ברחבי ארה"ב נגד פסילת מוסלמים ■ ארגוני טרור: האיסור על כניסת מוסלמים - ניצחון שלנו ■ טראמפ: אנו נלחמים בטרור, לא במוסלמים

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

ממשל טראמפ נקלע כנראה למשבר הרציני הראשון שלו כתום השבוע הראשון לכהונתו של הנשיא החדש: ההפגנות נגד הצו הנשיאותי שאוסר כניסת מוסלמים מסוימים לארה"ב הולכות ומתרבות; מחוקקים רפובליקאים (שלא לדבר על דמוקרטים) מתחילים להתמרד נגד הצו ונגד התנהלות הבית הלבן בכלל; וסקר חדש של גאלופ מראה כי טראמפ קבע שיא היסטורי - 51% מהאמריקאים אינם מרוצים מתפקודו לאחר 8 ימים בלבד בתפקיד. לברק אובמה נדרשו כמעט שנתייים לעורר ברוב האוכלוסייה מורת-רוח; לג'וג' בוש הבן - 3 שנים.

במקביל, מתחיל הבית הלבן לספוג חיצי ביקורת מגורמי ממשל שעוסקים בלוחמה בטרור. כמה מהם, שמצוטטים היום (ב') ב"וושינגטון פוסט", אומרים שהצו הנשיאותי יחליש את מערכות המגננה האמריקאיות נגד טרור ויסכן את שיתוף הפעולה הקריטי שבו זוכים הכוחות האמריקאים ברמה המקומית, למשל אימאם הכפר, או ראש שירות המודיעין במדינה ערבית.

הם טוענים כי צעדי טראמפ מחוללים ניכור אצל בעלות בריתה של ארה"ב במזה"ת, לרבות עיראק, ומספקים תחמושת תעמולתית חדשה לארגוני טרור. הצו והצהרות לוחמניות של הממשל מחזקים את הטיעונים הוותיקים של הקיצונים, שלפיהם המעורבות האמריקאית באזור אינה אלא גרסה מודרנית של מסעות הצלב.

וכאילו כדי לאשש חששות אלה, מתפרסמים היום דיווחים שארגונים ג'יהאדיסטיים משבחים את הצו הנשיאותי על פסילת מוסלמים כניצחון גדול. פוסטים ברשתות חברתיות של מוסלמים קיצוניים טוענים שהצו ישכנע מוסלמים אמריקאים להצטרף למחנה הקיצוני באיסלאם. אחד מהפוסטים מתאר את טראמפ כ"מגייס הטוב ביותר לאיסלאם".

"לראש דאעש אבו באקר אל בגדאדי יש זכות להודיע לטראמפ שאיסור כניסת המוסלמים לארה"ב הוא 'איסור מבורך'", נאמר באחד מהפוסטים בערוץ הפרו דאעשי "טלגראם", פלטפורמת מדיה חברתית. הכותב משווה את הצו של טראמפ לפלישה האמריקאית לעיראק ב-2003, שמוסלמים שיבחו אותה כעבור זמן כ"פלישה המבורכת".

על רקע ההפגנות והביקורות המתעצמות, פרסם אמש טראמפ הודעה שמגנה על הצו הנשיאותי. לא מדובר באיסור על מוסלמים, מכריז הנשיא. "לא מדובר כאן על דת אלא על טרור ועל מאמץ לשמור על ביטחון ארצנו. יש בעולם 40 מדינות שבהן רוב האוכלוסייה מוסלמית והאיסור הזה אינו חל על תושביהן". הוא הדגיש, שממשלו יחדש מתן אשרות לאזרחי כל מדינות תבל "כאשר נהיה בטוחים שהצלחנו לבדוק ולתקן את כל הנהלים וקווי המדיניות ב-90 הימים הבאים".

 

"לא נהמר על חיי אמריקאים"

שבעה בכירי ממשל יצאו אתמול להתראיין בתכניות האקטואליה של יום א' במאמץ להרגיע את הרוחות. אחד מהם, ריינס פרייבס, ראש מטה הבית הלבן, הודיע, לאחר כמה התפתלויות, שבעלי גרין קארד יוכלו להיכנס לארה"ב לאחר תשאול של בקרי הגבול בנמלי-התעופה. הודעה זו סותרת את הנוסח המקורי של הצו הנשיאותי ונספחי הבהרה של הצו.

"אנו לא נהמר על חיי האזרחים האמריקאים", אמר פרייבס בתכנית "מול פני האומה". "הנשיא טראמפ אינו מוכן לקחת סיכונים בנושא זה".

אבל ההפגנות נגד טראמפ לא שוככות. רבבות הפגינו מול הבית הלבן, בכיכר קופלי בלב בוסטון ובבאטרי פארק, בדרום מנהטן, הטיילת הגדולה שמשקיפה על פסל החירות. חלק מהמפגינים בניו-יורק הניפו כרזות שהועתקו מעמוד השער של "דיילי ניוז" ובו ציור של פסל החירות מזיל דמעה. במקביל התעצמו ההפגנות בנמלי תעופה בינלאומיים בערים גדולות בארה"ב. זעקת הקרב שנשמעה בחלק מההפגנות היתה "סאלם עליכום".

ובעוד שממשל טראמפ יכול לטעון שמדובר בהפגנות של ליברלים מתנגדי הממשל, הוא צריך לכבות במהרה דליקה שמתחילה להתפשט בקרב מחוקקים רפובליקאים. פקידים בבית הלבן מטילים את האחריות למשבר על התקשורת שמנפחת את ההפגנות וזורעת בלבול ומבוכה, אך כמה מחוקקים רפובליקאים אומרים שהממשל החדש יכול להאשים רק את עצמו. הם אומרים שמהלכי הפתיחה של טראמפ היו תזזיתיים ונערכו ללא תיאום עם הרשויות הרלוונטיות. התוצאה היא הכאוס העצום בנמלי התעופה - לא רק בארה"ב אלא גם ברחבי תבל.

הסנטורים הרפובליקאים ג'ון מקיין ולינדסי גרהאם, עמודי התווך של מפלגתם בנושאי חוץ וביטחון, פרסמו אתמול את ההודעה הבאה: "הצו הנשיאותי מאותת, במכוון או שלא במכוון, שארה"ב אינה מעוניינת שמוסלמים ייכנסו לתחומה. זו הסיבה לחששנו, שהצו הנשיאותי הזה יסייע יותר לגיוס טרוריסטים מאשר לשפר את הביטחון שלנו". הסנטור בוב קורקר, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנט, אמר אמש שהצו הנשיאותי "הוצא אל הפועל באופן כושל". הוא קרא לטראמפ להכניס תיקונים. אפילו ראש הסיעה הרפובליקאית בסנט, מיץ' מקונל, אמר אמש, כי בתי-המשפט יצטרכו להכריע בסוגיה זו. טראמפ ראה בהערה זו גינוי לצו וגמל למקונל בציוץ נוזפני חריף.

כמה מהתורמים הגדולים ביותר למפלגה הרפובליקאית, האחים המיליארדרים צ'רלס ודייוויד קוק, אמרו אמש, כי איסור כניסת המוסלמים משקף גישה לא נכונה וסופו שהוא יזיק יותר מאשר יועיל.

השאלה שעומדת עתה על הפרק היא האם טראמפ יתרכך, או יוסיף לקיים התנהלות לעומתית. סביר להניח שהאפשרות השניה היא שתתממש.