דמוקרט בכיר קושר את ממשל טראמפ לאנטישמיות

ברקע: השמטת יהודים מהצהרה של הבית הלבן על יום השואה ■ סנטור טים מקיין: אין זה מקרה שהצהרת יום השואה ללא אזכור יהודים והצו הנשיאותי שאוסר כניסת מוסלמים פורסמו באותו יום

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

אם לא היה די בסערות שטלטלו את הבית הלבן בשבוע הראשון לכהונתו של דונלד טראמפ, נאלץ הממשל החדש בארה"ב להתמודד עתה עם מאמץ דמוקרטי להכתים אותו באנטישמיות. הסנטור הדמוקרטי טים קיין, שהיה המועמד הדמוקרטי לסגן נשיא בבחירות בנובמבר אשתקד, קשר אתמול (א') את ממשל טראמפ לאנטישמיות והכחשת השואה. הוא דיבר בתוכנית הראיונות הפופולרית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC.

זו האשמה מפתיעה לאור ההצהרות התמיכה של הנשיא טראמפ במדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים. קיין העלה אותה בעקבות פרסום הצהרה של הבית הלבן לרגל יום השואה הבינלאומי, ביום שישי שעבר, שבה אין אזכור לרצח 6 מיליון יהודים או אפילו למילה יהודים.

ראש מטה הבית הלבן, ריינס פרייבס, שרואיין אף הוא ב"פגוש את העיתונות", סירב להתנצל על ההשמטה ומדבריו עולה, כאילו ההשמטה היתה מכוונת. בין השאר נאמר בהצהרה: "בלב כבד ובעצב רב אנו זוכרים ומכבדים את הקרבנות, הניצולים והגיבורים של השואה. אי-אפשר להבין לגמרי הזוועה שהנחית הטרור הנאצי על חפים מפשע". "חפים מפשע" היה האפיון היחיד של קרבנות השואה שסיפקה הצהרת הממשל. בתגובה על כך צייץ בסוף השבוע ראש הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלאט: "ההצהרה (מחמיצה את העובדה) ש-6 מיליון יהודים נספו, לא רק 'חפים מפשע'". לדבריו, ההשמטה "מתמיהה ומדאיגה".

בתגובה על כך אמר הסנטור קיין ב"פגוש את העיתונות": "כך נראית הכחשת השואה. מכחישי שואה רבים מסכימים, 'אה, כן, אנשים נהרגו אך מדובר באנשים רבים חפים מפשע. היהודים לא שימשו מטרה'".

את חיצי התקפתו כיוון קיין בעיקר לעבר סטיב בנון, יועצו הבכיר של טראמפ ואיש אמונו, שתפקידו הרשמי מוגדר כ"אסטרטג ראשי". קיין אומר, ש"אין זה מקרה" שהצהרת יום השואה, שבה אין זכר למילה יהודים, והצו הנשיאותי של טראמפ, שלמעשה קובע קריטריון דתי לאיסור כניסת מוסלמים לארה"ב - פורסמו באותו יום.

"כל הדברים האלה קורים יחדיו", אמר קיין. "כאשר היועץ הפוליטי הראשי בבית הלבן, סטיב בנון, קשור לחברת תקשורת שעוסקת בעליונות הגזע הלבן ובאנטישמיות, אז הממשל מפרסם הצהרה על השואה שאין בה שום איזכור של יהודים". (קיין רומז לאתר הימין הקיצוני ברייטבארט, שבנון היה המו"ל שלו לפני שהצטרף לקמפיין של טראמפ ומאוחר יותר לממשלו).

"הנשיא אובמה, הנשיא בוש, דיברו תמיד על השואה בהקשר של טבח יהודים", המשיך הסנטור. "הפתרון הסופי היה טבח יהודים. אנו צריכים לזכור זאת... כך נראית הכחשת שואה... העובדה שממשל טראמפ עשה זאת (פירסם באותו יום את הצהרת יום השואה מטוהרת מיהודים ואת הצו לאיסור כניסת מוסלמים) אינה מקרית".

כאמור, פרייבס סירב להתנצל על ההשמטה, אולי מפני שטראמפ אינו חסיד של התנצלויות. "אינני מתחרט על המילים (של ההצהרה על השואה)", אמר ראש המטה. "הסבל של כל (קרבנות) השואה, לרבות, כמובן, כל היהודים שנפלו קרבן לרצח העם הנורא - זה משהו רואים כאירוע עצוב במידה יוצאת דופן".

שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, מתח ביום ו' ביקורת עקיפה על הצהרת השואה של טראמפ. בנאום בוושינגטון, הזהיר השגריר מפני כל ניסיון להפריד בין תולדות השואה לבין העם היהודי. "בעיני רבים, השואה היא, בראש ובראשונה, סיפור אוניברסאלי על היחס הבלתי אנושי של בני אדם לבני אדם אחרים, על רשעות הגזענות ועל שנאת זרים", אמר דרמר. "אך אם החזון האוניברסאלי הנאצל הזה אינו מעוגן עמוקות בהבנה שהשואה היא קודם כל סיפור יהודי, אזי הסיפור הזה עלול להיות מסוכן ואפילו בלתי מוסרי".

בעוד שאין ודאות מי חיבר את נוסח ההצהרה השנויה במחלוקת, הנחת העבודה של סנטור קיין היא כנראה שבנון קשור איכשהו למסמך. אם אכן כך, הביקורת של דרמר על ההצהרה מפתיעה במקצת. הוא ביקר במטה טראמפ בשדירה החמישית כמה ימים לאחר הבחירות, בנובמבר, ונפגש שם עם אנשים שלימים יהיו חלק מממשל טראמפ.

כתום פגישותיו דיבר דרמר עם כתבים בלובי של טראמפ טאואר ואמר: "לישראל אין שום ספק שהנשיא המיועד טראמפ הוא ידיד אמת של ישראל... אנו נשמח לעבוד עם ממשל טראמפ ועם כל חברי הממשל, לרבות סטיב בנון".

דרמר לא נשאל על בנון. באזכור של של "האסטרטג הראשי" המיועד, שרבב השגריר את עצמו אל תוך המחלוקת שבמרכזה עומד בנון: האם בנון הוא פרו-ישראלי מובהק, אפילו ציוני, כפי שטוענים יהודים ימניים, או שהוא מחזיק בדעות אנטישמיות וגזעניות של הימין האלטרנטיבי, כמו האתר ברייטבארט שאותו ניהל בעבר, כפי שטוענים יהודים ליברליים. דרמר נתן אפוא בנובמבר לבנון תווית כשרות. לאור נאומו בסוף השבוע, לא ברור אם השגריר עדיין מעניק תוקף לתווית הזו.