מערכת הביטחון דורשת שהתותח הבא של צה"ל ייוצר בישראל

בין הסיבות: חשש מאמברגו על ישראל ■ אלביט מערכות מתמודדת מול שותפות של תעש, תע"א ויצרנים גרמנים ■ ההכרעה על שיטת ההצטיידות תתקבל בשבועות הקרובים

חשש מאמברגו נשק או מהגבלות שיוחלו על ישראל בעת מלחמה עתידית - הם בין הסיבות להחלטה שהתקבלה במערכת הביטחון לקדם את הצטיידות צה"ל בתותח מתנייע (תומ"ת) חדש שיהיה מתוצרת ישראל.

על פי הערכות, בשבועות הקרובים יכריע מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם, על האופן שבו תקיים מערכת הביטחון את הליך ההצטיידות בתומ"ת החדש שישמש את התותחנים של צה"ל. מדובר במהלך שחלקו הראשון כולל הצטיידות בעשרות תותחים חדשים, בעלות שהוערכה בכ-800 מיליון דולר. על פי הערכה של גורם שמעורב בנושא, כל תכנית ההצטיידות בתותחים החדשים תסתכם בסכום של יותר מ-1.5 מיליארד דולר על פני תקופה של 15-20 שנה.

אלביט מערכות מציעה למשרד הביטחון תותח מתנייע שייוצר בחברת הבת שלה, סולתם, אך מנגד גם התעשייה האווירית, התעשייה הצבאית (תעש מערכות), KMW וריימנטל מגרמניה חברו יחדיו לקראת תוכנית זו ומנסות לשכנע את משרד הביטחון לרכוש תותח שהן מציעות ולטענתן - בעל יכולות מוכחות.

בקבוצה של החברות הישראליות והזרות ניכרת במהלך החודשים האחרונים אי נוחות מהחשש שמשרד הביטחון עשוי לבחור באלביט מערכות, שבבעלות איש העסקים מיקי פדרמן, כספקית יחידה שתמכור לו את התומ"ת החדש.

ההליך כולו מנוהל מתחת למעטה של סודיות במפא"ת (המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון. החשש שמשרד הביטחון יעדיף את התומ"ת של אלביט מערכות מתבסס בין השאר על אמירות של בכירים במינהל, לפיהן בנוסף לעמידה בדרישות המבצעיות של צה"ל- התומ"ת הבא יצטרך להיות מתוצרת ישראל, כדי שעצמאותו של צה"ל בהפעלתו בעת מלחמה תהיה מוחלטת.

גורם בכיר במשרד הביטחון, שהיה מעורב בתכנון ההצטיידות בתומ"ת העתידי, הבהיר בפורום סגור כי הדרישה למערכת שתהיה על טהרת התעשייה הישראלית נובעת מראייה עתידית של הטמעת עדכונים בה בהתאם לצרכים המבצעיים של הצבא, כמו גם מהיבטים של קניין רוחני. כך, בייצור התומ"ת בארץ יש כדי לעקוף הגבלות אפשריות במהלך השימוש בו במתארי לחימה שונים, לרבות סוגי הפגזים שבהם יעשה שימוש. לפי אותו גורם, הדרישה למערכת מתוצרת ישראלית מלאה התחדדה בעקבות לקחי המבצע צוק איתן מקיץ 2015 ומדובר ב"דרישה מהותית".

על רקע דרישה זו, בחלק מהתעשיות הביטחוניות בישראל גובר החשש שמשרד הביטחון יעדיף להכריז על אלביט מערכות כ"ספק יחיד" בתכנית, בלי לפרסם מכרז שיזמין הצעות מחברות נוספות בארץ ובעולם. אלביט מערכות מבטיחה שיצור התותח ייעשה במפעל סולתם שביוקנעם, לו ניסיון רב וייחודי בתחום התותחים.

התותח שמציעה אלביט מבוסס על מערכת משומנת, שהיא כבר מכרה ל-6 צבאות בעולם, בהם זה של הודו, והוא מכונה "אטמוס". בהודו, כך לפי גורמים ביטחוניים, התותח הזה כבר ירה מאות אלפי פגזים. אלא שגרסת התותח שהיא מציעה לצה"ל וכוללת התאמות שעונות לאפיון הצרכים שהגדיר משרד הביטחון, עדיין לא ירתה פגז אחד.

 

הפרט הזה משמש חלק מבעלי העניין בתוכנית התומ"ת ולטענתם משרד הביטחון עשוי להעדיף "תותח על נייר" שמציעה אלביט על פני תותח יורה, עם יכולות מוכחות כמו זה שמציעה KMW מגרמניה במסגרת השותפות שלה עם תע"א, תעש מערכות וריימנטל.

למערכת הביטחון כבר יצא להכיר את התותח הגרמני, שנקרא AGM: נציגים של צה"ל ומשרד הביטחון ביקרו בעבר במתקני KMW בגרמניה, ונכחו בהדגמת יכולות של התותח המוצע.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת הניסיון של החברות המקדמות את מכירת התותח הגרמני לישראל, הציעה התע"א לקיים לתותח תצוגת תכלית נוספת, הפעם בארץ ואף אישרה עם הרשויות בגרמניה את הבאתו לישראל למטרה זו. מפא"ת דחתה את ההצעה בנימוק שאין בכך צורך, ושיכולותיו של התותח ידועות לה.

גורמים אחרים שמתנשפים ומזיעים במסגרת המרוץ הארוך על עסקת התותח מציעים להתייחס לטענות אודות היעדר בשלות המערכת שמציעה אלביט בעירבון מוגבל: לדבריהם, כבר בחודש מאי הקרוב התותח החדש שלה יתחיל בסדרה של ניסויי ירי, שבה ישולבו כל רכיבי המערכת - בלי יוצא מן הכלל. אותם גורמים העריכו שגם בתרחיש הבעייתי, של גילוי פערים בין יכולות התותח המוצע לבין הדרישות שהגדיר צה"ל, לא יחלפו יותר משנה וחצי כדי להעמיד מוצר איכותי, אמין ובעיקר, כזה שיורה רחוק ומדויק.

בכל מקרה, שתי ההצעות שמובאות למערכת הביטחון מדברות על תותחי 155 מ"מ, עם יכולות ירי בקצב אש של 6 פגזים בדקה ולטווח של כ-40 קילומטר. הם יחליפו, בהליך מדורג, חלק מתותחי ה-M-109 האמריקאים, המשמשים את כוחות צה"ל כבר עשרות שנים.

בכירים באלביט מערכות טענו בעבר כי רכישת סולתם ב-2010 העמידה לחברה יכולות יחידות בישראל וייחודיות בעולם בתחום יצור התותחים, כך שבכוחה לייצר תותח "כחול לבן" מהבורג הראשון ועד הבורג האחרון ולהבטיח מאות מקומות עבודה חדשים באזור הצפון.

התע"א, תעש ושתי השותפות הזרות שלהן למרוץ הזה מציעות את הרכבת התותח של KMW בארץ, תוך ביצוע רכש של רכיבים הקשורים למערכת בארה"ב, וזאת, בהתבסס על כספי הסיוע האמריקאי. אתר ההרכבה שמציעה קבוצת החברות הוא מפעל רמתא של התעשייה האווירית בבאר שבע, שעוסק ביצור של כלי טייס ושל ספינות; זאת תוך יצירה של מאות משרות באזור הדרום.

גורמים שמקורבים לקבוצת החברות שמובילה תע"א פותרים את הדילמה בצורה של הבטחה לרכש מראש של רכיבים הקשורים לתותח, וישמשו מלאי שיעמוד לישראל בעת צרה. "גם אם התותח ייוצר באלביט וגם אם הוא יורכב בידי תע"א - חלק ניכר מהרכיבים יירכשו בחו"ל. טנק המרכבה הישראלי מיוצר בישראל, אבל את המנוע שלו מייצרים גם בגרמניה וגם בארה"ב ובכלל, רוב מערכות הנשק שמשמשות את צה"ל אינן מתוצרת הארץ", אומר גורם שבקיא בפרטים.

בימים הקרובים עתיד ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') שמואל צוקר, לסיים כהונה בת 6 שנים בתפקיד. בשיחה עם "גלובס" אתמול (א') הוא אמר כי ישראל חשופה לאיומים של אמברגו נשק בעת לחימה. "גם כשיש מערכת יחסים מצוינת וסימפטיה מוחלטת בין מדינות, אסור לשכוח שבזמני עימות יש מצבים שונים שחושפים אותנו לאמברגו. היו לנו כבר מקרים כאלה, חלקם היו גלויים וחלקם היו מתחת לפני השטח וראשי מדינות חסמו משלוחים", אמר ל"גלובס" בתחילת השבוע.

מפא"ת תמליץ

לפי נתוני משרד הביטחון, 40% מהעסקאות שלו נעשות מול "ספק יחיד" וכל השאר במסגרת של הליכים תחרותיים, כמו מכרז. באשר להתקשרויות של מערכת הביטחון עם חברות שזוכות למעמד של "ספק יחיד" על חשבון תחרות שבכוחה גם להוזיל מחירים, צוטט בעבר צוקר ב"דה מרקר": "אני בעד תחרות אבל זה לא פשוט: בדרך כלל יש מתח מסוים ביני לבין הגוף הדורש - שרגיל לעבוד עם גוף מסוים".

במשרד הביטחון לא ענו על שאלות "גלובס" בעניין ההליך המתנהל במפא"ת לקראת הכרעה על מבנה תוכנית ההצטיידות בתומ"ת העתידי של צה"ל. שם ציינו כי צוות של מפא"ת יגיש את המלצותיו למנכ"ל המשרד והוא יבחן את הסוגיה.

בינתיים, בעל תפקיד בכיר לשעבר במשרד הביטחון אומר בשיחה עם "גלובס", כי "ראוי שבמקרה זה יתקיים תהליך של מכרז פתוח. ייצור בארץ מחשש לאמברגו עתידי? אם מישהו יעשה עלינו אמברגו נשק - התומ"ת יהיה הבעיה הכי פחות קשה שלנו".