בעל הבית משתגע? טראמפ פיטר את שרת המשפטים בפועל

הנימוק: סאלי ייטס, בכירה במשרד המשפטים ששימשה כשרה בפועל עד שהסנאט יאשר את מינוי המועמד של טראמפ, הורתה לתובעים המחוזיים במשרד לא להגן בבתי המשפט על הצו הנשיאותי לאסור כניסת מוסלמים לארה"ב

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דרמה חדשה בוושינגטון: בעיצומן של ההפגנות נגד הצו הנשיאותי לאיסור כניסת אזרחי 7 מדינות מוסלמיות, פיטר לפנות בוקר (ג') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, את שרת המשפטים בפועל, סאלי ייטס, על סירובה למלא הוראה של הבית הלבן ולהגן בבתי המשפט על הצו הנשיאותי בתביעות אזרחיות שהוגשו - ויוגשו - נגדו.

בהודעה של דובר הבית הלבן, שון ספייסר, נאמר כי ייטס "בגדה במשרד המשפטים בסרבה לאכוף יישום הוראה משפטית שנועדה להגן על אזרחי ארה"ב".

"גברת ייטס היא מינוי של ממשל אובמה, ממשל שאופיין בחולשה לגבי סוגיות של גבולות המדינה ובחולשה רבה מאוד לגבי סוגיות הגירה בלתי חוקית", נאמר בהודעת הבית הלבן. "...הגיע הזמן לגלות רצינות לגבי הגנת ארצנו... קריאה לנקוט הליכי סינון קפדניים יותר של אנשים שמגיעים (לארה"ב) מ-7 מקומות מסוכנים אינה קיצונית. זה מהלך סביר ונחוץ כדי להגן על ארצנו".

עוזר של טראמפ הוסיף שמן למדורה והאשים את ייטס שהיא בסך-הכול ביקשה תשומת-לב. "היא ידעה בדיוק מה היא עושה וידעה שהיא תפוטר", אמר העוזר. "היא חיפשה פרסום".

זו הפעם הראשונה מזה שנות דור שנשיא ארה"ב מפטר בכיר במשרד ממשלתי בנסיבות פומביות כאלה, שמאופיינות במאמץ להשפיל את המפוטר. ב-1973 הורה הנשיא דאז, ריצ'ארד ניקסון, לשר המשפטים לפטר את את התובע המיוחד שחקר את פרשת ווטרגייט. השר, ולאחר מכן סגנו, סירבו למלא את ההוראה והתפטרו. רק השלישי במידרג המשרד הסכים לעשות זאת ופיטר את התובע המיוחד. שרשרת האירועים הדרמטיים האלה כונתה מאז "הטבח של מוצ"ש". עתה יש המכנים את פיטורי שרת המשפטים בפועל "הטבח של יום ב'".

מיד לאחר הפיטורים, הבית הלבן מינה תובע מחוזי, דנה בואנטה, מהמחוז השיפוטי של מזרח וירג'יניה, לשמש כשר המשפטים בפועל. בואנטה הודיע כי יורה לתובעים במשרד להגן על הצו הנשיאותי השנוי במחלוקת.

ייטס הייתה אמורה לשמש בתפקיד השרה בפועל עד שהסנאט יאשר את מינוי מועמדו של טראמפ, הסנאטור הרפובליקאי הארכי-שמרני ג'ף סשנס, לתפקיד שר המשפטים. הסנאט עמד לאשר את המינוי בקרוב, אולי היום, אך נראה כי סיעת המיעוט הדמוקרטי תציב עתה כל מכשול אפשרי בדרך לאישור, כביטוי למחאה על פיטורי ייטס, אם כי בסופו של דבר לרפובליקאים יש רוב בסנאט, והם יוכלו לדחוף את המינוי.

פיטורי ייטס נתנו לטראמפ הזדמנות למחות, בציוץ בטוויטר, על מאמצי הסנאטורים הדמוקרטים לעכב ככל האפשר את מינוי סשנס. "הדמוקרטים מעכבים את אישור מועמדיי למשרות שרים מסיבות פוליטיות טהורות", קבל טראמפ. "הם לא עושים שום דבר אלא רק מכשילים. עכשיו יש לנו שרת משפטים (בפועל) של אובמה" (רמז לייטס).

הדרמה במשרד המשפטים מעידה על תסיסה בקרב עובדי מדינה בדרג המקצועי (כלומר לא מינויים פוליטיים) נגד הצו הנשיאותי, והיא דוגמה מוחשית להסלמת העימות בין הממסד הפקידותי בוושינגטון, שנוטה למחנה הדמוקרטי, לבין הממשל הרפובליקאי החדש, שמתחיל להסתמן במהירות כימני רדיקלי.

מעבר למשרד המשפטים, מופצת עתה בקרב דיפלומטים ועובדים אחרים בסטייט דיפרטמנט טיוטה של מזכר מחאה נגד הצו. בתגובה אמר אמש דובר הבית הלבן, שון ספייסר: "אם לא מוצא חן בעיניהם - שילכו". במקביל הביע אתמול הנשיא לשעבר, ברק אובמה, תמיכה במחאות נגד דונלד טראמפ.

כמה שעות לפני פיטוריה, הורתה ייטס, בסמכותה כשרת המשפטים בפועל, לתובעים המחוזיים במשרד המשפטים לא להגן בבתי המשפט על הצו הנשיאותי. במזכר לתובעים היא כתבה כי אינה משוכנעת שהצו של טראמפ חוקי. לדבריה, כמי שעומדת בראש המשרד, היא חייבת לדאוג לכך שכל עמדה שנוקט המשרד היא "בת-הגנה מבחינה משפטית ועולה בקנה אחד עם מחויבות משרד המשפטים לבקש צדק ולעשות את הדבר הנכון".

"בשלב זה אינני משוכנעת כי הגנה על הצו הנשיאותי עולה בקנה אחד עם הקריטריונים האלה, ואף אינני משוכנעת כי הצו הנשיאותי חוקי", כתבה ייטס. "...כל עוד אני משרתת כשרת המשפטים בפועל, משרד המשפטים לא יעלה (בבתי משפט) טיעונים להצדקת הצו הנשיאותי, אלא אם כן ישכנעו אותי שזה הדבר הנכון לעשותו".

ייטס, עורכת דין, עבדה במשרד המשפטים האמריקאי כמעט 30 שנה תחת ממשלים דמוקרטים ורפובליקאים במסלול של עובדי מדינה (בניגוד לעובדים שמשרתים מתוקף מינוי פוליטי). אובמה מינה אותה לסגנית שרת המשפטים, והיא כיהנה כשרה בפועל לאחר שטראמפ נכנס לתפקידו וביקש ממנה להישאר בתפקיד.

כמה תביעות כבר הוגשו לבתי משפט בארה"ב במאמץ לקעקע את חוקיות הצו הנשיאותי, והיעדר הגנה של המדינה בתביעות אלה עלול לסכן את עצם קיומו של הצו ולפגוע ביוקרתו של טראמפ.

סטיוון מילר, יועץ לענייני מדיניות פנים בבית הלבן, אמר ל-MSNBC כי התנהלותה של ייטס היא "הוכחה נוספת למידת הפוליטיזציה שחלחלה למערכת המשפטית האמריקאית".

במקביל לדרמה במשרד המשפטים, הופצו במשרד החוץ האמריקאי כמה טיוטות של מזכר שבו מובעת התנגדות מנומקת לצו הנשיאותי. המסמך נועד לעבור במה שמכונה "ערוץ המתנגדים", מסגרת ממוסדת שמאפשרת לעובדי הסטייט דיפרטמנט להעביר להנהגת המשרד הסתייגויות של העובדים ממדיניות זו או אחרת שנדונה בדרגים הגבוהים. הערוץ הזה קיים מאז מלחמת וייטנאם. יותר מ-100 דיפלומטים חתמו על מזכר ההתנגדות. אחד מהנימוקים נגד הצו שמצוינים במסמך הוא שהצו לא ימנע התקפות נגד אזרחים אמריקאים, אך יחולל איבה נגד ארה"ב ואזרחיה ברחבי תבל.

כבר כמה ימים סופג טראמפ חיצי ביקורת מגורמים ביטחוניים שעוסקים בלוחמה בטרור - סימן נוסף לקרע המתרחב בין צוות טראמפ לדרג המקצועי של הממשל. כמה מגורמים אלה, שצוטטו ב"וושינגטון פוסט", אמרו כי הצו הנשיאותי יחליש את מערכות המגננה האמריקאיות נגד טרור ויסכן את שיתוף-הפעולה הקריטי שבו זוכים הכוחות האמריקאים ברמה המקומית, למשל אימאם הכפר, או ראש שירות המודיעין במדינה ערבית.

הם טוענים כי צעדי טראמפ מחוללים ניכור אצל בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, לרבות עיראק, ומספקים תחמושת תעמולתית חדשה לארגוני טרור. הצו והצהרות לוחמניות של הממשל מחזקים את הטיעונים הוותיקים של הקיצונים, שלפיהם המעורבות האמריקאית באזור אינה אלא גרסה מודרנית של מסעות הצלב.

 

דובר של אובמה פרסם אמש הודעה בשם הנשיא לשעבר. "הנשיא שואב עידוד מרמת המעורבות של קהילות ברחבי המדינה", נאמר בהודעה. "בנאומו האחרון כנשיא דיבר אובמה על התפקיד החשוב שצריכים אזרחים למלא ומדוע מוטלת על כל האמריקאים אחריות לשמש כמגיני הדמוקרטיה - לא רק בבחירות אלא מדי יום ביומו".

הוא אמר כי התארגנות של אזרחים כדי להשמיע קולם ברמה היא בדיוק הצעד שיש לנקוט כאשר האזרחים רואים שנשקפת סכנה ל"ערכים האמריקאים". בהודעת אובמה נאמר עוד כי "הוא חולק עקרונית על הרעיון שניתן להפלות אנשים על סמך אמונתם או דתם".

ההודעה מתפרשת כקריאת עידוד של אובמה למפגינים נגד הצו הנשיאותי - צעד חריג של נשיא שאך זה סיים את תפקידו.