רשות ני"ע העבירה את תיק החקירה של יובל כהני לפרקליטות

סוחר הבורסה יובל כהני, שהורשע בשנת 2002 בהשפעה בתרמית על מניית גילאון, חשוד כעת כי גרף רווח של 200 אלף שקל בעקבות השפעה על שער מניות באלפי אירועים

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי
רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

הסתיימה חקירתו של סוחר הבורסה יובל כהני, שהורשע בשנת 2002 בהשפעה על מניית חברת גילאון, בחשד לתרמית בניירות ערך. הבוקר (ג') העבירה מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך למחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) את תיק החקירה בעניינו של כהני, החשוד כי גרף רווח של 200 אלף שקל בעקבות השפעה על שער מניות באלפי אירועים ובמאות ניירות ערך.

על-פי החשד והראיות שנאספו, בין השנים 2015-2014 פעל כהני במהלך המסחר בבורסה בדרכי תרמית, תוך שהוא מנצל לרעה את שיטת המסחר בבורסה, משפיע על שערי ניירות הערך בצורה תרמיתית וגורף רווחים בצורה מתוחכמת במספר רב של אירועים.

פעילותו זו ביססה חשד לביצוע עבירות תרמית לפי סעיף 54(א) לחוק ניירות ערך וכן חשד לביצוע עבירות קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות לפי סעיף 415 לחוק העונשין.

מממצאי החקירה עלה כי בתקופה הרלוונטית פעל כהני בצורה שיטתית באלפי אירועים ובמאות ניירות ערך שונים באופן מתוחכם ומוכוון שער תוך פגיעה מהותית ברציפות המסחר, וכל זאת לצורך גריפת רווחים תרמיתיים המסתכמים בלפחות 200,000 שקל.

על-פי החשד, המירמה של כהני בוצעה באופן הבא: בשלב הראשון, משזיהה כהני הזדמנות במהלך המסחר הרציף, נהג כהני להזרים הוראות בשערים (גבוהים או נמוכים) אשר הובילו להפעלת מנגנון ממתן התנודות בבורסה; בעקבות הפעלת מנגנון ממתן התנודות הופסק המסחר הרציף בנייר הערך, והמסחר עבר לשלב רב-צדדי; בהמשך, בסמוך לאחר הכניסה לשלב הרב-צדדי, נהג כהני לבטל את ההוראה המקורית אשר הובילה להפעלת מנגנון ממתן התנודות בבורסה ולהזרים במקומה הוראה בשער חריג (גבוה או נמוך) לפי צרכיו ובכמות המינימלית האפשרית בשלב זה; בסיום השלב הרב-צדדי נקבע שער נייר הערך בשער החריג; לבסוף, ומיד עם החזרה למסחר הרציף, נהג כהני להזרים למסחר הוראה בכיוון המנוגד לזו שביצע במסגרת השלב הרב-צדדי אולם בשערים זהים או קרובים לשער במסגרת זו.

זוהי אינה הסתבכותו הפלילית הראשונה של כהני בתחום ניירות הערך. ב-2002 הטיל בית משפט השלום בתל-אביב על כהני 6 חודשי עבודות שירות, שנת מאסר על-תנאי וקנס של 40 אלף שקל, לאחר שהורשע בהשפעה בדרכי תרמית על תנודות השער של מניית גילאון השקעות, תוך שימוש באינטרנט.