תע"א: גרסה חדשה למערכת שמונעת חסימת GPS לכלי טייס

המערכת מותקנת בצורה של קופסה על פלטפורמות שונות המשמשות ללחימה, ומאפשרת למערכות הניווט שלהן להמשיך לפעול בהתבסס על נתוני לוויין, גם בזמן ניסיונות לשבש את פעילותן באמצעות חוסמי GPS

התעשייה האווירית חשפה היום (ג') פיתוח של מערכת חדשה שמאפשרת לכלי טייס זמינות של מערכות ניווט לווייניות - גם במקרה של ניסיונות לחסום או לשבש אותן באמצעות חוסמי GPS.

המערכת נקראת ADA וגרסאות ראשונות שלה פותחו לפני כמה שנים. המערכת, שגרסתה החדשה הושקה באחרונה, מותקנת בצורה של קופסה על פלטפורמות שונות המשמשות ללחימה, ומאפשרת למערכות הניווט שלהן להמשיך לפעול בהתבסס על נתוני לוויין גם בזמן ניסיונות לשבש את פעילותן באמצעות חוסמי GPS.

במפעל מלמ של התעשייה האווירית, שם פותחה המערכת, ציינו כי חיל האוויר כבר הטמיע אותה באחד המערכים המרכזיים של כלי הטייס שהוא מפעיל. בחברה סירבו לפרט באיזה מבין המערכים מדובר. המערכת מתאימה למטוסי קרב, כלי טייס בלתי מאוישים, ספינות קרב, טנקים וטילים שמערכות הניווט שלהם מבוססי GPS.

"צבאות מודרניים פיתחו תלות במערכות לניווט לווייני ובמהלך העשור האחרון אנו למדים שקיימים גופים שזיהו את החולשה ואת הפגיעות במערכות אלה - ובאמצעים פשוטים וזולים יחסית ניתן לשבש אותן באמצעות חוסמים ייעודיים שנרכשים באינטרנט. הדבר מאפיין בעיקר מצב של לוחמה א-סימטרית (צבא שמתעמת עם ארגון טרור - י.א), כשצד אחד מפעיל את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר ואילו הצד השני מנסה לשבש אותה באמצעים זולים ופשוטים", אמר אלכס לוית, מנהל הפרויקט שהוביל את פיתוח המערכת החדשה במלמ.

לדברי לוית, על אף שמרבית מערכות הניווט, התקשורת והלוחמה האלקטרונית שמוטמעות בפלטפורמות לחימה מתקדמות ותלויות בזמינות קבועה של לוויינים - הן נעדרות אמצעים המאפשרים להן להמשיך ולתפקד בלי הפרעה במקרה של שיבושי GPS: "קורן בעל הספק נמוך יכול לשבש את פעילות של מערכות אלה ובכך לפגוע במשימות שלהן יועדו", אומר לוית.

בתעשייה האווירית אמרו היום כי הגרסה החדשה של המערכת ADA נבחנה בהצלחה בשדה ניסויים של חיל האוויר האמריקאי בארה"ב. שם הוסיפו וציינו כי המערכת אותגרה במגוון רחב של תרחישי חסימה ושיבוש, באופן שאפשר לכלי הטייס שבו היא הותקנה להמשיך בביצוע המשימה שהוגדרה לו.

המערכת תיחשף לראשונה במסגרת תערוכת הנשק Aero India בעוד כשבועיים בבנגלור, הודו. בתע"א מייעדים את ה-ADA לצבאות ידידותיים בעולם, ומציינים את היכולת להטמיע אותה בקלות יחסית בכלי טייס, טילים, מערכות לחימה ימיות, טנקים ונגמ"שים.

לדברי מנהל מפעל מלמ, יעקב גליפת, "למערכת יש פוטנציאל עסקי רב בצבאות רבים בעולם, והיא נותנת מענה מתקדם, יעיל ומוכח לאתגרים המבצעיים שעומדים לפניהם".