איך אומרים תחבורה ציבורית-שיתופית בצרפתית?

ויה, שמפעילה שירותי תחבורה ציבורית-שיתופית, השיקה את שירותיה בפריז, וזאת לאחר שהוכיחה את הצלחתה בניו-יורק, שיקגו ו-וושינגטון

רחוב בפריז / צילום: מירב מורן
רחוב בפריז / צילום: מירב מורן

אחרי שגייסה אשתקד 100 מיליון דולר - הגיוס השני בגודלו באותה שנה של חברת טק ישראלית - זה היה רק עניין של זמן עד שחברת ויה (Via) תחדור למדינה אחרת מלבד ארה"ב. ואגב, הגיוס הראשון בגודלו היה של גט (300 מיליון דולר), מפעילה ישראלית אחרת של פלטפורמת תחבורה ציבורית בעידן הדיגיטלי שבו כל פעולה נעשית דרך אפלקיציית סמארטפון.

ויה, שמפעילה שירותי תחבורה ציבורית-שיתופית, השיקה את שירותיה בפריז, וזאת לאחר שהוכיחה את הצלחתה בניו-יורק, שיקגו ו-וושינגטון. את שירותיה בבירה הצרפתית תפעיל החברה הישראלית בשיתוף קאוליס (Keolis), מפעילה גלובלית של תחבורה ציבורית, תחת המותג PLUS. השירות יופעל על ידי זרוע LeCab של Keolis החל ממחר. הטכנולוגיה של ויה תאפשר לנוסעים לחלוק מכונית, שאותה יסיע נהג מקצועי, באמצעות האפליקציה של LeCab. ויה, לפי הודעתה, מספקת את התשתית הטכנולוגית, שמתחברת למערכות Keolis שתפעיל את השירות. Keolis, אגב, הייתה אחת המשקיעות בסבב הגיוס האחרון של החברה.

הטכנולוגיה של ויה מאפשרת לנוסעים להתנייד מדי יום במרחב העירוני בצורה נוחה ובמחיר בר-השגה. מאחורי האפליקציה שלה יש אלגוריתמים המחברים בין נוסעים לבין מושבים פנויים ברכבים הנוסעים באותו כיוון כללי, וזאת במקום לנסוע ברכבם האישי. האלגוריתמים פותרים בעיות חישוביות ותפעוליות מורכבות בזמן אמת, כדי להתאים את מסלוליהם של כלי הרכב באופן מיטבי לצורכי הנוסעים, תוך התחשבות במצב התנועה. טכנולוגיה זו מאפשרת לחברה לנייד נפח נוסעים גדול תוך שימוש במספר רכבים קטן משמעותית בהשוואה לשירותי הסעה אחרים. בקיצור, מונית שירות אך נוחה יותר.

 

דניאל רמות ואורן שובל, מייסדי ויה, מסרו: "שותפויות אסטרטגיות, כמו זו עם Keolis, הן יסוד מרכזי במימוש החזון שלנו ברחבי העולם, לשיתוף בין ניידות לתחבורה במטרה להוביל שינוי מהיר בתחבורה העירונית ברחבי העולם". החברה טוענת בהודעתה כי על ידי חלוקה יעילה של כלי רכב יחיד בין מספר נוסעים, PLUS תוכל להפחית את הפקקים בכבישי פריז ואת פליטות הפחמן בעיר. השקת השירות הנוכחי היא הראשונה מבין מספר שיתופי-פעולה מתוכננים בין ויה לבין קאוליס.

כחלק מאסטרטגיה נרחבת יותר להטמעת טכנולוגיית התחבורה הציבורית-שיתופית שלה ברחבי העולם, ויה מתכננת להודיע - במהלך החודשים הבאים - על השקת שותפויות אסטרטגיות בוורטיקלים שונים בתחום התחבורה - לרבות ציי מוניות, סוכנויות תחבורה ציבורית וחברות אחרות המפעילות רשתות תחבורה.

חמי פרס, מייסד ושותף מנהל בקרן פיטנגו שמושקעת ב-ויה, ציין: "הצוות המוכשר של ויה מוכיח ששיתופי פעולה ייחודיים עם חברות תחבורה מובילות ברחבי העולם מאפשרים יישום רחב ונגישות לפתרון המהפכני שלה". ארנון דינור, שותף בקרן 83North שמושקעת ב-ויה אמר: "הטכנולוגיה והשרות של ויה שמאפשרים להסיע כמות גדולה של אנשים בסגנון 'מונית שרות', הם הפתרון התחבורתי הטוב ביותר, והצצה לאיך ייראה העתיד. החברה בנתה את עצמה מההתחלה כמערכת שמאפשרת לא רק לעצמה להשיק שרותים כאלה, אלא גם לאחרים. רשימת השותפויות שלה עם חברות מהשורה הראשונה היא מרשימה ביותר ומעידה על הצורך החזק שיש בשוק לפתרונות תחבורה מתקדמים".