סנטורים דמוקרטים: נחסום מינוי מועמד של טראמפ לשופט עליון

טראמפ בחר במשפטן שמרני מקולוראדו כמועמד לערכאה הגבוהה במדינה ■ הדמוקרטים נוקמים על הצלחת הסיעה הרפובליקאית בסנט לחסום מועמד של אובמה לעליון בששת החודשים האחרונים של נשיאותו

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע אמש (ג'), כי בחר בניל גורסץ', משפטן שמרני מקולוראדו, כמועמד לשופט בבית-המשפט העליון, במקום השופט השמרני אנטונין סקליה, שמת בפברואר אשתקד. מאז תפקד בית-המשפט בהרכב חסר של שמונה שופטים. סנטורים דמוקרטים הכריזו, לפני המינוי ואחריו, כי יעשו כל מאמץ לסכל את אישור מועמדו של טראמפ.

טראמפ בחר להודיע על המינוי באירוע דמוי תכנית ריאליטי בבית הלבן, ואף שאל את הנוכחים, לפני שחשף את זהותו של המועמד: "אתם לא מתוחים"? האירוע הועבר בשידור חי ברשתות הגדולות ובערוצי הכבלים לאחר שמנגנון הבית הלבן ניסה להפיח עניין בתהליך ותיאר כיצד טראמפ מתחבט בין כמה מועמדים מובילים. "הנשיא שומר לעצמו זכות להחליט ברגע האחרון", אמר אחד מדובריו במאמץ למשוך צופים לשידורים החיים.

גורסץ', כמובן, שופט שמרני. הוא תמך, למשל, בקביעה שתאגידים הם "אנשים" שנהנים מחירות ההבעה ולפיכך מותר להם לתרום כספים למועמדים פוליטיים. יחד עם זאת, הוא אינו נחשב שופט דוגמטי והרקורד השיפוטי שלו, כשופט בבית-משפט פדראלי לערעורים בדנוור, קולוראדו, מצביע על עצמאות אינטלקטואלית ונכונות לפסוק תוך התעלמות מקו מפלגתי.

בכל זאת, הסנטור הדמוקרטי ג'ף מרקלי, ממדינת אורגון, אמר אמש ב-MSNBC, כי יוביל מאמץ להכשיל את מועמדו של טראמפ בדרך לעליון וכי הוא ינקוט הליך פיליבאסטר, טקטיקת השהיה שיכולה לעכב דיון בסנט לזמן בלתי מוגבל ושיש לה פוטנציאל לדרדר מועמדות. לרפובליקאים רוב בסנט - 52 מושבים מול 48 לדמוקרטים - אך אישור מועמד לבית-המשפט העליון מצריך תמיכה של 60 סנטורים. במילים אחרות: די ב-41 סנטורים דמוקרטים כדי להפיל את המינוי.

מרקלי אמר, שזה גמול על התנהלותם של הרפובליקאים בחודשים האחרונים של ממשל אובמה, שבהם ניסה הנשיא לשעבר למנות שופט מתון, מריק גארלנד, למושב הפנוי בעליון. הרפובליקאים - שנהנו מרוב בסנט גם במושב הקודם - אמרו שאין תקדים לכך שנשיא ממנה מישהו לעליון בחודשים האחרונים לכהונתו וסרבו לערוך למועמד הדמוקרטי אפילו שימוע בוועידה, השלב הראשון בדרך לאישור מועמדות.

"המושב הזה (בבית-המשפט העליון) נגנב מאיתנו", אמר מרקלי. "זו הפעם הראשונה שסיעת הרוב בסנט גנבה מושב בעליון. נעשה כל מה שביכולתנו לשים לכך קץ".

בכל זאת, בידי סיעת הרוב שמורה טקטיקה קיצונית, שמכונה "האופציה הגרעינית": לבטל את מוסד הפיליבאסטר, ובכך לאפשר מינוי שופט לעליון ברוב של 51 קולות (מתוך 100 סנטורים) ולא ברוב של 60. טראמפ דורש מהסיעה הרפובליקאית בסנט לנקוט את האופציה הזו, אם יהיה צורך בכך, אך ראש הסיעה, מיץ' מקונל, נרתע - בשלב זה לפחות - מצעד קיצוני כזה, מתוך הבנה שבבחירות הבאות עלול להתהפך הגלגל והדמוקרטים יחזרו לרוב בסנט. בהעדר טקטיקת פיליבאסטר, נשלל מסיעת המיעוט הנשק הכמעט היחידי שבידה.

לבית-המשפט העליון יש חשיבות מכרעת בעיצוב המאפיינים הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים של החברה האמריקאית. כאשר ערכאה זו פוסקת שחוק מסוים מנוגד לחוקה, החוק נמחק. אי אפשר לערער על הפסיקה. לשופטים העליונים יש אפוא עוצמה כמעט בלתי מסויגת. משך כהונתם אינו מוגבל ושופט עליון יכול לכהן עד זקנה ושיבה. ואכן שלושה שופטים - כולם דמוקרטים - הגיעו לגבורות (או כמעט) - 82, 80 ו-78.

מכאן, הושבת שופט בבית-המשפט העליון היא אחת מהפעולות החשובות ביותר של כל נשיא, מהלך שיבטיח את מורשתו לדורות. מאליו ברור, שגילו של שופט הוא רכיב חשוב במערכת השיקולים של הנשיא לבחירתו. המועמד הנוכחי הוא בן 51, גיל שעשוי להבטיח לו 30 שנה בעליון. על רקע זה, יש לצפות לקרב איתנים בסנט על המושב בבית-המשפט העליון.