משרדי הבריאות פרסם שמות מכונות הקפה שנקראו לבדיקה

משרדי הכלכלה והבריאות פרסמו הודעה לבעלי ומפעילי מכונות הקפה המסחריות מתוצרת המותגים "לה פבוריטה" ו"סופיה" מתוצרת "ביאנקי" לפיה "יש לבדוק את כלל המכונות מדגמים אלו במעבדות שנקבעו מראש

משרד הבריאות לוגו
משרד הבריאות לוגו

סערת העורפת במכונות הקפה מקבלת שמות רשמיים. משרדי הכלכלה והבריאות מפרסמים היום הודעה לבעלי ומפעילי מכונות קפה מסחריות/מוסדיות וליבואנים ומפיצים של מכונות קפה מתוצרת המותגים "לה פבוריטה" ו"סופיה" מתוצרת "ביאנקי" לפיה "יש לבדוק את כלל המכונות מדגמים אלו במעבדות שנקבעו על ידי משרד הבריאות והכלכלה". לפי ההערכות, מכונות מדגמים אלו נמצאות כיום בהיקף של כמה אלפי מכונות בשוק.

כמה שבועות אחרי שפרצה סערת הקפה שהזהירה את הציבור מצריכת קפה ממקומות מוסדיים עקב חשש לעופרת בשיעורים מסוכנים מפרסמים הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, יעקב וכטל, וראש המערך הארצי לבריאות הסביבה, במשרד הבריאות, עמיר יצחקי, את ממצאי הבדיקות המדגמיות מהן עולה רמת סיכון במכונות מהדגמים האמורים. הפעם שולחים המשרדים הודעת הרגעה לציבור.

"המשרדים שבים ומדגישים כי על פי הנחיות משרד הבריאות, לא מדובר בסכנה מיידית, יחד עם זאת, במהלך תקופת ביצוע הבדיקות ומטעמי זהירות מונעת, משרד הבריאות ממליץ להפחית בשתיית קפה ממכונות מסחריות/ מוסדיות מהדגמים הנ"ל, זאת במידת האפשר ועד לקבלת תוצאות הבדיקה הפרטנית לגבי כל מכונה. המלצה זו תקפה במיוחד לגבי נשים בהריון".

עוד מפרסמים המשרדים כי לבדיקות שנערכו התווספו נתוני בדיקות של כ-230 מכונות נוספות מדגמים אלו, אשר הועברו למשרדי הכלכלה והבריאות. על פי הנתונים שהתקבלו, כמחצית מן המכונות שנבדקו לא עמדו בגבולות שנקבעו לנדידת מתכות כבדות וארסן לתוך מים היוצאים מהמכונה. על פי הנתונים שהתקבלו, מתוך כ-230 שנבדקו עד עכשיו, נדרש להשבית לצורך החלפה או תיקון כ-47% מהן.

גורמים בענף תלו את הסערה בתקן מחמיר מדיי של משרד הכלכלה. בהודעה היום מדגיש הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מדגיש כי משנת 2005 נכללו במסגרת התקן הרשמי החל על מכונות קפה, הוראות בעניין נדידת מתכות וחומרים אחרים למים המופקים מהמכונות. כש"כל היצרנים והיבואנים והמוכרים של מכונות הקפה - חייבים לפי הדין לעמוד בהוראות התקן הרשמי". לגבי מכונות מיובאות, חובת היבואן, בין היתר, היא להצהיר כי המכונות עומדות בהוראות התקן.