על רקע המעבר למשרד הביטחון: גלי צה"ל מאמצת קוד אתי

הקוד, שנכתב על ידי ועדה מקצועית בליווי ד"ר יובל קרניאל, יחליף את מסמך נקדי ■ בין היתר, הוא מסדיר את עניין הבעת הדעה של הכתבים, וקורא לעובדי התחנה "להפעיל שיקול דעת בכל התבטאות מעל במה חיצונית"

ירון דקל / צילום: תמונה פרטית
ירון דקל / צילום: תמונה פרטית

על רקע הכוונה להוציא את גלי צה"ל מאחריות הצבא ולהפוך אותה ליחידת סמך במשרד הביטחון, הכריז היום מפקד התחנה, ירון דקל, על אימוץ קוד אתי. הקוד נכתב על ידי ועדה מקצועית בליוויו ובפיקוחו של ד"ר יובל קרניאל, והעבודה עליו נמשכה למעלה משנה.

הקוד אמור להחליף את מסמך נקדי הוותיק, שאליו לכאורה הייתה מחויבת התחנה עד כה. ד"ר קרניאל היה אחראי גם על עבודה שהייתה אמורה לעדכן את מסמך נקדי ברשות השידור, אך זו לבסוף לא יצאה לפועל. המסמך הנוכחי, הוא מסביר, מבוסס במידה רבה על תקנון האתיקה של מועצת העיתונות.

המסמך מסדיר למשל, את נושא הבעת הדעה של עיתונאים וכתבים, שמסמך נקדי אסר עליה לחלוטין, כשגם חוק הרשות השנייה אוסר כיום על עובד של חברת חדשות להביע דעה (בפועל כמובן מדובר ב"אות מתה").

בקוד האתי של גל"צ נכתב כעת בהקשר זה כי "בשידור תיעשה הבחנה ברורה, ככל שניתן, בין דיווח עובדתי לבין פרשנות, דעה, או ניתוח", וכי "יש לוודא כי הצגתה של עמדה, דעה או פרשנות אינה מונעת הצגת עמדות או דעות נוספות או את עצם קיומו של דיון הוגן". עוד נכתב, כי "בכל מקרה לא יוסוו בכוונת מכוון דעות של אחרים... כדעתו של עיתונאי, פרשן או שדר".

נושא מעניין אחר במסמך נוגע לעידן האינטרנט והרשתות החברתיות. בהקשר זה נכתב בו כי "הקוד האתי יחול גם על אתר האינטרנט והפעילות המקוונת של גלי צה"ל ועל כל פעילות של אנשי התחנה מטעם התחנה בתקשורת המקוונת ובבמות חוץ תחנתיות".

עוד נאמר כי "עובדי וחיילי גל"צ וכן כלל המשתתפים הקבועים בשידורי גל"צ מחויבים להפעיל שיקול דעת בכל התבטאות מעל במה חיצונית - מקוונת או אחרת (פאנל, כנס, ראיון לכלי תקשורת אחר, פייסבוק, טוויטר, וכיו"ב). ככל שנוגע להבעת עמדות וקביעת עובדות, כיוון שהדברים עלולים להיתפש כעמדת גל"צ".

הוראות אלה מתקשרות ישירות למקרה שאירע בתחנה לאחרונה, כשמגישת גלגלצ שהועסקה כפרילנסרית, חן אלמליח, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה פוסט שהצדיק את דריסתו למוות של השוטר ארז לוי באום אל-חיראן, ובתגובה הופסקה ההתקשרות עמה.

מפקד גל"צ ירון דקל מסר היום כי "עד כה גל"צ פעלה לפי הקוד האתי שנוסח במסמך נקדי משנת 1972. הקוד האתי החדש של גל"צ מותאם לעולם התקשורת המודרני, ומשקף בתוכו את השינויים שהתרחשו בתקשורת בעשרות השנים מכתיבת מסמך נקדי המקורי. על רקע האירועים האחרונים בתקשורת בהקשרים של התנהלות אתית, קוד אתי הוא חיוני מאי-פעם". דקל גם הודה בדבריו לד"ר קרניאל, ולגלית אלטשטיין שעמדה בראש הוועדה שעסקה בניסוח הקוד החדש.

"רגע לא פשוט"

ד"ר קרניאל אמר היום ל"גלובס" כי אימוץ הקוד האתי כעת נעשה "ברגע מאוד נכון, כשגל"צ עומדת בפני שינויים. זה הרגע הנכון להגיד 'זה האתוס שלנו, ואליו נהיה מחויבים בכל מקרה' (לא משנה למי תוכפף התחנה). כולם מבינים שזו אנומליה שיש כלי שידור חופשי בתוך צבא, אבל דווקא מתוכה נוצר אתוס עיתונאי והקוד הזה מעלה אותו כעל הכתב באופן הברור ביותר".

יש בקוד האתי סעיפים שנוגעים, למשל, לניגודי ענייניים, ולא בטוח שכיום כל עובדי התחנה עומדים בהם.

"קוד אתי הוא מצפן, הוא שאיפה. האימוץ של הקוד עכשיו בהחלט יחייב את התחנה לבדוק גם מקרים מסוימים. מימוש של קוד אתי הוא רגע לא פשוט בחיים של גוף שידור. האתגר הוא להטמיע את הקוד וליישמו, וגם לנכש עשבים שבוודאי יש".