נשיא ארה"ב טראמפ: תאשימו את השופטים אם יקרה משהו

צייץ בטוויטר נגד השופט שהקפיא הצו הנשיאותי להגבלת כניסת מוסלמים לארה"ב: "אני פשוט לא יכול להאמין ששופט יעמיד את ארצו בסכנה כזו. בתי המשפט הופכים את הגנת המולדת לקשה מאוד"

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חידש אתמול (א') את התקפותיו על השופט הפדרלי שהקפיא את הצו הנשיאותי להגבלת כניסתם לארה"ב של אזרחי שבע מדינות מוסלמיות ולאיסור כניסתם של פליטים מסוריה.

בעקבות צו המניעה הזמני שהוציא השופט, ג'יימס רובארט, ממדינת וושינגטון, ביום ו', הורה ממשל טראמפ לבטל את כל הגבלות הכניסה לארה"ב שהוטלו קודם לכן. במקביל, הגיש משרד המשפטים ערעור על החלטת רובארט לבית המשפט הפדרלי לערעורים בסאן-פרנסיסקו. הממשל דרש לבטל את צו המניעה מיד, אך הבקשה נדחתה לפחות עד לשימוע שייערך היום (ב').

"אני פשוט לא יכול להאמין ששופט יעמיד את ארצו בסכנה כזו", צייץ אתמול טראמפ. "אם משהו יקרה, תאשימו אותו ואת מערכת המשפט. אנשים זורמים פנימה. רע!".

אחרי כמה דקות יצא ציוץ חדש: "הוריתי למשרד להגנת המולדת לבדוק אנשים שמגיעים לארץ הזו בהקפדה הגדולה ביותר. בתי המשפט הופכים את התפקיד הזה (הגנת המולדת) קשה מאוד".

הציוצים האלה היו רק החוליות האחרונות בשרשרת ציוצים נשיאותיים נגד השופט רובארט, שהחלו בשבת. באחד מהם נאמר: "להיכן הידרדרה הארץ הזו כאשר שופט יכול לעכב יישום צו איסור כניסה, וכל אחד, אפילו בעלי הכוונות הרעות ביותר, יכול להיכנס לארה"ב"?

וקודם לכן: "חוות הדעת של השופט לכאורה הזה, שלמעשה מרחיק זרועות אכיפת החוק מארצנו, היא מגוחכת והיא תבוטל בעקבות ערעור". הנשיא הזהיר מפני "מוות והרס" בארה"ב אם תותר הגירה ללא הגבלות.

זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ תוקף שופט פדרלי. במהלך מסע הבחירות לנשיאות, אשתקד, הוא השתלח פעמים חוזרות ונשנות נגד השופט המחוזי גונסאלו קוריאל שדן בתביעות שהגישו סטודנטים לשעבר במוסד שכונה אוניברסיטת טראמפ נגד מי שהיה אז המועמד טראמפ. טראמפ טען, שלשופט, יליד מדינת אינדיאנה, יש "ניגוד אינטרסים מוחלט" בגלל "המורשת המקסיקאית" שלו. באותה תקופה, יצא טראמפ בנאומי הבחירות שלו נגד מסתננים ממקסיקו, שאותם הגדיר כ"אנסים" ומרצחים", והבטיח להקים חומה לאורך הגבול עם מקסיקו.

התקפות טראמפ על השופט רובארט הציתו מחאות דו-מפלגתיות בקונגרס. אפילו ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל, גינה את הנשיא. "מוטב לא לנגח שופטים", אמר הסנטור בראיון טלוויזיוני. "כולנו מתאכזבים מדי פעם (מפסיקות משפטיות). אני חושב שמוטב להימנע מביקורת נגד שופטים ספציפיים". הוא הדגיש, שבתי המשפט הם שיקבעו בסופו של דבר אם הצו הנשיאותי להגבלת הכניסה לארה"ב תקף, ומתח ביקורת על כוונה להשתמש באמונה דתית כפרמטר לסינון אנשים שמגיעים לארה"ב.

ראש סיעת המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר אתמול: "התקפת הנשיא על השופט רובארט ... משקפת בוז למערכת משפטית עצמאית, שלא תמיד מתגמשת כדי למלא את מאוויי הנשיא. היא גם מצביעה על העדר כבוד של הנשיא לחוקה. דבר זה מקנה חשיבות רבה יותר לשאיפה שבית המשפט העליון ישמש כגורם איזון לממשל".

ואילו הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס, שהתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות אשתקד, אמר אמש: "קשה לא לצחוק כאשר רואים את הנשיא טראמפ לצידם של האנשים האלה מוול סטריט. אני מוכרח לומר, ואני לא רוצה להקל בכבודו של אף אחד, שהברנש הזה הוא נוכל".