דלק מבקשת להשתלט על איתקה בהשקעה של 524 מ' ד'

קבוצת דלק היא בעלת המניות הגדולה ביותר באיתקה, בהיקף של כ-20% ■ איתקה פעילה בתחום חיפושי והפקת גז ונפט בים הצפוני ■ הדירקטוריון ממליץ להיענות להצעת דלק

אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי
אסי ברטפלד / צילום: תמר מצפי

עסקת ענק בחו"ל בהיקף של עד 2 מיליארד שקל לקבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, בדרך למימוש כוונתה להפוך לקבוצת אנרגיה בינלאומית. היום הודיעה הקבוצה כי סיכמה עם דירקטוריון החברה הקנדית איתקה (Ithaca Energy), כי תגיש הצעת רכש לכלל מניות החברה, בהיקף כספי של עד 524 מיליון דולר (כ-1.97 מיליארד שקל). בדלק מפרטים כי שער המניה בסגירת יום המסחר בטורונטו, ב-3 בפברואר 2017, עמד על 1.74 דולר קנדי, כך שההצעה של דלק - לפי שער של 1.95 דולר קנדי למניה - משקפת פרמיה של כ-12.1% על מחיר השוק.

איתקה היא מתפעלת ומפיקה (Operator) - כלומר, חברה שהנה קבלנית קידוחים בפועל, המבצעת ומפתחת את העבודות בים, ממש כמו נובל אנרג'י, השותפה עם קבוצת דלק בתגליות הגז תמר ולוויתן. כיום קבוצת דלק היא בעלת המניות הגדולה בחברה, עם החזקה של כ-19.7% במניותיה. בדלק הבהירו היום, כי ההשקעה באיתקה תמומן על בסיס מקורותיה העצמיים של הקבוצה, "וזאת בין השאר לאור יתרות המזומנים שבקופתה, מסגרות האשראי הלא מנוצלות והתזרים הצפוי לקבוצה כתוצאה ממימוש הנכסים, כמפורט בדוחותיה הכספיים של הקבוצה".

מניית איתקה אנרג'י נסחרת בבורסות בטורונטו ובבורסה המשנית בלונדון (AIM). במסגרת המסחר בלונדון טיפס היום המניה ב-10.5%, בתגובה להודעה על הצעת הרכש, והיא השלימה זינוק שנתי של 445% לשווי חברה של 495 מיליון ליש"ט (619 מיליון דולר ארה"ב). עם זאת, גם לאחר הזינוק היום נותרה מניית איתקה נמוכה ב-14% ממחירה לפני שלוש שנים, ונמוכה ב-35% לעומת מחירה לפני חמש שנים.

לדברי מנכ"ל קבוצת דלק, אסי ברטפלד, זהו "צעד משמעותי נוסף בביסוסה של קבוצת דלק כחברת אנרגיה בינלאומית, בעלת יכולות חיפוש, הפקה וקידוח של נכסי נפט וגז. העסקה הנוכחית תחזק באופן משמעותי את זרוע האופרציה של הקבוצה, היא מהווה פעילות משלימה וסינרגטית לפעילות הקיימת של הקבוצה, ומאפשרת לנו להרחיב הן את זרוע הפעילות הבינלאומית והן את מגוון היכולות האופרטיביות שלה, והיא צפויה לתרום להמשך צמיחתה של הקבוצה וביסוס מעמדה בשוק הבינלאומי". עוד הוסיף, כי "דלק רוצה לבסס שליטה בחברה אופרטיבית שיש לה יכולות וניסיון בפיתוח שדות גז ונפט במים עמוקים".

קבוצת דלק, הנסחרת בשווי של קרוב ל-10 מיליארד שקל, נדרשת במסגרת מתווה הגז למכור את החזקותיה במאגר תמר (שבו היא מחזיקה דרך השותפויות דלק קידוחים ואבנר), כדי לשמור על החזקותיה בלווייתן. ככל הידוע דלק, שלה כבר יש אחיזה בשדות ימיים במזרח הים-התיכון, בים-הצפוני ובאזור קנדה (יחד עם גדעון תדמור), אף שואפת למצוא בעתיד גם פעילויות במפרץ מקסיקו.

כמו כן, נראה שמבחינת דלק, העסקה מהווה צעד נוסף בדרך לרישום הקבוצה ופעילות האנרגיה שלה בחו*ל, ובהקשר זה אמר היום ברטפלד, כי "נירשם בעתיד בבורסה בינלאומית כחברת אנרגיה וחיפוש בינלאומית, והעסקה באיתקה הנה צעד חשוב בכיוון זה". בכל אופן, לפי שעה הנפקת דלק בלונדון היא עדיין בגדר שאיפה, ו"כרגע זה לא מקודם בצורה אופרטיבית".

היענות מינימלית של 40%

דלק רכשה כחמישית ממניות איתקה בשלהי 2015, בעסקה ששיקפה לחברה הקנדית שווי של 330 מיליון דולר - נמוך ב-37% ממה שהיא מוכנה לשלם עבור המניות עתה. דלק מבקשת להשתלט על לפחות 60% ממניות איתקה, ואולי אף להפוך אותה פרטית לגמרי, ובקבוצה מבהירים כי הצעת הרכש כפופה "להיענות של למעלה מ-50% מהמניות שהוצע לרוכשן, קרי כ-40% מהון המניות של איתקה. אם לא תקבל החברה היענות בגובה הכמות האמורה, ההצעה לא תתקבל. בכל היענות מעל הכמות האמורה - החברה תחויב לרכוש את המניות מבעלי המניות שנענו. עם היענות של למעלה מ-90% מהון המניות של איתקה תהא לחברה הזכות לבצע רכישה כפויה של יתרת המניות, ומחיקה של מניות איתקה מהמסחר".

היות שלאיתקה חובות שהשלמת המהלך של דלק תהווה עילה לפירעון מוקדם שלהם, פועלת דלק יחד עם איתקה, ויחד עם בנק UBS שנשכר על-ידיה לטובת העניין, לתיאום תנאים מחדש מול בנקים ומחזיקי אג"ח (כלפיהם יש לאיתקה חוב של כ-300 מיליון דולר כל אחד).

דירקטוריון איתקה שכר מצדו לטובת המהלך את שירותי בנק RBC קפיטל מרקטס. דלק מציינת כי היא ניהלה מו"מ מול חברי דירקטוריון איתקה בנוגע להצעה, והושגה הסכמה על המחיר כך שהדירקטורים של איתקה ממליצים פה-אחד לקבלה. הצעת הרכש תפורסם בקרוב ולאחר מכן תחל תקופת קיבול של 95 יום.

קבוצת דלק מתמקדת בשנים האחרונות בתחום האנרגיה. הנכס המרכזי של הקבוצה הוא החזקותיה בשותפויות דלק קידוחים ואבנר (ובאמצעותן במאגרי ענק של גז טבעי לחופי ישראל). נוסף על כך, דלק זכתה עם גדעון תדמור, שניהל במשך שנים את פעילות החיפושים שלה, במכרז לרכישת זכויות ברישיונות אקספלורציה בבלוק 7 במזרח ניופאונדלנד בקנדה, שם היא מחזיקה ב-70%. לקבוצה גם החזקה של כ-13% בחברת האנרגיה הבריטית פארו פטרוליום, המחזיקה ומפעילה נכסי גז ונפט בנורבגיה ובבריטניה.

כמו כן, לדלק תיק השקעות פיננסיות במניות של חברות זרות הפועלות בעיקר בתחום האנרגיה - בעיקר וודסייד ונובל - ששוויו נחתך במאות מיליוני שקלים לאורך השנים האחרונות, בשל ירידות בשווי המניות ובשל מימושים. נכון לסוף הרבעון השלישי אשתקד עמד שווי תיק מניות זה על כ-536 מיליון שקל.

בד בבד, הובילה הקבוצה בשנים האחרונות שורה ארוכה של מימושי החזקות שאינן בליבת הפעילות, כגון רשת תחנות השירות רודשף בבריטניה, חברת התחנות דלק אירופה, חברת הנוסטרו ברק קפיטל, חברת הזיקוק דלק US וחברת הביטוח האמריקאית ריפבליק - וזאת בתמורה למיליארדי שקלים שזרמו לקופתה.

כיום נמצאת החברה בהליכים למכירת שתי חברות נוספות: חברת ההתפלה IDE, שבה היא שותפה עם כיל, וקבוצת הביטוח הפניקס. ביחס לראשונה נמצאת היום דלק בהליכים מול השותפה כיל בנוגע לאי-הסכמות בין הצדדים בנוגע למחיר ולמועד הרצויים למימוש ההחזקה. בנוגע לקבוצת הביטוח - דלק חתמה על הסכם למכירת ההחזקות שלה בה ליאנגו הסינית. ככל הידוע נציגי הסינים היו בארץ לפני כשבוע, ושוב קיימו פגישות עם הפיקוח על הביטוח. בשלב זה יאנגו ודלק ממתינים למוצא פה הממונה על הביטוח, דורית סלינגר, שעל פיה יישק דבר, לאור ההכרח לקבל את אישורה, כדי להשלים את העסקה.

יכולות מוכחות בקידוח, פיתוח והפקה

"איתקה היא חברת אנרגיה בינלאומית הפועלת באזור הים הצפוני, והנה בעלת ניסיון רב בתחום האופרציה (תפעול)", אומרים בדלק, תוך שהם מפרטים כי לחברה הקנדית "יכולות וניסיון מוכחים בקידוח במים עמוקים, בפיתוח מאגרים ובהפקת נפט וגז", והיא "מחזיקה בבעלותה נכסי נפט וגז מפיקים, ונכסים הנמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים". איתקה היא חברה ציבורית, שמניותיה נסחרות בבורסת טורונטו ובבורסת ה-AIM בלונדון.

בדלק מפרטים גם, כי "איתקה שותפה בכ-25 פרויקטים להפקה של גז ונפט, שב-12 מתוכם היא גם משמשת כמפעילת המאגרים (Operator) ובכלל זה במאגר סטלה (Greater Stella Area), שנמצא בשלבי פיתוח מתקדמים, ואשר ההפקה ממנו צפויה להתחיל כבר החודש, ולהוות קפיצת מדרגה משמעותית הן בהיקף ההפקה והן בצמצום עלויות ההפקה".

לאיתקה רזרבות נפט וגז מוכחות מסוג 2P בהיקף של כ-57 MMboe (שווה ערך מיליון חביות נפט) וסך ההפקה הממוצעת הצפוי בשנת 2017 מוערך בכ-19,000-22,000 חביות ליום (boepd). בעבר דווח כי מניות איתקה מוחזקות על-ידי מספר בעלי מניות מפוזרים, לרבות גופים מוסדיים זרים.

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 רשמה איתקה תזרים מזומנים מפעילות בהיקף של כ-117 מיליון דולר, ובשורה החתונה רשמה החברה בתקופה זו הפסד. עם זאת, בניכוי הפסדי הון ושינוי ברישום החבות למס, רשמה החברה רווח נקי של כ-12 מיליון דולר (עדיין ירידה ניכרת ביחס לתקופה המקבילה ב-2015). לדלק שני דירקטורים מטעמה באיתקה.