בדרך להנפקה: גיוס של 19.5 מ' ד' לסטארט-אפ שיזהה תמונות

הסטארט-אפ טראקס גייס מאז הקמתו קרוב ל-100 מיליון דולר ■ פיתח טכנולוגיה שמאפשרת לנתח מידע על מצב המדפים ברשתות השיווק

חברת הסטארט-אפ הישראלית-סינגפורית טראקס (Trax Image Recognition) השלימה היום סבב גיוס בהיקף של 19.5 מיליון דולר. טראקס פעילה בתחום של זיהוי תמונות עבור עולם הקמעונאות. הטכנולוגיה שאותה פיתחה החברה מאפשרת לספק מידע אשר מסייע לרשתות קמעונאות וליצרני מזון ומשקאות "לנהל" בצורה אופטימלית את הסחורה אשר ניצבת על המדפים בחנויות. את טראקס הקימו יואל בר-אל אשר מכהן כמנכ"ל ודרור פלדהיים, הסמנכ"ל המסחרי.

את סבב הגיוס הנוכחי הוביל Investec Bank והשתתפו בו גם משקיעים פרטיים. Investec Bank היא קבוצת בנקאות וניהול נכסים אשר נסחרת במדד FTSE 250 בלונדון לפי שווי של כ-11 מיליארד דולר. בעבר השקיעו בחברה גוף מוסדי מסינגפור ושורה של משקיעים פרטיים. נציין כי בחודש יוני אשתקד גייסה טראקס סכום של 40 מיליון דולר ומאז הקמתה בחודש נובמבר 2010 גייסה סכום כולל של 97.5 מיליון דולר.

ריצ'ארד פורלי, ראש הדסק האסיאתי להשקעות ישירות של Investec, התייחס היום להשקעה ואמר כי "מניסיוננו הרב בהשקעות בחברות טכנולוגיה הסקנו שחברה פרטית יחסית צעירה שהצליחה בזמן קצר לחתום עם חברות בינלאומיות גדולות כגון קוקה קולה, נסטלה, פרוקטר אנד גמבל ואנהאוזר-בוש, מייצרת ערך מיוחד ששווה הסתכלות מעמיקה ואת תשומת הלב שלנו". פורלי הוסיף כי "כאשר פגשנו את ההנהלה הבכירה של טראקס והבנו את מידת הניסיון והבנת השוק של עסק כה צעיר, השתכנענו לגבי כדאיות ההשקעה בחברה. אנו מאמינים שהיכולות של מחלקת המחקר והפיתוח של טראקס, ובמיוחד העבודה שהם עושים בתחום הבינה המלאכותית, אוטומציה ולמידת מכונה, מהווה מקור אדיר לפוטנציאל גידול משמעותי וארוך טווח".

צמיחה גלובלית

יואל בר-אל, מנכ"ל טראקס ואחד המייסדים הוסיף כי "בהינתן הרקורד החזק של Investec בבקרת סיכונים וניהול נכסים בינלאומיים, טראקס שמחה מאוד על הצטרפות Investec כבעלת מניות, כאשר אנו נערכים לשלב הבא בצמיחה הגלובלית ובחדשנות שלנו".

דרור פלדהיים, מייסד משותף והסמנכ"ל המסחרי של החברה הוסיף כי "הזנקנו את שנת 2017 בתערוכת Big Show NRF (National Retail Foundation) בניו יורק, שם היה מרגש ביותר לראות את העניין בטכנולוגיה שלנו בקרב קמעונאים גלובליים. לדבריו, "קמעונאים משתוקקים לראות את סוגי הנתונים והתובנות שטראקס יכולה לספק להם לא רק כדי לטפל בניהול הבסיסי של שטחי מדף בחנויות, אלא כדי לקדם את הביצועים הכוללים, מכירות ורווחיות של קטגוריות נבחרות".

טראקס מעסיקה 250 עובדים ברחבי העולם מתוכם 130 במרכז הפיתוח בתל אביב. החברה מנתחת בכל חודש יותר מ-8 מיליון תמונות אשר כוללות בתוכן רבע מיליארד מוצרים שונים. טראקס מספקת כיום מידע לחברות מזון ולרשתות שיווק אשר פעילות ב-45 מדינות שונות.

בראיון שהעניקו מייסדי החברה ל"גלובס" בעקבות סבב הגיוס הקודם הם הסבירו כיצד הטכנלוגיה של טראקס עובדת. הם אמרו כי "רשתות השיווק והספקים יודעים מה הם מכרו, אבל מה שהם לא יודעים - ואת זה אף חברה מלבדנו לא הצליחה לעשות - זה מה נמצא על המדף ואיך הוא מונח על המדף. לדוגמה, צרכן שנסוג בו מכוונתו לרכוש איזה מוצר והוא מחזיר אותו מהעגלה למדף אך לא למדף המקורי שלו ואז צרכן אחר לא יוכל לקנות אותו כי הוא לא יראה אותו. דוגמה אחרת: תנובה, לדוגמה, שילמה כסף כדי שהגבינה שלה תונח במדף מספר 4 באמצע, אבל הסדרן שסידר את מוצריה במקרר שם אותם במדף יותר נמוך, במקום פחות בולט".

המייסדים דיברו על הממשק בין הטכנולוגיה של החברה לבין עבודת הסדרנים ברשתות השיווק ואמרו כי המוצר שלהם מייעל את עבודת הסדרן: "קחי לדוגמה את וול מארט, ענקית רשת השיווק האמריקאית: זו רשת שההכנסות שלה בשנה הן כמעט 500 מיליארד דולר, והיא מאבדת בערך 8% בגלל אי יעילות של מידוף, עשרות מיליארדי דולרים בשנה. וזו רק הדוגמה של וול מארט. כמו כן, כמעט כל ספק משלם לרשת השיווק מה שנקרא 'דמי מדף', תשלום עבור הזכות לשים את המוצרים שלו על המדפים של רשת השיווק. בעולם, תשלומים אלו עומדים על 70 מיליארד דולר בשנה".

באותו ראיון סיפרו השניים כי החברה מגלגלת מחזור של כ-30 מיליון דולר ודיברו גם על אפשרות של הנפקה. "התוכנית היא להנפיק את החברה בעוד שנתיים-שלוש שנים", אמרו המייסדים.