מחסור בגז בישול בימים האחרונים: "זה יכול להפוך למשבר ענק"

ירידה בהפקה של בז"ן מ-24 אלף טון בחודש ל-14 אלף טון

גורמים בשוק האנרגיה טוענים כי בימים האחרונים ניכר מחסור משמעותי בגפ"מ (גז פחממני מעובה - "גז בישול"), בעקבות ירידת ההפקה של בז"ן מ-24 אלף טון בחודש ל-14 אלף טון בחודש בשל שיפוצים שמתקיימים במפעל כרמל אולפינים ואמורים להסתיים בסוף החודש.

היקף ייצור הגפ"מ באשדוד עומד על 6,000 טון בחודש, ובשל עליית הצריכה בחורף מכ-30 אלף טון בחודש ל-50-60 אלף טון בחודש, בעיקר בשל השימוש בגפ"מ לחימום, נסמך המשק בחורף על יבוא דרך מסוף קצא"א באשקלון. בכל מכלית שמגיעה לאשקלון מיובאים 3,000-6,000 טון גפ"מ.

ל"גלובס" נמסר כי שתי מכליות גפ"מ שהיו אמורות להגיע אתמול למסוף באשקלון מתעכבות בכמה ימים בגלל מזג אוויר קשה באירופה, ובשל כך נותרו החברות המשווקות ללא גפ"מ לחלוקה. במסוף קצא"א משתרך תור ארוך של מכליות, הממתינות שם לא פעם חצי יום רק כדי לקבל את הגז לחלוקה.

"זה צוואר בקבוק", אומר גורם בתחום. "גם כשהנהגים כבר מקבלים גז, הם לא תמיד מספיקים להביא אותם לפני סוף יום העבודה למקומות מרוחקים".

בשנים קודמות הורגש מחסור בגפ"מ למרות תפוקה מלאה בבתי הזיקוק, בעיקר על רקע חורפים קשים ומים סוערים שלא איפשרו פריקת מכליות במסוף קצא"א, שאינו מוגן בשובר גלים. לדברי בכיר במשק האנרגיה, קרה לא פעם שבעומק הים המתינו כמה מכליות במקביל לתנאי ים נוחים שיאפשרו את פריקתן. לדברי אותו גורם, במקרים כאלה עושות חברות החלוקה תעדוף בין הלקוחות, כאשר בתי חולים ובתי אבות מקבלים גז ראשונים.

על פי גורמים בענף, נכון לעכשיו מחלקות מכליות של 20 טון גפ"מ, שהיו מיועדות בעבר ללקוח תעשייתי או ציבורי גדול אחד או שניים, לעשרות לקוחות שמקבלים כל אחד כמות מופחתת.

"המצב הוא פשוט אידיוטי ברמה של המדינה. כבר חודשיים שאין גפ"מ ברמה שצריך, הלחץ הוא עצום. מי שסובל הם תחנות התדלוק לרכב, בתי חולים, מסעדות, אולמות אירועים. אנחנו על הקצה, בינתיים איכשהו מצליחים לתפקד, אבל בשנייה אחת זה יכול להפוך למשבר עמוק".

ממשרד האנרגיה נמסר, כי המשרד עוקב אחר הערכות ספקי הגז והנחה את מתקן היבוא היחיד בישראל לגפ"מ לסייע ככל הניתן. במשרד מציינים כי החברות פועלות בשיקול דעת על מנת למזער פגיעה בצרכנים ולמנוע פגיעה בלקוחות חיוניים.