שוקי הגמל, ההשתלמות והפנסיה צוברים יותר מ-38 מ' ש' בשנה

ב-2016 רשם ילין לפידות, שאוחז בכ-7% משוקי הגמל וההשתלמות, צבירה נטו של כ-8 מיליארד שקל - 70% מהצבירה נטו המצרפית באפיקים הללו ■ מנורה מבטחים מובילה עם צבירה נטו של כ-10 מיליארד שקל בפנסיה החדשה, בגמל ובהשתלמות

יאיר לפידות ודב ילין
יאיר לפידות ודב ילין

בשנת 2016 רשמו קופות הגמל לתגמולים צבירה נטו מצרפית בהיקף של קצת פחות מ-2.6 מיליארד שקל, ושוק קרנות ההשתלמות הציג צבירה נטו מצרפית של כ-9.8 מיליארד שקל. בשקלול נתונים אלה, יחד עם נתוני קופות גמל מרכזיות או קופות להשקעה ואחרות, הציגו שוקי הגמל וההשתלמות צבירה נטו שנתית של כ-11.2 מיליארד שקל. לצד זאת, קרנות הפנסיה החדשות הציגו באותה התקופה צבירה נטו מצרפית בהיקף גבוה בהרבה של כ-26.8 מיליארד שקל.

בסך הכל מדובר בסך אדיר של כ-38 מיליארד שקל שהצטבר בגופים אלה, וחיפש בשנה האחרונה אחר השקעות נאותות שיניבו תשואה טובה ככל הניתן, וזאת במטרה לעמוד במטרת-העל: מתן רשת ביטחון סוציאלית ראויה לציבור בישראל לאורך שנים. מדובר בהיקף אדיר של כספים שזרמו לשווקים אלה, ללא קשר למה שקרה בתיקי ההשקעות (למשל סדרות אג"ח שנפדו), והוא אף ההיקף השנתי הגבוה ביותר שנצבר אי פעם באפיקים אלה.

סכום זה אף מהווה גידול ניכר בשיעור של כ-17% לעומת השנה שקדמה, שממשיך מגמה ברורה של עלייה שנרשמה בכל אחת מחמש השנים האחרונות, והוא מגיע לאחר עלייה של כ-22% בצבירה נטו המצרפית בגמל, בהשתלמות ובפנסיה החדשה, בשנת 2015, צמיחה של כ-26% ב-2014, נסיקה של כ-35% ב-2013, וטיפוס של כ-22% ב-2012. אגב, רוב הגידול קורה הודות לקרנות הפנסיה החדשות, שיצאו לדרך בשנת 1995, ושצפויות להמשיך ולצמוח מדי שנה בשיעור חד, גם בשנים הבאות.

כך או כך, 2016 הייתה שנה לא קלה למיטב דש ולכלל ביטוח, לפחות בכל הקשור לצבירה נטו בשוקי הגמל וההשתלמות. אגב, מבחינת מיטב דש מדובר בשנה גרועה גם בשקלול הצבירה נטו בשוק הפנסיה החדשה, שבו כלל ביטוח דווקא נהנתה מהמגמה, כמו מתחרותיה הגדולות.

כך, מבדיקת נתוני 2016 שפורסמו לאחרונה באתרי הגמל-נט והפנסיה-נט, עולה כי מיטב דש נמצאת בתחתית הטבלה של הצבירה נטו השנתית של הגופים המובילים בשוקי הגמל, ההשתלמות והפנסיה, לצד הלמן אלדובי - שניהם הזוכים הבלעדיים בהליך שהוביל האוצר לבחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל. כך, הלמן אדובי הצליח להראות בסיכום 2016 צבירה נטו של 5 מיליון שקל בלבד בפנסיה החדשה, בגמל ובהשתלמות, בעוד שמיטב דש אף רשם צבירה נטו שלילית, של יותר מחצי מיליארד שקל - הרבה פחות טוב גם מגופים קטנים בהרבה, כגון אנליסט ואי.בי.אי.

מנגד, שנת 2016 - בעצם גם שנת 2016 - הייתה שנה מצוינת עבור בית ההשקעות ילין לפידות, שהציג צבירה נטו בשיעור אדיר של כ-8 מיליארד שקל בגמל ובהשתלמות, שהיוותה כ-70% מהצבירה נטו הכוללת בכל שוקי הגמל וההשתלמות. זאת, נדגיש, לעומת נתח שוק של פחות מ-7% של בית ההשקעות הזה מסך שוקי הגמל וההשתלמות, במונחי נכסים.

יחד עם זאת, הגוף שמציג את הצבירה נטו הגבוהה ביותר בשוקי הגמל, ההשתלמות והפנסיה החדשה הוא מנורה מבטחים - עם יותר מ-10 מיליארד שקל. זאת בעיקר הודות לצבירה נטו גבוהה מאוד בפנסיה החדשה, שם הוא השחקן הגדול בשוק. למנורה מבטחים הצבירה נטו השלישית בהיקפה בשוק הגמל וההשתלמות, אחרי ילין לפידות ואלטשולר שחם, וקצת לפני קבוצת הראל וקבוצת הפניקס (כולל בית ההשקעות אקסלנס שבבעלותה). בהקשר זה נדגיש כי יש הטיה לטובה לכל מי שמוטה לפנסיה חדשה - בגלל שזהו השוק הצומח ביותר, מה שממחיש את גודל ההישג העסקי של ילין לפידות.

אגב זאת, בפנסיה החדשה יש צבירה נטו חיובית לכולם. הדבר אינו מפתיע, שכן זהו שוק צומח בקצב אדיר, וגם מי שנשאר מאחור מציג מספרים של צמיחה בשורה התחתונה. כך, ב-2016 הצבירה נטו של כל שוק הפנסיה החדשה, שרובו המכריע מורכב מקרנות מקיפות חדשות, הסתכמה כאמור בכ-26.8 מיליארד שקל - סכום אדיר, שגם מצביע על גידול עקבי מדי שנה.

בכל אופן, הצבירה נטו השנייה בהיקפה בשוק הפנסיה החדשה לא מגיעה ממגדל או מכלל ביטוח, כי אם מקבוצת הראל, שמציגה את הצבירה נטו השלישית בהיקפה בשוקי הגמל, ההשתלמות והפנסיה, אחרי מנורה מבטחים וילין לפידות (הקטן בהרבה מהשניים שמעליו).

צבירה נטו ודמי ניהול בגמל בהשתלמות ובפנסיה החדשה
 צבירה נטו ודמי ניהול בגמל בהשתלמות ובפנסיה החדשה

צבירה נטו לאורך שנים
 צבירה נטו לאורך שנים