צו לסגירת מיכל האמוניה בחיפה עד לדיון מחר בבוקר

את הבקשה לצו הגישה עיריית חיפה בעקבות פרסום דוח חמור בשבוע שעבר, ולפיו תרחיש של פגיעה באוניה המייבאת אמוניה לישראל או במיכל עלול להסתיים במוות של עשרות אלפי אנשים

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

השופטת סיגלית גץ-אופיר מבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה הוציאה היום (ד') בצהריים צו סגירה  זמני למיכל האמוניה במפרץ חיפה, עד לדיון מחר בנושא.

את הבקשה לצו הגישה עיריית חיפה בעקבות פרסום דוח חמור בשבוע שעבר, ולפיו תרחיש של פגיעה באוניה המייבאת אמוניה לישראל או במיכל עלול להסתיים במוות של עשרות אלפי אנשים. את הדוח כתבו אנשי אקדמיה, ובראשם פרופ' אהוד קינן.

במסיבת עיתונאים שקיימו קינן וראש עיריית חיפה, יונה יהב, ביום שלישי שעבר, אמר קינן כי "אם אניית האמוניה נפגעת, אין אחר-כך דבר במרחק עשרה קילומטר ממנה. חצי אחוז אמוניה באוויר זה מוות תוך 5-10 דקות. אם המכל נפרץ במקום מיושב, אנשים חשופים לסכנה. יש כמה נקודות קשות במיכל, הוא יכול להתפרק מחר בבוקר". יהב כינה את המיכל "פצצה" ואמר כי הוא "צריך לעוף מכאן".

בחיפה כימיקלים, המפעילה את המיכל ומשתמשת ב-65% מהאמוניה המיובאת לצורך ייצור דשנים, אומרים כי הפרופסורים שכתבו את הדוח ניפחו את הסכנות. גם ראש העירייה יהב הותקף: "ראש עיריית חיפה, יונה יהב, מטעה במכוון את הציבור ועושה שימוש ציני בדוח שמסקנותיו כבר נדחו ונפסלו כליל על-ידי גורמי הביטחון האמונים על הטיפול במיכל האמוניה.

"יהב יודע היטב שפרופ' קינן, העוסק בכימיה, מעולם לא ערך בדיקת סיכונים משמעותית, והוא נשען על בדיקה שנעשתה לפני למעלה מ-40 שנה ושאינה רלוונטית למצב כיום. לצערנו בוחר יהב לזרוע בהלה מיותרת בציבור, ובמקום לשמש מנהיג, הוא בוחר להלך אימים על תושבי חיפה והאזור".

בתחילת החודש הגישה חיפה כימיקלים למשרד להגנת הסביבה מסמכי הערכת סיכונים בנוגע לתרחישים תפעוליים ותרחישי אסון טבע הקשורים למיכל האמוניה. המסמך הוכן בהמשך לשימוע שערך המשרד לחברה בסוף דצמבר האחרון, ועל רקע איום של המשרד לא לחדש את היתר הרעלים של המיכל, שפוקע בתחילת מארס. בימים אלה בוחן המשרד את המסמכים שהוגשו, ולקראת סוף החודש יוחלט אם לחדש את ההיתר או להביא לסגירת המיכל.

הטון הכללי במשרד להגנת הסביבה הוא שסגירת המיכל לא תהיה אסון. במשרד מדגישים כי רק מעט יותר מ-5% מכמות האמוניה המיובאת נדרשים למילוי הצרכים החיוניים של המשק - בעיקר קירור תעשייתי וצרכים ביטחוניים - והשאר משמש את תעשיית הדשנים, כלומר חיפה כימיקלים ומפעל דשנים של כיל.

את הצרכים החיוניים, אומרים במשרד, אפשר לספק באיזוטנקים, שהם מכלי אמוניה גדולים למדי, שגם בהם יש סיכונים, אך כאלה שקטנים משמעותית מזאת שבמיכל הגדול במפרץ חיפה. "בשביל הכמות החיונית של המשק אתה לא מקים מפעל ולא מחזיק את המיכל הגדול הזה", אמר אחד הגורמים.

ח"כ קסניה סבטלובה מסרה: "אני מברכת על צו הסגירה למפעל האמוניה. הסכנה הנשקפת ממנו חמורה כאיום גרעיני. המשך הפעלתו הוא חוסר אחריות של ממשלת ישראל וסיכון כמיליון בני אדם. אני מקווה שייעשה הדבר הנכון, והמפעל, המאיים יותר מטילי חיזבאללה וחמאס, ייסגר לצמיתות. כבר לפני חודשיים דרשתי לקיים דיון בכנסת בנושא, ואני מקווה שעד שיתקיים בעוד שבועיים כבר לא יהיה צורך בכך, והסכנה הזאת תהיה מאחורינו".

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (מחנ"צ) מסרה: "מספר שנים שממשלת ישראל פושעת ביודעין כשהיא טומנת ראשה בחול מהסכנה העצומה של מיכל האמוניה. מובן לכל בר-דעת כי המיכל לא יוכל להישאר במיקומו הנוכחי על אף חיוניותו לתעשיית הכימיה. בהשוואה בין חיוניותו לתעשייה לבין חיי אדם, אין בכלל שאלה מה קודם למה. כשהממשלה כושלת, מהססת ומתמהמהת, בעיית מיכל האמוניה המרחפת מעל תושבי מפרץ חיפה והצפון כולו עלולה להתפוצץ בפנינו, תרתי-משמע. כבוד לבית המשפט על הוצאת צו הסגירה, וחובת הממשלה לפתור את הסאגה בהקדם. אסור שתושבי האזור ישלמו את מחיר הכישלון של הממשלה".