יוון וקרן המטבע הבינלאומית מתגוששות סביב הישגי הכלכלה

אחרי ששלשום פרסמה הקרן דוח שטען כי יוון לא תעמוד ביעדי התקציב שלה, אמר היום שר האוצר היווני כי ההערכה התבססה על נתונים לא עדכניים

שר האוצר היווני יוקליד צקלוטוס / צילום: רויטרס
שר האוצר היווני יוקליד צקלוטוס / צילום: רויטרס

סאגת החוב היווני שוב מרימה ראש: אחרי ששלשום טענה קרן המטבע הבינלאומית שהרפורמות הכלכליות שיזמה ממשלת יוון אינן יוצאות את הפועל, מסר שר האוצר היווני, יוקליד צקלוטוס, שהערכת הקרן לא התבססה על נתונים עדכניים. נגיד הבנק המרכזי היווני, יאניס סטורנראס, אמר שהדוח של הקרן ממעיט בחשיבות ההתקדמות ברפורמות במגזר הפיננסי והוא פסימי יתר על המידה.

השיחות בין יוון לנושיה על השלמת הבדיקה השנייה של ביצועי תוכנית החילוץ האחרונה של יוון, בהיקף 86 מיליארד אירו, מתעכבות בגלל חילוקי דעות מהותיים בין קרן המטבע לגוש האירו על התחזיות לכלכלת יוון, היעדים והסיכויים להחזר החובות. שני הנושים הללו, קרן המטבע וגוש האירו, צריכים להגיע לעסקה עד כנס שרי האוצר של מדינות האירו בבריסל ב-20 בחודש זה, לפני הבחירות בהולנד ב-15 במארס. אחר כך, השגת הסכם תהיה משימה קשה עוד יותר.

המבוי הסתום הנוכחי הוא האחרון בסדרת ויכוחים שפגעו בניירות הערך היווניים מאז שהמדינה חזרה לשוקי ההון הבינלאומיים. האג"ח הריבוניות היווניות נסחרות אמנם במחזורים נמוכים על ידי משקיעים שמתמחים בהן, אך העימותים בשיחות על החוב היווני גלשו לשווקים אחרים כולל מניות, ועוררו תנודתיות מחירים.

תשואת האג"ח האוצר היווני לשנתיים התקרבה היום (ד') ל-10% אחרי זינוק של 80 מאיות אחוז אתמול, על רקע החששות שהזמן להשלמת הביקורת על הישגי תוכנית החילוץ אוזל לפני עונת הבחירות באירופה.

יוון לא תעמוד ביעדי העודף התקציבי שנקבעו על ידי הנושים שלה בגוש האירו, טענה שלשום (ב') קרן המטבע, אחרי שמועצת המנהלים שלה התכנסה לדיון בהערכה השנתית של הקרן את כלכלת יוון. לפי הקרן, נטל החוב על יוון וצורכי המימון הגולמי שלה עלולים להפוך ל"פצצה" אחרי שנת 2030.

כאשר קרן המטבע עומדת בסירובה להלוות ליוון עוד כספים כל עוד היא מעריכה שמצב החוב היווני אינו בר-קיימא, מדינות רבות בגוש האירו, כמו גרמניה, שבה ייערכו השנה בחירות, מתקשות להשלים מבחינה פוליטית עם תרחישים כמו פריסת חוב ליוונים או המשך תמיכה בהם ללא קרן המטבע.

"קרן המטבע אינה רואה פתרון שאינו כולל הקלה בחוב", אמר גבריאל סטיין, כלכלן ברוביני גלובל אקונומיקס, חברת הייעוץ של הכלכלן זוכה פרס נובל נוריאל רוביני. הוא הוסיף שהעניין אמנם מסתבך בגלל התעקשות גרמניה על השתתפות קרן המטבע בסיוע ליוון, אבל "באווירה פוליטית הנוכחית, גרמניה אינה יכולה להרשות לעצמה להפסיק לתמוך ביוון, וזה מחזק את העמדה של קרן המטבע ושל יוון בדיונים בין היוונים לקרן ולגוש האירו".

הערכת קרן המטבע את כלכלת יוון מציגה תמונה כוללת של מאמצי רפורמה שאינם מייצגים את ההישג בפועל של ממשלת יוון במהלך תוכנית החילוץ, כתב שר האוצר צקלוטוס בתגובתו לדוח של הקרן. האפקט של הרפורמות, לדבריו, אינו משתקף כפי שצריך בניתוח קיימות פירעון החוב היווני של קרן המטבע.

שר האוצר ההולנדי ג'רום דיזלבלום, שהוא יו"ר קבוצת שרי האוצר של מדינות האירו, חזר על הביקורת היוונית כלפי קרן המטבע בראיון טלוויזיה אתמול. לדבריו, קרן המטבע פרסמה "דוח קודר מאוד" שהפך בינתיים ללא עדכני.