יומן הפגישות נחשף: עם מי נפגשה המפקחת על הבנקים ב-2016?

בנק ישראל מסר לידי תנועת "הצלחה" את היומן של חדוה בר במסגרת בקשת חוק חופש המידע ■ זה מה שצוין בו - וגם מה שלא

חדוה בר / צילום: אוריה תדמור
חדוה בר / צילום: אוריה תדמור

פגישות עם חברי כנסת, מנהלי בנקים ועיתונאים ודיונים רבים בנושא ועדת שטרום - כך נראה בשנה האחרונה היומן של המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, שנמסר לידי תנועת "הצלחה" במסגרת בקשת חוק חופש המידע.

מהיומן עולה, כי המפקחת קיימה כ-50 פגישות ושיחות עם המנכ"לים ויושבי הראש של הבנקים השונים. בנק ישראל העביר את היומן, אך כתב רק כי מדובר בפגישה עם מנהל בנק, ולא פירט באיזה בנק מדובר.

"בניגוד ליומן הנגידה שנמסר לפני יומן זה, הפעם לא צוין שם הבנק או הגוף הפיננסי שעם נציגיו נערכה הפגישה, והדבר תמוה ואינו עולה להבנתנו בקנה אחד עם האופן בו יש למסור את המידע", אומר עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של "הצלחה".

נציין כי המפקחת נפגשת בשגרה עם מנהלי הבנקים, לצורכי עבודה שוטפת, ולכן גם מספר הפגישות הגדול. יחד עם זאת, התפלגות הפגישות אינה אחידה בין הבנקים, ולעתים בתקופה מסוימת יש יותר פגישות עם אחד הבנקים בשל נושא מסוים, בעוד בתקופה אחרת כמות הפגישות יורדת ועולה בבנק אחר.

בבנק ישראל לא רצו שפרסום פירוט הפגישות יבליט בנק ספציפי, מה שעלול להדליק נורה אדומה, ולכן בחרו להסיר את המידע. לעומת זאת בפגישות אצל הנגידה, מדובר בפגישות קבועות וידועות מראש, שנועדו בעיקר לעדכון שנתי ולא לעבודה שוטפת.

בנוסף לפגישות עם יושבי הראש והמנכ"לים, קיימה בר 10 פגישות משותפות עם מנכ"לי הבנקים כולם. בר גם נפגשה עם בעלי שליטה בשני בנקים, וכן קיימה מספר פגישות עם דירקטורים בבנקים בר גם נפגשה עם לא פחות מ-17 חברי כנסת, ביניהם יאיר לפיד, זהבה גלאון, עיסאווי פריג', ניסן סלומיאנסקי, יואב קיש, מיקי לוי ובאסל גטאס. כמו כן היא נפגשה עם שר החינוך נפתלי בנט. בנוסף נפגשה בר 4 פעמים עם ח"כ אלי כהן (שכיום מכהן כשר), ושהוביל את חקיקת שטרום בכנסת בתור יו"ר ועדת הרפורמות. נראה כי ריבוי הפגישות עם חברי הכנסת נעשה על רקע העובדה שהבנקים הפכו ליעד חקיקה מרכזי בכנסת.

13 פגישות עם אנשי האוצר

הפתיחות של בר כלפי גורמים חיצוניים אינה מסתכמת רק בחברי הכנסת, אלא מתבטאת גם ביחסיה עם כלי התקשורת. בר קיימה קרוב ל-20 פגישות עם עיתונאים מכלי התקשורת השונים. חלקן לצורך ראיונות וחלקן כשיחות רקע.

בשנה האחרונה התעסקה המפקחת לא מעט עם ועדת שטרום, וקיימה 19 פגישות ושיחות טלפון בנושא, חלקן עם דרור שטרום עצמו. סביר להניח כי הנושא גם עלה במסגרת ישיבות העבודה השוטפות, ולא רק בפגישות הייעודיות ביומן.

בנוסף, למרות מערכת היחסים המורכבת בין בנק ישראל לאוצר, בר קיימה 13 פגישות עם אנשי האוצר. בולטות פגישותיה עם החשכ"לית לשעבר מיכל עבאדי בויאנג'ו שעמה דנה בין היתר בנושא ביטוח פיקדונות וקביעת הליך לחילוץ בנק כושל.

באשר לשאר הרגולטורים הפיננסיים, נראה שבר בקשר איתם, אך לא צמוד מדי - היא נפגשה עם ראש רשות שוק ההון דורית סלינגר ועם יו"ר רשות ני"ע פעמיים-שלוש. בנוסף נפגשה עם הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין ועם יו"ר הבורסה אמנון נויבך.

גם נושא ההתייעלות בבנקים העסיק את בר. אחת הפגישות עסקה בהיערכות לתרחיש שביתה בבנקים, בעקבות המתיחות עם ועדי העובדים. על רקע תהליכי ההתייעלות, נפגשה בר גם עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

גם תחום הטכנולוגיה והסייבר על סדר היום. בר קיימה כמה פגישות עם גורמים במטה הסייבר הלאומי ואירחה משלחת מקנדה בתחום הסייבר. כמו כן בר, שמנסה לקדם את מעבר הבנקים לאמצעי טכנולוגיה מתקדמים, נפגשה סטארט-אפים, ביקרה במרכזי פיתוח בתחום הפינטק ונפגשה עם מנכ"ל צ'ק פוינט גיל שוויד.

בר גם קיימה כמה פגישות על החזרת הבנקים לבורסה כעושי שוק, לאחר שנאסר עליהם לסחור במניות מאז פרשת ויסות מניות הבנקים. אלא שנראה על פניו, שהנושא ירד כרגע מהפרק. זאת אגב בניגוד לנושא הדיבידנד, שעלה על הפרק בדיון לפני כחצי שנה, ואכן זמן לא רב לאחר מכן הודיעה בר על הקלות בנושא.

היומן של בר הועבר לתנועת "הצלחה" לאחר דיונים מול בנק ישראל שנמשכו כארבעה חודשים. לפני כשבועיים פורסם יומן הנגידה, וכעת הגיעה תורה של המפקחת. "זהו כלי עזר חשוב בהבנת סדרי העדיפות והשקעת המשאבים של אותם אישים ורשויות, ומדובר במידע שיש בו עניין ציבורי רב. כך נחשפות גם הסוגיות המרכזיות בהן עוסקים או נמנעים מלעסוק אותם גורמים", אומר מן.