נדחה מועד הגשת ההצעות לרישיונות חיפוש גז חדשים

שר האנרגיה שטייניץ הודיע כי תאריך היעד להגשת הצעות לקבלת רישיונות נדחה מ-21 באפריל ל-10 ביולי ■ הערכות: 24 רישיונות החיפוש המוצעים מגלמים פוטנציאל של עוד 2.1 טריליון מ"ק גז טבעי, זאת מעבר לכ-800 מיליארד מ"ק שכבר נמצאו

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ הודיע הבוקר ברוד-שואו לקראת פתיחת הים לחיפושי גז ונפט נוספים, כי תאריך היעד להגשת הצעות לקבלת רישיונות נדחה מ-21 באפריל ל-10 ביולי. שטייניץ אמר כי עשרות חברות הביעו עד כה התעניינות בחיפושים, והדחייה מיועדת לתת זמן לכל השחקנים להיערך כראוי. בכנס, שהתקיים במלון שרתון בתל אביב, נכחו חברות תשתית, חברות חיפושי נפט וגז, חברות ביטוח ובנקים וגורמים הקשורים לתעשייה.

על פי עבודת מחקר של חברת הייעוץ הבינלאומית בייסיפ, במים הכלכליים של ישראל קיים פוטנציאל למציאת עוד 2,200 מיליארד מ"ק גז טבעי, מעבר לכ-800 מיליארד מ"ק שכבר נמצאו והוכחו בסבירות גבוהה. לאחר קידוח לוויתן 5, הצפוי להתחיל בחודש הקרוב, עשויה כמות הגז המוכחת במאגר לגדול מ-510 מיליארד מ"ק ל-630 מ"ק.

פתיחת הים לחיפושים נוספים הושקה בנובמבר האחרון, אז הכריזו שטייניץ ומנכ"ל משרדו, שאול מרידור, על 24 רישיונות חיפוש גז ונפט חדשים, בבלוקים ימיים בגודל של עד 400 קמ"ר כל אחד. מטרת הכנס היום היתה לעודד חברות ומשקיעים ישראליים לייצר שיתופי פעולה עם חברות זרות, כדי לעודד אותן לבוא לחפש בישראל.

לדברי שטייניץ בכנס, "החזון שלנו הוא שבעוד כעשור ישראל הופכת לשחקן משמעותי בתחום הגז הטבעי, ותספק גז טבעי באזורנו וגם באירופה". הוא הוסיף כי הנתונים הגיאולוגיים צריכים להיות חשופים לגורמים המובילים בכלכלה הישראלית, כדי להמחיש להם את הפוטנציאל הגדול.

שטייניץ הזכיר את המגעים המתמשכים על הקמת צינורות ליצוא הגז הישראלי לטורקיה וכן את המגעים המתנהלים עם קפריסין, יוון, איטליה והאיחוד האירופי על הקמת צינור לאירופה. הצינור הזה, שיש ספקות רבים על היתכנותו הכלכלית כל עוד לא מתגלים מאגרי גז ענקיים נוספים, יכול לדברי שטייניץ לפצות על ירידת תפוקת הגז הטבעי בים הצפוני, הצפויה החל מעוד 5-6 שנים.

יש לציין כי גם המתנגדים הגדולים למתווה הגז אינם מתווכחים עם הפוטנציאל הגדול למציאת שדות גז נוספים. עם זאת, הבעיות העיקריות, שמהן חוששים קרוב לוודאי גם במשרד האנרגיה, הן הצפת השוק העולמי בגז, הגורמת להקפאת נכסי גז מוכחים ששוויים מאות מיליארדי דולרים אך אינם מפותחים, וכן בעיית שוק ליצוא הגז הישראלי.

על רקע זה, רק צינור לאירופה - או צינורות, כדי לייצא כמויות משמעותיות מדי שנה - יכול להוות מניע חזק לבוא לחפש בישראל, בעוד יצוא של כמויות קטנות יחסית למצרים או לטורקיה עשוי לא להספיק למטרה זאת.

בדברים שנשא בכנס הדגיש מנכ"ל משרד האנרגיה מרידור את הפוטנציאל להגדלת צריכת הגז הטבעי גם בישראל. "שהביקוש לגז הטבעי בישראל עדיין בחיתוליו. אנחנו מגדילים את השימוש בגז טבעי לייצור חשמל ומקדמים גם שילוב גז טבעי בתחבורה", אמר. "השנה נשקיע גם מיליוני שקלים בחיבורים לגז טבעי ובכך נגדיל את השימוש בו באופן ניכר. אנחנו מזמינים את כולם להשתתף במסע אל הגז הטבעי, גם גורמים פיננסים, חברות תשתית ישראליות, קרנות השקעה מתוך הנחה שיגלו עניין ובשיתוף חברות בינלאומיות ישתתפו בהליך". 

מפת הבלוקים ושדות הגז
 מפת הבלוקים ושדות הגז
מפת הבלוקים ושדות הגז
 מפת הבלוקים ושדות הגז