המו"מ על ישראייר: אל-על תשלם 45 מיליון דולר ו-25% מסאן דור

כתוצאה מהמהלך אי.די.בי צפויה לרשום בדוח השנתי הפסד הון חשבונאי של כ-110 מיליון שקל ■ העסקה מותנית בקבלת אישורים ובהם של רשות ההגבלים

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

התקדמות בעסקה למיזוג חברת התעופה ישראייר אל תוך חברת טיסות השכר סאן דור שבבעלות אל-על. חברת אי.די.בי פתוח, שמחזיקה בבעלות מלאה על ישראייר (באמצעות החברה הבת אי.די.בי תיירות), דיווחה היום כי החברה ואל-על נמצאות בשלבים מתקדמים של מו"מ לעסקה, שבמסגרתה תמכור אי.די.בי לסאן דור את כל החזקותיה (100%) בישראייר. בתמורה, תקבל אי.די.בי לידיה 45 מיליון דולר במזומן וכן 25% ממניות סאן דור. עבור אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה ויו"ר אי.די.בי, יהיה מדובר באקזיט שני, לאחר שאשתקד מכר את מלוא החזקות אי.די.בי (40%) בחברת אדמה לידי כמצ'יינה הסינית לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר.

במסגרת העסקה, תקבל אל-על אופציית CALL לרכישת מניות סאן דור שבידי אי.די.בי, במחיר ובתנאים שטרם נקבעו, כאשר במקביל תקבל אי.די.בי אופציית PUT למכירת המניות לאל-על. במקביל, ייחתם הסכם בעלי מניות בין אל-על לאי.די.בי, והשתיים יזכו לגמול שנתי מסאן דור בגין שירותים שונים שתעניק כל אחת מהן לחברה הממוזגת.

בעקבות ההסכמה על מתווה העסקה, הודיעה אי.די.בי כי היא צפויה להציג בדוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2016 את ההשקעה באי.די.בי תיירות כנכס המוחזק למכירה, במסגרת נכסיה השוטפים. כתוצאה ממהלך זה צפויה אי.די.בי לרשום בדוחות השנתיים הפסד הון של כ-110 מיליון שקל, והחלטתה להכיר בכך עוד בטרם נחתמה העסקה, יכולה להעיד על הנחישות של בעל השליטה אלשטיין להשלים את המהלך.

ביצוע העסקה: לקראת סוף בשנה

כאמור, המו"מ בין הצדדים טרם הושלם, וכל עסקה שתיחתם בין הצדדים, תחויב בקבלת אישורים מסוימים ובהם אישור הממונה על הגבלים עסקיים. להערכת גורמים בשוק, העסקה אמורה להיחתם בתוך חודשים אחדים ולהתבצע לקראת סוף 2017. עם זאת, על השלמת העסקה מעיבים לפי שעה צעדי מחאה שנוקטים טייסים משתי החברות, במטרה למנוע פגיעה בתנאי העסקתם.

מאי.די.בי נמסר עוד כי בכפוף לחתימה על הסכם מחייב, ובסמוך למועד השלמת העסקה, צפויה ישראייר למכור את המטוסים שבבעלותה ולחתום עם הרוכש על הסכם לחכירתם מחדש. התמורה ממכירת המטוסים אמורה להסתכם בכ-70 מיליון דולר ולשמש בראש ובראשונה לפירעון הלוואה של 35 מיליון דולר לבנק לאומי. יתרת הסכום תממן את מרבית התשלום במזומן שתקבל אי.די.בי ממכירת ישראייר.

לפי הערכת שווי שפורסמה בסוף חודש נובמבר, הייתה ישראייר אמורה לסיים את 2016 עם הכנסות של כ-317 מיליון דולר, כאשר ב-2017 העריכו מעריכי השווי כי היקף הכנסות החברה יגדל ל-327 מיליון דולר. לפי ההערכות השונות, סיימה ישראייר את 2016 עם רווח נקי של 6-7 מיליון דולר, כשבשנה הנוכחית אמור הרווח הנקי לגדול ליותר מ-8 מיליון דולר.

בראש ישראייר עומד המנכ"ל אורי סירקיס, שהוביל את השינוי בחברה והמעבר שלה לרווחיות, לאחר שנים של הפסדים. כיום כוללת החברה שתי חטיבות. הראשונה והמרכזית מביניהן היא חטיבת הטיסות והתיירות לחו"ל, שלפי הערכת מעריכי השווי, סיימה את 2016 עם הכנסות של כ-264 מיליון דולר.

נוסף על כך, כוללת ישראייר כיום גם את חטיבת התיירות הנכנסת, שהייתה עד אשתקד חלק מסוכנות הנסיעות דיזנהאוז. חטיבת התיירות הנכנסת עוסקת בארגון טיולים מאורגנים בישראל לקבוצות תיירים מחו"ל ולפי אותה הערכת שווי, היא רשמה ב-2016 הכנסות של 53 מיליון דולר.