בית המשפט: קיבוץ עינת ישלם ארנונה על בית העלמין שהוא מפעיל בשטחו

קיבוץ עינת ישלם ארנונה על בית העלמין שברשותו, אף שהתחייב לא למכור יותר חלקות קבורה חדשות. זאת לאחר שבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, דחה לאחרונה ערעור שהגיש הקיבוץ, נגד המועצה האזורית דרום השרון ונגד ראש המועצה מוטי דלג'ו, על רקע חלטת המועצה להטיל על הקיבוץ תשלום ארנונה בגין בית העלמין אותו מפעיל הקיבוץ.

בבסיס ההחלטה עומדת העובדה כי בבית עלמין זה נמכרו חלקות קבר לאנשים פרטיים, מה שעורר ב-2009 מחלוקת קשה בין הקיבוץ לרשות מקרקעי ישראל אשר טענה כי הקיבוץ מבצע שימוש חורג בקרקע.

בינואר 2010 נחתם בין הצדדים הסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין. במסגרת ההסכם התחייב הקיבוץ שלא לבצע יותר קבורה (מלבד בחלקות שמורות) ולא למכור חלקות חדשות, וכי בית העלמין יעבור לחזקת המועצה האזורית דרום השרון. המועצה מצדה החליטה על שינוי צו הארנונה ב-2010 שמוסיף את הסיווג: "קרקע תפוסה בבתי עלמין הפועלים למטרות רווח", וחייבה את הקיבוץ בהתאם לסיווג זה. הקיבוץ הגיש ערר לוועדת הערר דרום השרון בנוגע לחיובי הארנונה לשנים 2014-2015 המסתכמים ב-300 אלף שקל לשנה. הקיבוץ טען בפני ועדת הערר כי מאחר שנאסר עליו למכור חלקות קבר חדשות, הרי שבית העלמין פועל שלא למטרות רווח, והסיווג שנקבע שגוי.

באוקטובר 2015 דחתה ועדת הערר את ערר הקיבוץ וקבעה כי הקיבוץ לא הצליח להוכיח שבית העלמין הוקם מלכתחילה שלא למטרות רווח או שהוא נועד לרווחת הציבור. הוועדה אף קבעה כי הקיבוץ גבה דמי קבורה משמעותיים מאנשים פרטיים, דבר המלמד על כך שמדובר במיזם עסקי. העובדה כי בית העלמין לא יכול לבצע קבורות חדשות לא משנה לטענתה את אופי הפעילות בבית העלמין.

לאור ההחלטה, הגיש הקיבוץ ערעור על החלטת ועדת הערר לבית המשפט. בערעור טען הקיבוץ כי משנת 2010 הוא קובר רק נפטרים שרכשו חלקות קבר לפני מתן פסק הדין. למרות זאת המשיכה המועצה להשית על הקיבוץ ארנונה על פי סיווג בית עלמין למטרות רווח. מנגד, היא אינה מאפשרת העברת בית העלמין לרשותה. המועצה האזורית דרום השרון טענה מצדה כי אין להתערב בהחלטת ועדת הערר וכי ההנחה לפיה עם חתימת הסכם הפשרה עם רמ"י, הפך בית העלמין לכזה שאינו פועל למטרות רווח, היא הנחה שגויה.

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז ד"ר איריס רבינוביץ ברון, דחתה את ערעור הקיבוץ וקבעה כי בית העלמין של קיבוץ עינת הוא מיזם עסקי. "התכלית של הפעלת בית העלמין היא מסחרית באופייה ונעשית למטרות רווח", ציינה בפסק הדין. "אמנם בעקבות הסכם הפשרה הקיבוץ אינו רשאי עוד להמשיך לקבור אנשים שלא רכשו חלקות קבר לאחר מועד פסק הדין, אך נמשכת פעילות הקבורה של האנשים שרכשו חלקות קבר קודם לכן ואף התחזוקה של בית העלמין ממשיכה להתבצע על ידי הקיבוץ. כל עוד פעילות זו שהינה חלק מובנה מהפעילות המסחרית של בית עלמין למטרות רווח ממשיכה להתבצע, יש לראות בו ככזה", ציינה רבינוביץ' ברון וקבעה כי לא נפל פגם בהחלטת ועדת הערר.

על קיבוץ עינת הושתו הוצאות משפט המועצה בסך 15 אלף שקל. את המועצה ייצג עו"ד דרור אפשטיין.

עו"ד מוטי איצקוביץ, מומחה למיסוי מוניציפלי ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI), מסביר כי "לבתי עלמין או שטחים בבית העלמין שהפעילות הנעשית בהם אינה למטרת רווח, יש פטור מלא מתשלום ארנונה. לצורך בחינת סעיף הפטור עוסק פסק הדין בשאלה האם מפעילי בית העלמין מפיקים הכנסה מהפעילות הנעשית במקום. בית המשפט קבע כי על עוד נמשכת פעילות הקבורה במקום ופעילות התחזוקה על ידי הקיבוץ הרי שזו מהווה פעילות למטרות רווח. צריך להדגיש, כי החוק מאפשר גם פטור לחלקים מסוימים בבית העלמין שהם לא משמשים להפקת רווח, וייתכן שסוגיה זו הייתה מסייעת למפעילי בית העלמין".