ניצחון למחנה הנצי: חמאס בחר מנהיג חדש ברצועת עזה

יחיא סנוואר, ששוחרר בעסקת שליט אחרי 22 שנה בכלא והפך לאחד האנשים החזקים ביותר בארגון, זכה בבחירות הפנימיות ■ סגנו יהיה חליל אל-חיא

עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס
עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס

יחיא סנוואר נבחר למנהיג חמאס ברצועת עזה, בתום בחירות פנימיות בארגון - כך דיווחה היום (שני) רשת אל-ג'זירה. סגנו יהיה חליל אל-חיא. מדובר בניצחון עבור המחנה הנצי של הארגון. סנוואר, בן 55, שוחרר רק לפני כשש שנים מהכלא בישראל במסגרת עסקת גלעד שליט, לאחר 22 שנות מאסר. מאז שחרורו, הוא הספיק לצבור עוצמה פוליטית בחמאס ונחשב כיום לאיש החזק ביותר ברצועה.

על אף שהוא אינו עומד בראש הזרוע הצבאית או בראשות המדינית - הוא למעשה החוליה המקשרת בין השתיים. הוא יחליף את אסמעיל הניה, שצפוי להיות ראש הלשכה המדינית של הארגון במקומו של חאלד משעל, שפורש מתפקידו.

סנוואר זוכה לכבוד עצום בקרב מפקדי הזרוע הצבאית, גדודי עז א-דין אל-קסאם, אחד מהם הוא אחיו, מוחמד, מפקד אזור המרכז ברצועה ואחד מהאחראים לחטיפתו של שליט. שניים מאנשי שלומו של סינוואר, רוחי מושתהא ותאופיק אבו נעים, תפסו עמדות מפתח בארגון: מושתהא בהנהגה המדינית, ואבו נעים כמפקד הכללי של הכוחות המזוינים של חמאס ברצועה.

בכל שנות מאסרו, סינוואר המשיך להכווין פיגועים מתוך הכלא. וגם כאשר הגיעה שעת שחרורו בגלל עסקת שליט, דחה אותה על הסף וניסה לשכנע את חבריו שלא לממשה, מאחר ולא הייתה טובה מספיק בעיניו לחמאס. כלומר, האיש היה מוכן להישאר בכלא ולו רק כדי שכמה מחבריו הנוספים יצטרפו אליו.