פרשת ליצמן וחברות הטבק: פנייה לראש אגף החקירות במשטרה

סדרת תחקירים בערוץ 2 חשפה יחס מקל ובעייתי לכאורה של שר הבריאות יעקב ליצמן לחברות הטבק ■ עו"ד אסף רוזנברג, הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה, מתעקש שלא לעבור על כך לסדר היום

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

בזמן שהמערכת הפוליטית שותקת כמעט לחלוטין מאז שסדרת התחקירים של ערוץ 2 חשפה יחס מקל ובעייתי לכאורה של שר הבריאות יעקב ליצמן לחברות הטבק, הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה, עו"ד אסף רוזנברג, מתעקש שלא לעבור על כך לסדר היום.

ל"גלובס" נודע כי רוזנברג שלח אתמול (א') מכתב שני לראש אגף החקירות במשטרה, ניצב מני יצחקי, ובו הוא מפציר ביצחקי לקבל החלטה בהקדם אם בכוונתו לפתוח בחקירה פלילית נגד השר ליצמן ונגד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו. אם לא תיפתח חקירה כזו, רוזנברג הבהיר זה מכבר כי בכוונתו לפתוח בהליך משמעתי בעניין.

הסיבה לפנייה השנייה של רוזנברג לניצב יצחקי היא פרסום נוסף של ערוץ 2 מהשבוע שעבר, ולפיו פרופ' גרוטו הנחה בחודש מאי אשתקד את אנשי המכס שלא להתייחס למוצר החדש של חברת פיליפ מוריס (סיגריה אלקטרונית) כאל מוצר טבק.

המשמעות של הנחיה כזאת, בין היתר, היא הקלה משמעותית בשיעור המכס שעל החברה לשלם וכן פטור מהחובה להדפיס על המוצר אזהרות בריאותיות.

פרופ' גרוטו, צריך לומר, תועד בתחקיר של הערוץ מהחודש שעבר כשהוא מודה במפורש כי הוא ואנשי משרדו תומכים בהכבדת הרגולציה על מוצרי טבק אלקטרוניים ומוצרי טבק בכלל, אולם "למזלן" של חברות הטבק, מי שיושב במשרד הבריאות הוא השר ליצמן.

במקביל, ליצמן תועד כשהוא נפגש עם אותם מתחזים, לאחר שמאכער מעיתון "המודיע", שבו מועסקת רעייתו של השר, קיבל מהמתחזים מעטפות עם כסף מזומן לצורך קביעת הפגישה.

ליצמן הבהיר בפגישה כי לפי שעה אין לו כוונה להטיל מגבלות על יבואני סיגריות אלקטרוניות. "כרגע אני מטפל בג'אנק-פוד, לא בג'אנק-עישון", הוא אמר.