הבית הלבן: טראמפ דורש מרוסיה לסגת מחצי האי קרים

דובר הבית הלבן: "האירוניה היא, שהנשיא מגלה קשיחות שלא תיאמן כלפי רוסיה" ■ מכריז: טראמפ ידון עם נתניהו על "הסכם מקיף" במזה"ת ■ שני המנהיגים ייפגשו מחר ב-19:00 (שעון ישראל) ויקיימו מסיבת עיתונאים משותפת

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר הערב (ג') כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, דורש מרוסיה לסגת מחצי האי קרים. זו הפעם הראשונה שיוצאת התבטאות רשמית מפורשת כזו מהבית הלבן, והיא מעידה על החשש שההתפטרות (למעשה פיטורים) של היועץ לביטחון לאומי, מייקל פלין, תסבך בקוריה גם את הנשיא עצמו.

פלין נאלץ להגיש את התפטרותו אמש, בעקבות גילוי שהוא מסר דיווח כוזב לסגן הנשיא, מייק פנס, על שיחותיו עם שגריר רוסיה בארה"ב, סרגיי קיסליאק. הדובר הדגיש אמש כי פלין התפטר מפני שטראמפ איבד את האמון בו. מנגד הודה ספייסר כי הנשיא היה מודע כנראה לדיווח הכוזב של פלין "שבועות" לפני שפלין אולץ להתפטר. הדובר לא סיפק תשובה ברורה לעיתונאים מדוע המתין טראמפ זמן רב כל כך עד לסילוקו של היועץ שאבד לו האמון בו.

בשיחות של פלין עם השגריר הרוסי, שהוקלטו ע"י המודיעין האמריקאי, נדונו הסנקציות שהטיל ממשל אובמה על רוסיה, תחילה בגין הפלישה לקרים ואחר כך בגין המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות בארה"ב. פלין הכחיש שנושא זה עלה בשיחות, ואמר זאת גם לפנס. סגן הנשיא קיבל את הדברים כפשוטם והגן בפומבי על פלין מההאשמות שהוא העלה את הסנקציות בשיחות עם השגריר הרוסי. כשנחשף השקר, פנס לא סלח, ונראה שהוא היה הכוח המניע לפיטוריו של פלין.

טראמפ עצמו חזר והכריז בחודשים שחלפו, עוד לפני שנכנס לבית הלבן, על כוונתו לשפר את היחסים עם רוסיה ועל ההערכה שהוא חש לנשיאה, ולדימיר פוטין. השאלות שנשאלות עתה בחוגים רבים הן, האם פלין, בשיחתו, או שיחותיו, עם השגריר הרוסי, ניסה לשכנע את רוסיה שהנשיא החדש יבטל את הסנקציות לאחר שייכנס לבית הלבן, וחשוב יותר - האם הוא, פלין, עשה זאת על פי הוראת טראמפ עצמו. ובמילים אחרות: האם פלין משמש עתה בעצם שעיר לעזאזל.

בתדרוך לכתבים בבית הלבן אמר ספייסר: "האירוניה בכל המצב הזה היא, שהנשיא מגלה קשיחות שלא תיאמן כלפי רוסיה. הוא מוסיף להעלות את נושא קרים, שהממשל הקודם התיר לרוסיה לכבוש. שגרירתו באו"ם התייצבה לפני מועצת הביטחון, ביומה הראשון בתפקיד, וגינתה את כיבוש קרים".

"הנשיא טראמפ הבהיר היטב שהוא מצפה שממשלת רוסיה תוריד את רמת האלימות באוקראינה ותחזיר את קרים", הוסיף ספייסר. "בה בעת, הנשיא בהחלט מצפה שיעלה בידו לשפר את היחסים עם רוסיה, בניגוד להתנהלות הממשל הקודם, כדי שנוכל לפתור יחדיו בעיות רבות שהעולם נאלץ להתמודד עימן, למשל דאע"ש וטרור".

אמש נודע, כי שרת המשפטים בפועל, סאלי ייטס, מינוי של ברק אובמה, שהמשיכה לכהן עד לאישורו מועמדו של טראמפ לכהונה שר המשפטים, דיווחה לבית הלבן כבר ב-26 בינואר על קיומם של חששות שפלין עלול להיעשות מטרה לסחיטה של הרוסים - שמודעים כמובן לתוכן שיחותיו עם השגריר בוושינגטון. ספייסר הודה בכך ואמר: "בחנו את פרשת פלין על בסיס יום-יומי במשך כמה שבועות במאמץ לחשוף את האמת".

אבל באמירה זו, סיבך הדובר את הנשיא עצמו. מתברר שביום ו', 10 בפברואר, אמר טראמפ, בתשובה על שאלה לגבי פרשת פלין: "לא ידוע לי על כך. לא ראיתי את הידיעה (ב"וושינגטון פוסט", הנוגעת לשקר של פלין - ר"ד). איזו ידיעה זו? לא ראיתי אותה. אבדוק זאת".

כמעט במקביל לתדרוך בבית הלבן, מסר ערוץ פוקס ניוז, כי ספינת ריגול רוסית משייטת עתה לאורך החוף המזרחי של ארה"ב, מחוץ לתחום המים הטריטוריאליים שלה. זו הפעם הראשונה שאותרה ספינה כזו מאז שנכנס טראמפ לבית הלבן, ונראה ששיגורה נועד לבחון את הממשל החדש ואולי לשלוח איתות לטראמפ לא להרחיק לכת בגינוי מוסקבה. רוסיה אף הציבה בחשאי טילי שיוט לטווח בינוני בשני בסיסים בתוך רוסיה, תוך הפרה של הסכם בין רוסיה לארה"ב שאוסר הצבת טילי שיוט כאלה שמשוגרים מהקרקע.

עוד אמר הדובר כי טראמפ וראש הממשלה, בנימין נתניהו, ידונו על "הסכם מקיף" במזה"ת. נראה שדבריו מכוונים לעסקה שלום כלל-אזורית, שבה יהיו מעורבים, נוסף לישראל ולפלסטינים, מדינות סוניות כסעודיה ומצרים.

השניים יפגשו בבית הלבן מחר בערב, ב-19:00 (שעון ישראל). עם תום פגישתם, שצפויה להימשך כשעתיים, הם יערכו מסיבת עיתונאים משותפת.