גלנט: "בעוד שנה נוכל להתחיל לדבר על ירידת מחירי הדירות"

בשיחה עם "גלובס" אומר שר הבינוי והשיכון: "2018 תהיה שנת הבנייה המאסיבית, ב-2019 נהיה בתפוקה מלאה" ■ יש שינוי במחירי דירות היוקרה, הם יורדים ולא מוכרים" ■ מחירי הדירות

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

"אני חושב שלא צריך להתפעל כשיש תוצאה טובה, ולא להיכנס לדיכאון מתוצאה פחות טובה. זו הגישה שלי. אנחנו צריכים להמשיך ולעבוד וצריך להמשיך ולייצר דירות. התמונה היא אופטימיות זהירה ואני חושב שהנתון נובע מהתמתנות בקצב עליית המחירים", כך אמר היום (ה') שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ל"גלובס".

הדברים נאמרו על רקע פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אמש שהעידו כי מדד מחירי הדירות רשם ירידה של 1.2%, ירידה משמעותית ראשונה מאז 2007. נזכיר כי נתוני הלמ"ס עשויים להתעדכן בהמשך, ולא פעם הם אכן מתעדכנים - מה שעשוי לשנות את התמונה כבר בחודש הבא, וזו גם הסיבה ששר הבינוי והשיכון מתייחס לנושא בזהירות.

יחד עם זאת, השר מאותת כי להערכתו יש מקום לאופטימיות מסוימת: "קצב עליית המחיר של הדירות הולך ויורד, ואני מאמין שאם נסתכל בעוד שנה על המחירים, ואם המחיר יהיה יציב, אז נתחיל לדבר על ירידות מחירים. זה תלוי בהיצע, וצריך במקביל לראות מה קורה עם הריביות. אם הן יעלו, יהיו אפיקי השקעה שונים בעולם ובישראל, והדבר גם ישפיע על הביקושים כי עליית הריבית תייקר את המשכנתא. הדבר החשוב ביותר הוא עצירת הדהירה של המחירים למעלה. אחרי עשור של עליות, אני חושב שאנחנו בשלב הבלימה. ראיתי כבר לפני מספר חודשים שיש שינוי במחירי דירות היוקרה, הם יורדים ולא מוכרים. זה סממן ידוע מכל העולם שזו סנונית שמבשרת האביב".

 

"2016 הייתה שנת התארגנות"

גלנט התייחס גם לפעולות של משרדו ושל משרד האוצר בשנה וחצי האחרונות, בתוכן בין היתר תוכנית הדגל מחיר למשתכן: "אנחנו יודעים שצריך את הקרקע המתוכננת ואנחנו עובדים על זה. ב-2017 ניתן תוקף לפי 2 יחידות דיור, ובשנת 2018 יהיו התחלות בנייה פי 2 מאשר מ-2014 בכל הנוגע למכרזי המדינה. המערכת נכנסת לתפוקה מלאה. בשנת 2015 ו-2016 נשענתי על קרקע שתוכננה לפני. אבל האצנו את זה, ובשנים הקרובות נתחיל ליהנות מזה. ברגע שזה קורה, יש זרם קבוע של דירות במחיר נמוך עד 30%, ולפעמים אף יותר. 2016 הייתה שנת התארגנות, שנת 2017 היא שנת ההיתרים, מתן תוקף לתוכניות וזכיות בהגרלות, שנת 2018 תהיה שנת הבנייה המאסיבית ובשנת 2019 נהיה בתפוקה מלאה. ואז זה ישפיע".

לגבי השאלה האם ירידת המחיר שמשתקפת בנתוני הלמ"ס אינה פרי של הדירות המוזלות של מחיר למשתכן, השיב גלנט: "הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דוגמת גם מקומות שאין בהם מחיר למשתכן, בתל-אביב למשל יש דגימות ושם אין פרויקט. אני לא סטטיסטיקאי, אבל אני משוכנע שיש כבר שינוי בקצב העלייה של המחירים. צריך לזכור שיש שחקנים מאוד גדולים בשוק שיש להם עניין לשמר את המחיר הגבוה. אבל אנחנו המדינה, ואנחנו לא מייצגים לא בנק מסוים ולא קבלן מסוים - אלא את הציבור".

כאמור, מדד מחירי הדירות, המתפרסם בצמידות למדד המחירים לצרכן העיד אמש על ירידה בשיעור 1.2% במחירי הדירות. מדובר בנתון שאין להקל בו ראש, אך גם מוקדם לחגוג את שינוי המגמה במחירי הדירות.

אומנם הנתונים היבשים מעידים כי משהו קורה בשוק - העסקאות הולכות ומתמעטות, המשקיעים רוכשים פחות דירות, ונראה שגם מנסים למכור. אבל חודש המעיד על ירידה הוא בבחינת מעט מדי כדי לקבוע על מגמה.

רצוי להמתין בסבלנות גם לנתוני החודש הבא ואף לזה שאחריו - רק אז אפשר יהיה להכריז האם מדובר במגמה או האם מדובר שוב בירידת 'פנטום', שתתנדף עם עדכון המספרים.