"אני בת 72 ונמצאת בשיא הקריירה, לא יודעת מה זה פנסיה"

יהודית בר לא נחה לרגע ■ בגיל 72 בזמן שכל חבריה כבר פרשו מזמן ויצאו לפנסיה, היא מנהלת חנות למסחר אינטרנטי אחרי שסגרה את כל החנויות הפיזיות שלה

חנויות רהיטים / צילום: תמר מצפי
חנויות רהיטים / צילום: תמר מצפי

יהודית בר לא נחה לרגע. היא החליטה לוותר על בתי הקפה עם החברות, על ימי איסוף הנכדים ממוסדות החינוך ובעיקר על הפנסיה הנוחה. בגיל 72, בזמן שכל החברות עוד דיברו על מה זה פייסבוק ואיך מתפעלים וואטסאפ, החליטה בר להפוך את החברה שלה, "חפצים", לחנות רהיטים מקוונת.

"כשאתה צעיר אז קל לך יותר להתחבר לשינויים הטכנולוגיים ולאמץ אותם, אבל החלטתי שאני חייב להשאיר את החברה צעירה וצומחת ובחרתי להתמקד בחנויות אונליין בלבד. היום, שנתיים אחרי אני חושבת שעשיתי את הצעד הכי נכון בעולם", מספרת בר.

מחקר בינלאומי של חברת התשלום ברשת PayPall חשף כי בשנת 2016 רכשו הישראלים מוצרים ושירותים ברשת בהיקף של 11.8 מיליארד שקל, עלייה של 18% בהשוואה לשנת 2015. גם נתוני האתרים הגדולים בישראל מחזקים נתון זה ומצביעים על צמיחה של 100% במספר הרוכשים המקוונים בארבע השנים האחרונות. מה שהחל לטענתם ברכישת גאגד'טים ומוצרי אלקטרוניקה התרחב כיום כמעט לכל תחום בחיינו, החל ממוצרי אופנה וקוסמטיקה, צעצועים, נעליים, וכמובן ריהוט ואביזרי מטבח.

בר הבינה שאם לא תתיישר עם דור ה-Y ותעביר את החברה לחנות מקוונת ומכירתית באינטרנט היא עלולה למצוא עצמה מחוץ למשחק. "החלטתי בבת אחת לסגור את כל החנויות שהיו לנו בפריסה ארצית ולעבור לאתר מכירתי באינטרנט", מספרת בר. "היה ברור לי שמדובר בלקיחת סיכון אבל כל חיי הייתי בקדמה וגם עכשיו, בגילי המתקדם אני לא מתכננת להישאר מאחור". 

לא בער לך לצאת לפנסיה?

"אני מאמינה שכל זמן שאדם כשיר לעבוד אתה צריך לעבוד, זה נותן לי המון כוח לקום בבוקר. אני בת 72 ונמצאת בשיא הקריירה שלי, פנסיה זה מונח שלא קיים בלקסיקון שלי. פנסיה היא רק עוד תבנית שנקבעה, לכן אינה רלוונטית לכל כך הרבה אנשים. בשנת 2017 אפשר לראות הרבה דוגמאות לכך, מהקטן לגדול, אנשים רבים שכביכול צריכים לצאת לגמלאות מתחילים מסלול חדש. הנה, דוגמא אקטואלית- דונאלד טראמפ נשיא ארה"ב הוא פנסיונר, מנהלי חברות גדולות, רופאים וכן הלאה".

מי קונה רהיטים מחנות אינטרנטית? .. ידוע שישראלים בעיקר קונים בגדים ברשת..

"אם אתה קונה בגדים שהם לרוב בהתאמה אישית מאוד וצריכים להתאים לעתים בדיוק, אז הרבה יותר קל לקנות רהיטים. אנחנו עוסקים אך ורק בפריט השימושי היומיומי - מכפית ועד מיטה, ריהוט, טקסטילים, כלי בית ואביזרים. האתר נותן תשובה במכלול הצרכים של אבזור הבית. הניסיון המצטבר שלנו, מצביע שאוכלוסייה משכבות סוציו אקונומיות מאד שונות ומגוונות קונה מזה שנים ב"חפצים". עתה, בזכות הטכנולוגיה אני לא צריכה לשלם שכירות על נדל"ן יקר במרכזי הערים. התוצאה היא שכל המוצרים הוזלו. זאת גם הסיבה שהחברה עברה לפעול באינטרנט, הצרכנים מחפשים הרבה יותר ערך בעולם תחרותי ואם אני יכולה להציע להם מחיר יותר טוב אז אני משאירה הרבה יותר עודף אצל הצרכן במקום במקומות אחרים ומבחינתי זה הדבר הכי הכי חשוב".

מה את מתכננת לאתר החברה?

"התחנה הקרובה היא להרחיב את האתר לזירת מסחר בארץ ובחו"ל ברמה ש"חפצים" תמיד מכוונת אליה, לא במובן - המוצר היוקרתי, אלא המוצר הנכון. לשתף פעולה עם אתר סחר מאד גדול בסין. אנחנו מציעים את הפורמט של אתר "חפצים": כאשר גם הסחר וגם התוכן ייחודיים בנראות. אני מכירה בערך של הרשתות החברתיות לקידום העסק ועל כן, אימצתי ערוצי סושיאל דוגמת פייסבוק, אינסטגרם ועוד. גם בתחום הזה אני מתכוונת להתקדם עם החדשנות".

איך מביאים אנשים לקנות ספה און ליין, הרי הוא רוצה לשבת עליה ולבדוק פיזית?

"לקוח קונה ספה און ליין אם הדגם והמחיר אטרקטיביים עבורו, במקרים בודדים שלקוח רצה להחליף את המוצר, סיפקנו שירות מהיר עד לבית וביצענו את ההחלפה, אותם אנשים הופתעו מיעילות ומהירות השירות. לקוחות מזמינים דגמים של ספות שלא ניתן לראותן פיזית כאשר הם סומכים על המותג. יש לנו גם הרבה מאוד תנועה שמגיעה מפה לאוזן ולא רק מחיפוש באינטרנט. אני מניחה שלקוחות התרגלו לקנות הכל ברשת, וכן גם ספה".